Hopp til hovedinnholdet

Hvor lang tid vil det ta før jeg ser resultater fra treningen?

Gutt 16 år
 

Spørsmål

Hei. Jeg har trent styrke i ca 6 uker, 4-5 ganger i uka. Hvor lang tid tar det før musklene begynner å vises? Å nå har jeg startet med å jogge 10 min hver gang jeg er på trening, det tilsvarer ca 2 km jogging 4-5 ganger i uka. Jeg er ikke småtjukk i det hele tatt, men jeg føler stadig at jeg kan ta av litt på magen. Hvor lang tid tar det før det jeg har rundt/på magen forsvinner? Jeg ligger på en fettprosent på ca 14-15% og vil komme meg ned til 10%. Hvor lang tid vil det ta med den måten jeg trener på nå? Spiser bare sunt så kostholdet kan ikke forbedres på noen måter.

 

Svar
Hei

Takk for spørsmål!

Så bra at du har startet å trene og trives med det:)

Hvor raskt du vil se resultater avhenger av mange forhold. For det første er det svært store individuelle forskjeller i genetisk potensiale for muskelvekst og for fettlagring. Noen vil se og merke store muskulære endringer etter bare noen få økter, mens andre må trene over lengre tid for å oppnå samme resultat. De genetiske forskjellene er det ikke mulig å gjøre noe med, men det er greit å være klar over hvor stor betydning det kan ha. Kvaliteten på treningsøktene er også av svært stor betydning. Ved styrketreningen er det viktig at du etter en innlæringsperiode på noen uker starter å trene til utmattelse i muskulaturen. Du er trolig ferdig med innlæringsperioden, og har startet å trene med tyngre belastning? Jeg vil vise til en artikkel på olympiatoppens nettsider hvor du finner mye god informasjon om hvordan du kan strukturere treningen for å oppnå gode resultater. Klikk her for å komme direkte til artikkelen. Les også hva som sies om næringsinntak direkte etter trening.

Vanligvis vil man begynne å se noe forskjell etter 6-8 uker med god trening. Jogging er ok, men hvis du ønsker enda større effekt kan du prøve å innføre en intervalløkt i uka. Et eksempel på intervalltrening kan du se her.

Jeg vil tro du gradvis kommer til å både merke og se endringer fremover. Du kjenner sikkert at du har blitt litt sterkere og oppnådd bedre teknikk, og trolig vil du også se endringer snart.

 

Lykke til videre!

Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Tren og ha det gøy!

Jente jogger (colourbox.com)

Her finner du råd for hvordan du kan finne glede ved bevegelse og aktivitet, enten du er vant til å trene eller ikke.

Les mer

Det du trenger å vite om oppvarming

Oppvarmin (colourbox.com)

Oppvarming er en samlebetegnelse på aktiviteter du utfører før du tar fatt på hovedaktiviteten. Det skal være en trinnvis overgang fra hvile til arbeid.

Les mer

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer

Styrketrening du kan gjøre hjemme

Hjemmetrening (ung.no)

Å trene styrke har mange positive effekter. Økt muskelstyrke strammer opp, og gjør oss i stand til å takle mange av hverdagens oppgaver bedre. Det kan også være med på å forebygge skader, både innen idrett og ellers.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett