Hopp til hovedinnholdet

Forelska i en som er 8 år eldre og mangler motivasjon til trening+kosthold

Jente 16 år
 

Spørsmål

hei, jeg er en jente på 16 år(fyller 17 i november). jeg har 2 spørsmål... det første: i 2 år nå har jeg likt en fyr som er 8 år eldre enn meg.. mamma kjenner han og syntes han i grunnen er en kjempe kar. men han har dame.. jeg og han fyren har snakker sammen iblant, men hver gang vi snakker og egentlig har det veldig korslig er det alltid et eller annet som skjer, kan ikke helt forklare det, men han blir helt fjern og bare går. Hva skal jeg gjøre? tenker liksom på han 24/7, og det var liksom "love" fra første gang jeg så han på en måte..... det andre: jeg har også hatt/har krystallsyka, og pga balansen er jeg nødt til å gå mye, og trene.. men jeg har ikke motivasjon. før trente jeg 1 gang i uka, men etter jeg fikk diagnosen krystallsyka har jeg lagt meg veldig ut. prøver å ha et bra kosthold.. men motivasjonen fosvinner og det blir litt for mye sjokolade og potetgull.... what to do? hilsen en ekstremt hjelpesløs jente (virker det til tider som)

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei!

 

At han er 8 år eldre enn deg er en veldig stor aldersforskjell når du er så ung som du er (og egentlig uansett). Når han i tillegg har kjæreste, så synes jeg du burde se på dette som et dødt løp og heller prøve så godt du kan å gå videre. Det er noe som kan ta lang tid, men hvis du bestemmer deg for at det der aldri kunne ha fungert og bestemmer deg for ikke å prøve mer, så tror jeg det vil være lettere. Det er alltid vanskelig å komme over noen man har likt lenge, men det er dessverre bare en vanskelig periode man må gjennom.

 

Når det gjelder trening så er det viktig at du først og fremst finner aktivitetsformer du liker å holde på med. Tenk gjennom om du liker noen aktiviteter bedre enn andre. Noen eksempler er å sykle, jogge, svømme, gå på ski/rulleski, gå på skøyter/rulleskøyter, hoppe tau, hoppe på trampoline, ulike ballspill (innebandy, håndball, fotball osv.), yoga, pilates eller andre former for styrketrening. Så lenge du er i aktivitet, og kjenner du blir varm og sliten, er det ikke så nøye akkurat hva du gjør. Det viktigste er å være i bevegelse. Hold gjerne på med ulike aktiviteter, og du kan variere fra uke til uke. 

 

Ta utgangspunkt i en aktivitetsform eller flere du liker bedre enn andre, og lag deg en enkel treningsukeplan. Planen bør forklare når og hvordan du skal trene i løpet av en uke. Et eksempel følger her, men du må selv velge ut tidspunkter og aktiviteter etter eget ønske, tilpasset din hverdagssituasjon

 

-Mandag: kl 17.00. Gå tur (30 min), trene styrke for hele kroppen hjemme (30 minutter). Mål for økta: Ta i alt jeg kan på styrketreningen, og kjenne jeg blir utslitt i muskulaturen

-Tirsdag: kl 19.30. Gå kveldstur (1 time). Mål for økta: Holde jevnt og relativt høyt tempo, ta drikkepause etter 30 minutter, ellers gå jevnt.

-Onsdag: Kl 07.00. Gå/jogge morgentur (30 minutter). Mål for økta: Prøve å jogge i perioder og gå i perioder

-Torsdag: Kl 18.00. Gå/jogge/sykle (20 min), deretter trene styrke for hele kroppen (30 min) Samme mål som mandagsøkta

-Fredag: Treningsfri, men gjerne gå en tur i skogen

-Lørdag: kl. 11. Trene eksplosivitet i beina (30 min) Hoppe tau, spensthopp, utfall, knebøy. Mål for økta: Ta i maksimalt hver serie.

-Søndag: kl 11. Gå søndagstur i skogen med familie eller venner. mål for økta: Nyte naturen, være sosial, gå fort i motbakkene og kjenne at pulsen stiger.

 

Jeg vil anbefale deg å sette oppgavemål fremfor resultatmål. Det betyr at du fokuserer på arbeidsoppgaver og fremgang, fremfor på å gå ned så så mye i vekt eller lignende. Ikke sammenlign deg selv med andres prestasjoner, men jobb med deg selv og dine mål. I planen jeg skrev opp over ser du at jeg har lagt inn noe bevegelse hver dag. Det er viktig å være fysisk aktiv hver dag, men det trenger ikke være så lenge om gangen.

 

For å unngå småspising av godteri o.l. vil det hjelpe å ha et regelmessig måltidsmønster. Spis hovedmåltid hver 3-4 time. Du kan i løpet av dagen ha 1-2 mellommåltider (f.eks. frukt eller en yoghurt). Prøv å hold deg til godteri, brus, sjokolade til en dag i uka, og spis ellers variert og normalt sunt. Grønnsaker med kesamdip er en god godterierstatter:)

 

Lykke til videre!

Mvh Ungdomsredaksjonen og treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Kjærlighetssorg

Jente med knust hjerte (colourbox.com)

Kjærlighetssorg er noe de fleste av oss opplever før eller siden. Hjertet ditt blir knust. Alt føles svart og trist. Hvordan skal du klare å komme over den du har elsket av hele ditt hjerte?

Les mer

Hva er utholdenhet og hva er kondisjon?

utholdehnhetstrening (colourbox.com)

Vi bruker ofte ordene utholdenhet og kondisjon om hverandre. Begge deler handler om evnen til å holde på med en aktivitet over tid. Og det kan trenes opp!

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett