Hvis du har bestemt deg for å slutte med hasj eller marihuana, er det lurt å bruke tid på å forberede deg før du slutter.

Gode forberedelser kan gjøre prosessen enklere, og øker sannsynligheten for at du klarer det.

Forberedelser før du slutter

  • Bestem deg for når du skal slutte og sett en dato.
  • Finn ut om du skal slutte på egenhånd eller om du trenger hjelp fra noen andre, for eksempel gjennom samtaler og veiledning.
  • Ha mindre kontakt med personer og steder som vil gjøre vanskelig for deg å slutte. Lag en oversikt over personer, steder eller ting som utløser suget etter cannabis og som du bør unngå.
  • Snakk med noen som kan støtte deg. Det er lettere å slutte med cannabis hvis du har et nettverk som kan støtte og motivere deg. Fortell noen utvalgte personer at du prøver å slutte å røyke. Du trenger ikke si alt til alle, men du bør si noe til noen.

FAKTA

CANNABIS

  • Cannabis er en fellesbetegnelse på alle produkter som kommer fra planten Cannabis sativa.
  • Hasj og Marihuana er rusmidler som lages ut av denne planten.
  • Hasj og marihuana er regulert som narkotika og er i dag forbudt å bruke, lage, kjøpe, selge eller oppbevare.

Hva gjør at du får lyst til å røyke?

Når du skal slutte med cannabis, er det lurt å være bevisst på hva som gjør at du får lyst til å røyke. Da kan du lettere unngå disse situasjonene, eller finne andre måter å håndtere det på.

Er det noen underliggende grunner til at du får lyst til å røyke? Er det i spesielle sosiale situasjoner? Når du kjeder deg? Når du kjenner på uro? Røyker du for å flykte fra problemer?

Prøv å finn ut hvilke følelser som trigger lysten på cannabis, og hvordan kan du håndtere disse følelsene uten å bruke det.

Tenk gjennom fordelene

Det kan også være til god hjelp å tenke gjennom hva som er fordelene ved å ikke bruke cannabis. Det kan være både helsemessige, sosiale, familiære, økonomiske og jobbmessige fordeler.

Er det noen spesielle aktiviteter som gjør deg glad og som du liker å holde på med? Når du er opptatt med aktiviteter som gjør deg glad, vil du føle deg bedre og røykingen kan virke mindre fristende.

Hva hvis du sprekker?

Det er ikke uvanlig med tilbakefall, eller sprekk, når du slutter med et rusmiddel. Derfor er det viktig å ha en god strategi for hva du skal gjøre hvis dette skjer. Bestem deg på forhånd for hvem du skal kontakte hvis du sprekker.

Det er også lurt å tenke gjennom hvilke situasjoner som innebærer en risiko for å sprekke. Kan du unngå noen av disse situasjonene? Hvilke kan du ikke unngå, og hvordan skal du møte disse?

For eksempel vet man at risikoen for å sprekke øker drastisk for mange når de drikker alkohol. Hvis du er en person som drikker, kan det være viktig å tenke gjennom hvilke situasjoner du ikke bør drikke i. Hvis du vet du vil komme i en situasjon der det er lett å få tak i cannabis, kan det være lurt å enten unngå situasjonen eller holde deg edru.

Hvem kan hjelpe?

Hvis du trenger hjelp til å slutte, finnes det flere muligheter.

Du kan ta kontakt med helsestasjon for ungdom der du bor. De har informasjon om hvilke tilbud som finnes i ditt distrikt.

Hvis du skal ha hjelp i det offentlige hjelpeapparatet, trenger du henvisning fra fastlegen din. Du kan lese mer om hvordan du kontakter fastlegen i denne artikkelen.

Du kan undersøke selv om det finnes et Hasjavvenningsprogram i din kommune.

Du kan også laste ned HAP-hasjavvenningsappen for å få hjelp til å slutte med, eller redusere, cannabisforbruket ditt. Appen er utviklet i samarbeid mellom RUStelefonen og Uteseksjonen i Oslo, og er basert på hasjavvenningsprogrammet.

Appen gir informasjon om vanlige utfordringer du kan oppleve når du slutter med cannabis etter langvarig bruk, og gir tips, råd og strategier for å holde deg rusfri.