Hvorfor ble det ikke gjort noe med reguleringen, da jeg var til kontroll?
Jente, 16
Jeg fikk av reguleringen min for to år siden. jeg fikk gom, men den ble ødelagt noen måneder etter. Da jeg skulle bestille ny fikk jeg time hos tannlegen for en sjekk og han ga meg ikke ny gom fordi tennene mine hadde bevegd seg for mye. nå har jeg store mellomrom mellom tennene igjen. hvorfor gjorde han ikke noe med det? Jeg har lyst på regulering igjen men syns synd på foreldrene mine som allerede har brukt penger på regulering som ble bortkasta.
Svar
Hei!
Det er forskjellige måter å beholde resultatet etter tannreguleringen. Endelig står tennene slik vi ønsker at de skal stå, og da er det greit at det holder seg slik. Noen ganger brukes en streng på baksiden. Ofte kombineres denne med en plate. Det er ingen fasit på hvilken type streng eller plate man får etter regulering, men det er svært vanlig med en kombinasjon.
Jeg synes at du skal snakke med foreldrene dine om dette. Det er viktig å gjøre dette før det går for lang tid, om du tenker at det bør gjøres noe. Bestill time, og snakk med reguleringstannlegen om dette, så finner dere en løsning som passer. Jeg synes også at det var rart at det ikke ble sagt noe om endringen som kom så kort tid etter reguleringen, og det er viktig at dere snakker om hva som eventuelt kan gjøres.
Jeg kan dessverre ikke svare deg på om hva du kan ha krav på, men jeg tenker at det er lurt å bedømme streng på baksiden av tennene og kanskje plate (som beholder resultatet.) Ny regulering er ikke utelukket, men igjen er det vanskelig for meg å bedømme eventuell kostnad ved dette.
Om dere ikke kommer til enighet om veien videre, finnes det måter man kan løse det på. Klage på utført behandling bør alltid tas opp direkte med den som har behandlet deg, eventuelt kan du ta kontakt med tannklinikken der du fikk behandlingen.
Hva du videre kan gjøre dersom dere ikke kommer til enighet, er avhengig av om kjeveortopeden er ansatt i den offentlige tannhelsetjenesten eller er privatpraktiserende.
Er vedkommende ansatt i den offentlige tannhelsetjenesten, kan du klage skriftlig til den som er leder på tannklinikken, eventuelt kan klagen sendes til den øverste lederen for den offentlige tannhelsetjenesten (fylkestannlegen eller fylkestannhelsedirektøren). Informasjon om klagegang finnes på den offentlige tannhelsetjenestens hjemmesider.
Pasient- og brukerombudet kan bistå med utforming av klager, men vær oppmerksom på at deres område kun dekker den offentlige tannhelsetjenesten.
Dersom kjeveortopeden er privatpraktiserende, må du henvende deg til Den norske tannlegeforening sin egen klagenemd for kjeveortopediske saker.
Du kan også kontakte lokalt Helsetilsyn dersom du ønsker å klage på tannleger i privat eller offentlig tannhelsetjeneste.
Her har jeg lagt med noen linker til det som er nevnt ovenfor.
- Eksempel på informasjon om klagegang på den offentlige tannhelsetjenestens hjemmesider.
- Den norske tannlegeforening – Klage på behandling?
- https://www.helsenorge.no/klage-og-erstatning/klagemuligheter-etter-tannbehandling/
- https://www.helsetilsynet.no/rettigheter-klagemuligheter/helse--og-omsorgstjenester/kan-jeg-klage-og-hvordan/
Lykke til!
Vennlig hilsen tannlegen i samarbeid med ung.no
Besvart: 18.3.2023
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål