Spørsmål og svar

Fikk ikke informasjon om pris og behandling hos tannlege, hva kan jeg gjøre

Jente, 17

Hei. Jeg er litt usikker på smilet mitt og hadde derfor litt lyst til å reise til tannklinikk for å finne ut hva alternativene var for tennene. Da fikk jeg tilbud om invisalign, men avslo forslaget da (2 år siden). For en måned siden ringte jeg tannlege klinikken igjen og ba om en time hvor de kunne sjekke tennene mine igjen og diskutere pris. Jeg fikk verken time bekreftelse eller forklaring av hva som skulle skje i timen og prisen på det. Da jeg kom dit fikk jeg beskjed om å ta røntgen og en haug av bilder uten at jeg var klar over hva som skjedde eller prisen på dette. Jeg spurte om jeg fikk lov til å ha med mor, men det gjorde jeg ikke. Jeg trodde dette bare var en time for å diskutere pris om jeg eventuelt skulle ha skinne. Det endte med at jeg måtte betale 4 800kr for en oppsjekkingstime uten at jeg selv var klar over det. Hva gjør jeg nå??? Jeg vet ikke om jeg vil ha skinne engang. Har jeg noen rettigheter? Jeg har brukt opp budsjettet mitt.

Svar

Hei

Takk for at du tar kontakt med Ung.

Du skriver at du ba om en time hvor de skulle sjekke tennene dine og diskutere pris. Det er vanlig at du må betale for slike timer og for undersøkelsene som gjøres når de vurderer om du skal gå i gang med en behandling. Dersom du ønsker behandling som er rent kosmetisk, og som ikke dekkes av folketrygden, må du betale full pris. Tannklinikkene er pliktige til å oppgi priser på hjemmesidene sine, men ikke å muntlig gi deg dette med mindre du ber om det.

Det er vanlig å ta bilder og røntgen av tennene når tannlegen skal undersøke hva som kan gjøres. Du skal likevel få informasjon om dette og hvorfor det er nødvendig.

Jeg anbefaler deg å ta dette opp med tannlegen som behandlet deg. Du kan ta opp at du mener du burde hatt informasjon om pris og hva som skulle skje i timen. Du kan be om å få refundert hele eller deler av prisen for undersøkelsestimen. Tannlegen er ikke pliktig til å gi deg beløpet tilbake, men det er ikke noe i veien for å spørre om det. Dersom tannklinikken ikke har oppgitt pris på hjemmesiden sin er dette noe du kan du klage til Forbrukertilsynet om. Les mer om klage på pris hos tannlegen her Tannlege – Forbrukerrådet

Som pasient hos tannlegen har du rett til å bestemme om du vil ha med deg noen. Du skulle derfor fått lov til å ha med deg moren din. Dette er noe du også kan gi tilbakemelding til tannlegen på. Dersom du ikke er fornøyd med svaret fra tannlegen når det gjelder manglende informasjon og at du ikke fikk ha med moren din, kan du sende en skriftlig klage til din lokale klagenemnd for tannhelsetjenester. Klagenemnden har som oppgave å besvare spørsmål og behandle klager fra forbrukere. Du finner mer informasjon om dette her: Klage på behandlingen? - Tannlegeforeningen. Kontaktinfo til de ulike klagenemndene finner du her: Kontaktinformasjon lokale klagenemnder - Tannlegeforeningen. Du kan også klage til Statsforvalteren direkte i det fylket du bor i. Les mer om dette her: Klage til Statsforvalteren | Statsforvalteren.no.

Pasient- og brukerombudet
www.pobo.no

Besvart: 5.2.2025

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål