Hopp til hovedinnholdet

Kunne tenke meg å begynne på diett, spiser mye godteri

Gutt 16 år
 

Spørsmål

Hei :) Har holdt på med styrketrening i kun to uker nå, men skal selfølgelig holde på utover til sommer'n, sommerferien blir ofret for å reise på sjøen på linebåt ($$$). Jeg trener 4 dager i uken, har overkropp mandag, bein tirsdag, lav intensitet onsdag, bryst og armer torsdag, bein + core fredag og lav intensitet/fri lørdag og søndag, men vil også gjerne gå ned litt i fettprosent (er ikke av tynneste slaget) Lurer da litt på om det hadde gjort noe om jeg hadde trent på tredemølle også hver dag (utenom onsdag, lørdag og søndag, da bruker jeg å ta en gåtur/fjelltur eller noe lignende). Jeg vet hvile er ganske viktig og jeg er ikke helt sikker på om det kunne hatt noe negativ virking å ta i med 30min/time på tredemøllen i tilleg til 2-3 timer med styrketrening 4 dager i uken. Kunne også tenke meg å begynne på diett, spiser mye godteri og dritt, spiser uregelmessig (spiser en halv skive med nugatti til frokost og så en pakke nudler og to milkshakes til lunsj i kantinen på skolen, så spiser jeg ikke middag før i 17:00 tiden etter trening) og drikker ikke noe vann utenom når jeg trener, da bruker jeg å få ned en liter. Ellers belmer jeg lett en liter pepsi max for dag. Tingen er at jeg har store problemer med å komme i gang med dietten, har prøvd flere ganger men detter altid tilbake til godterihyllen. Tror mye av det kommer også av at jeg ikke har mye å gjøre på fritiden, bortsett fra å sitte forran pc'en, som jeg egentlig liker ganske mye, er ingen gamer, isåfall kun i helgene, bruker heller å slenge på musikk og lese meg inn på politikk eller se en dokumentar eller noe lignende. Takker så meget på forhånd :)

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

 

Takk for spørsmål!

 

TRENING

Treningsprogrammet ditt er meget bra, og du vil gå ned i fettprosent selv om du ikke jogger hver gang du trener styrke. Uansett vil noe jogging, f.eks. som en del av oppvarmingen, være helt fint. Du kan gjerne sette av 20-30 minutter til tredemøllen som start på styrkeøktene hvis du har lyst. Hvis du ikke liker å jogge så lenge før styrketreningen kan du benytte tredemøllen til å jogge ned i etterkant. I så fall vil jeg anbefale deg å innta noe næring før du jogger, altså direkte etter styrketreningen. Det er viktig at du får i deg litt karbohydrater og proteiner i tillegg til vann rett etter hard styrketrening. F.eks. kan du drikke sjokolademelk, styrk, yt eller spise litt cottage cheese med syltetøy. Direkte etter trening anbefaler olympiatoppen et inntak på rundt 1. gram karbohydrat per kg. kroppsvekt og rundt 20 gram protein. Hvis du f.eks. drikker ca. 0,5 l sjokolademelk får du i deg det du trenger. TINE Styrk er kanskje enda mer gunstig. Innen to timer etter endt trening bør du innta et skikkelig måltid, som f.eks. en fullverdig middag. Her kommer mer informasjon om kosthold.

 

Jeg er litt usikker på hva du mener med at lurer på om du vil begynne på "diett". Tenker du da på en spesifikk diett, som for eksempel "lavkarbodiett" eller tenker du på å få et generelt sunt kosthold? Vi i ung.no anbefaler ingen spesielle dietter, men at man forsøker å ha et normalt, variert og sunt kosthold. Det er kjempeflott dersom du ønsker å få et sunner kosthold! Mye godteri og "søppelmat" gir kroppen kalorier (energi), men ikke så mye av de andre næringsstoffene som kroppen trenger, som proteiner, vitaminer, mineraler og sporstoffer.

 

Ved å starte med å jobbe for å få en mer regelmessig måltidsrytme vil det trolig bli enklere å spise sunt og passe mengde. Dersom det går veldig lang tid mellom måltidene er det mange som opplever at de får et sterkere søtsug og det kan være lett å spise for mye mat til neste måltid. En god tommelfingerregel er at man skal ha fire hovedmåltider (frokost, lunsj, middag og kvelds), samt 1-2 mellommåltider per dag. Mellom hvert hovedmåltid bør det ikke går mer enn maksimalt 3-4 timer. Du kan lese mer om hva norske helsemyndigheter anbefaler når det gjelder kosthold her. Det er ofte bare små endringer som skal til for å få et bedre kosthold.

 

Det kan være lurt å drikke litt mer vann dersom du trener mye. Drikk gjerne litt vann mellom måltidene i løpet av dagen. Vann er den beste tørstedrikken, og pepsi max kan med fordel byttes ut med vann. Selv om pepsi max ikke inneholder sukker så er det likevel skadelig for tennene på grunn av at pepsi er så surt at det kan gi syreskader på tennene.

 

Du sier at du har prøvd å stå på diett før, men at du etter en stund ikke klarer det lengre. Det kan være veldig vanskelig å endre vanene sine, men forsøk å endre en ting av gangen og gjør endringer som du tenker at du kan leve med over lang tid. Sett deg gjerne et mål for hva du ønsker å endre på og hvordan du skal klare å gjennomføre målet.På slutten av hver uke kan du evaluere om du nådde målet eller ikke, og eventuelt hvorfor du ikke klarte det. Kanskje hadde man satt et veldig vanskelig mål som det ikke var realistisk at man skulle klare å gjennomføre? Vurder da hva du kan gjøre annerledes neste gang for å klare det. Tenk også igjennom hva som er motivasjonen din for å spise sunnere. Det å identifisere faktorer som gjør at det er vanskelig å nå målene dine, slik som du til dels allerede har gjort (lite å gjøre på fritiden), er en måte å bli oppmerksom på hva som er vanskelig. Ved å identifisere disse utfordringene har man også mulighet til å gjøre noe med de.

 

Håper dette ga deg svar på det du lurte på! :)

 



Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog og treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett