Kan sjefen presse meg på jobb når jeg er syk?
Jente, 18
Hei jeg har en 20% stilling på butikk som jeg jobber etter skoletid. Idag ringte jeg til sjefen og sa at jeg desverre var blitt forkjøla og at jeg ikke kan komme på jobb. Sjefen spør da om jeg har spysyken. Jeg svarer da: nei jeg er forkjøla, har feber, vondt i hodet og tett. Da sier han bare at dette ikke er en gyldig fraværsgrunn og at han har mange sykemeldte fra jobb pga operasjon og at jeg må klare å komme selv om jeg er litt pjusk. Det virker som om han mener at spysyken og diaré er eneste gyldig grunn for å ikke komme. Jeg prøver å forklare at jeg ikke bare er litt pjusk og at jeg har vært sengeliggende i flere dager og at jeg ikke klarer og jobbe. Da sier han bare ok, får vel finne noen da, og legger på. Er dette egentlig greit? Og hvor syk må man egt være? Jeg har i tilleg en kronisk sykdom(x) og dette vet han om. Har ikke jeg da rett på fler sykedager enn andre? Og han har vel egt ikke rett til å vite hvorfor jeg er syk heller? Takk for svar!
Svar
Hei, og takk for at du tar kontakt!
Svar fra Arbeidstilsynets svartjeneste:
Når du ikke føler deg frisk, har du rett til å holde deg hjemme fra jobb. Arbeidsgiver kan med andre ord ikke tvinge deg å komme på jobb, når du er syk.
Det vil i utgangspunktet være du selv eller en lege som må vurdere om du er for syk til å dra på jobb, eller om du har mulighet til å være på jobb, og da eventuelt med tilrettelegging av for eksempel arbeidsoppgaver.
Du lurer på om arbeidsgiver har rett å vite hvorfor du er syk, og det korte svaret på det er nei. Arbeidsgiver kan ikke kreve å få vite detaljerte opplysninger om diagnose eller helseopplysninger mot din vilje. Men arbeidsgiver kan kreve opplysninger som er nødvendige for å tilrettelegge på arbeidsplassen på grunn av helseforhold dersom du er sykemeldt. Du kan lese mer om dette på Datatilsynets temaside som heter "Kan arbeidsgiver kreve å få opplysninger om den ansattes helseforhold?".
Sykdom er et lovlig fravær fra jobb, og siden arbeidsgiver er den som leder, organiserer, styrer og bestemmer i en bedrift, er det normalt arbeidsgiver sitt ansvar å sørge for å finne en erstatter dersom noen som skulle jobbet er blitt syke.
Hva du kan gjøre
- Dialog med arbeidsgiver: Forklar situasjonen for arbeidsgiveren din og minn om at du har rett til å være hjemme når du er syk. Det er viktig for både din egen helse og for å forhindre at sykdommen sprer seg til kolleger og eventuelt kunder.
- Kontakt tillitsvalgt: Hvis du har en tillitsvalgt på arbeidsplassen, bør du ta opp saken med vedkommende. Tillitsvalgte kan bistå i dialogen med arbeidsgiver og sikre at dine rettigheter blir ivaretatt.
Det er viktig å huske at arbeidsgiver har et ansvar for å sørge for et fullt forsvarlig arbeidsmiljø, jf. arbeidsmiljøloven § 4-1, og dette inkluderer å ikke utsette ansatte eller kunder for unødvendig smitterisiko. Disse tingene kan du også ta opp med ditt verneombud på arbeidsplassen. Har dere klare rutiner på hvordan det skal håndteres når noen er syke? Hva skal dere gjøre for å forhindre smitte blant kollegaer/eventuelt kunder?
Håper at du her har fått noen råd du kan bruke, og at dette løser seg på en god måte. Lykke til!
Svar fra NAV:
Hvis du har en kronisk sykdom som gir økt risiko for særlig høyt sykefravær eller hyppige fravær i en begrenset periode kan Nav refundere sykepenger i arbeidsgiverperioden.
Hvis Nav innvilger søknaden, kan arbeidsgiveren din kreve å få refundert sykepenger for alt sykefravær du har, uansett diagnose. Nav vurderer hver sak individuelt.
Hvis Nav innvilger søknaden, kan arbeidsgiveren din kreve å få refundert sykepenger for alt sykefravær, uavhengig av diagnose. Nav kan tidligst innvilge søknaden fra den dagen vi mottok den.
Både du og arbeidsgiveren din kan søke om unntak fra arbeidsgiveransvaret for sykepenger. Hvis arbeidsgiveren din søker, bør det skje i samråd med deg.
I forhold til egenmeldingsdager:
Hvis du er borte mer enn tre kalenderdager, kan arbeidsgiveren din kreve at du leverer sykemelding. Du kan bruke egenmelding opptil tre kalenderdager om gangen og opptil fire ganger i løpet av ett år. Dette er en minimumsordning, og alle virksomheter kan bruke en utvidet rett til egenmelding i inntil hele arbeidsgiverperioden.
I mange virksomheter har de ansatte rett til å bruke egenmelding i opptil åtte kalenderdager om gangen og opptil 24 kalenderdager i løpet av ett år. Det er ikke begrensning i antall ganger. Undersøk hvordan reglene er der du jobber.
Det er arbeidsgiveren din som godkjenner egenmeldingen.
Hilsen Arbeidstilsynets svartjeneste i samarbeid med ung.no
Vær oppmerksom på at vårt svar i denne tjenesten kun er veiledende kortinformasjon. Har du flere spørsmål om arbeid kan du også ringe eller chatte med Arbeidstilsynet.
Med vennlig hilsen NAV i samarbeid med ung.no
Besvart: 20.1.2025
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål