Hopp til hovedinnholdet

Hvordan få mer markerte muskler og mindre fett? Kostholds og treningstips!

Still spørsmål
account_circle

SPØRSMÅL

Hei! Jeg ønsker meg en stram kropp med definerte muskler og lurer på hvordan jeg skal klare å oppnå dette. På nåværende tidspunkt er jeg 168 cm høy og veier 62 kg. Jeg vet at det høres normalt ut, men jeg har en del fett på mage og lår som jeg ønsker å kvitte meg med. Har over en lengre periode gått ned 14 kg, da jeg var overvektig før, og ønsker nå å få strammet opp. Så: Hvordan kan jeg gå ned i fettprosent og opp i muskelmasse? Jeg trener på treningssenter. Nå trener jeg styrke 3 ganger i uka + gruppetreninger 2 ganger i uka (step, spinning, bodypump). Har fått satt opp et program på senteret med øvelser for hele kroppen med 12 repetisjoner på 3 sett. Går også kveldsturer når jeg får lyst til det. Jeg har et sunt kosthold som ofte består av: Frokost (08:30) - 2 grove brødskiver (små skiver da) med pålegg + et glass ekstra lettmelk, eller vita hjertego flerkornsblanding m/jordbærbiter, eller 2 knekkebrød med pålegg. Lunsj (12:00) - 2 grove brødskiver med pålegg, eller 2-3 knekkebrød med pålegg. Middag (15:00 - 16:00) - En posjon med det jeg har til middag. Bruker ofte mye grønnsaker og har ofte salat. Om jeg bruker kjøttdeig bruker jeg karbonadekjøttdeig eller en lettere type. Bruker en del fisk (som laks eller sei). Sjeldent at jeg har poteter (er ikke så glad i det). Mellommåltid (18.00) - En yoghurt (activia 0% sukker 0 %fett) eller en annen lettyoghurt) + en gulrot/et eple/en banan o.l. Kveldsmat (20.00-21.00) - 2 brødskiver med pålegg + et glass ekstra lettmelk, eller 2-3 knekkebrød med pålegg, eller frokostblanding. Prøver også å få i meg litt sunt fett gjennom feks avocado og nøtter. I tillegg drikker jeg mye vann iløpet av dagen (Ofte 1 flaske iløpet av skoledagen, 1-2 flasker på trening + vann til middagen og ellers når jeg er tørst). Hvordan syns du kostholdet mitt ser ut? Er det noe jeg kan/bør forbedre? Og hva med treningen? Bør jeg trene mer? Eventuelt hva? Lurer også på det med kosttilskudd - burde jeg feks begynne med proteinpulver eller noe, siden jeg vil ha muskler?Tenkte jeg kanskje skulle begynne å løpe intervaller en gang i uka, men jeg har ganske så dårlig kondis og vet ikke helt hvor jeg skal begynne for å si det sånn. Jeg skal til syden i februar og vil gjerne ha en finere kropp før den tid. Tar imot alt av tips med stor takk, og håper du tar deg tid til å svare meg ordentlig, for jeg ønsker veldig gjerne en godt trent kropp som ser bra ut. Hvor lang tid vil det eventuelt ta før jeg begynner å se forandringer på kroppen? Er så lite motiverende å holde på slik jeg gjør når jeg ikke merker noe på kroppen - utenom den gode samvittigheten da selvfølgelig. På forhånd tusen takk.

SVAR

Besvart 13.09.2012 21:04:08
Jeg synes også du bør lese:
attach_file

Hva er utholdenhet og hva er kondisjon?

Vi bruker ofte ordene utholdenhet og kondisjon om hverandre. Begge deler handler om evnen til å holde på med en aktivitet over tid. Og det kan trenes opp!

 

Les mer
account_circle