Hopp til hovedinnholdet
Ung.no på Snapchat
Nervøs jente (colourbox.com)
Nervøs jente (colourbox.com)

A-Å

Humanistisk konfirmasjon

Humanistisk konfirmasjon (ung.no)
Humanistisk konfirmasjon

Humanistisk konfirmasjon har blitt en vanlig måte å konfirmere seg på i Norge. Det er et tilbud til ungdom som ønsker et kurs i livssyn og etikk, og både kurs og seremoni gjennomføres på et humanistisk grunnlag.

Offentlig og kvalitetssikret
Humanistisk konfirmasjon (ung.no)
Humanistisk konfirmasjon

[Les teksten på nynorsk]

Hvem arrangerer Humanistisk konfirmasjon?

Humanistisk konfirmasjon blir arrangert av Human-Etisk Forbund. Det er en organisasjon som arbeider for likestilling mellom livssynene, og for humanistiske verdier og humanetikk. Humanistisk konfirmasjon bygger på et humanistisk livssyn. Ifølge dette livssynet er ikke mennesket underlagt noen gud. Hvert menneske blir ansett som et selvstendig individ, som ut ifra sin fornuft, refleksjon og vurdering har frihet til å gjøre som de vil.

Hvem kan velge Humanistisk konfirmasjon?

  • Humanistisk konfirmasjon er et tilbud til alle ungdommer over hele landet som ønsker å markere at de befinner seg i overgangsfasen fra barn til voksen.
  • Du trenger ikke være medlem av Human-Etisk Forbund eller utmeldt av statskirken for å delta.
  • Du kan også delta hvis du er kristen og tilhører en annen religion.
  • Bor du i utlandet kan du følge et brevkursopplegg.

Hva lærer jeg på kurset?

Humanistisk konfirmasjon består av et kurs og en avsluttende seremoni. I de fleste fylkene begynner kursene i januar/februar og varer frem mot seremonien i april /mai.

  • Kurset er obligatorisk og med krav til oppmøte.
  • Antall kurskvelder varierer fra 6-15, men de fleste strekker seg over 7-10 kvelder, med 2 timer hver kveld.
  • Kursets hensikt er at ungdommene skal få anledning til å diskutere forholdet mellom mennesker og vårt ansvar for oss selv og våre medmennesker.
  • Alle kurs tar opp temaene humanisme og livssyn, menneskerettigheter og kritisk tenking. I tillegg diskuterer man gjerne etikk og moral, mot og engasjement, empati og identitet. Som konfirmant er du med på å påvirke innholdet i kurset.

Seremonien

Den humanistiske konfirmasjonstiden avsluttes i slutten av april eller begynnelsen av mai med en seremoni for alle konfirmantene med familie. Dette er en høytidelig seremoni i et pyntet festlokale der hver enkelt konfirmant få overlevert et kursbevis.

Informasjon og påmelding

Påmeldingen til konfirmasjonen åpner i begynnelsen av mai og er åpen til 1. oktober. Noen kurs blir raskt fulle, spesielt i de store byene. Du finner informasjon om ledige kursplasser på nettsidene til Human-Etisk Forbund. Les mer om konfirmasjonen. Merk at Human-Etisk Forbund ikke lengre sender informasjon om konfirmasjonen i posten.

 

Les mer på:Human-Etisk Forbund

Var dette til hjelp?
Var dette til hjelp?

Kommentarer fra brukere Kommentarer


Du må fylle inn både navn og tekst for å sende inn skjemaet.

Legg inn en melding!

Obs! Ung.no svarer IKKE på spørsmål i kommentarfeltet. Send inn spørsmål på ung.no/oss

(HTML-tagger fjernes)
ironien
0
07.04.2018 19:20:23
hvorfor i all verden konfirmerer man seg humanetisk i kirken!? At man har en seremoni hvor man ikke er religiøs, men at seremonien tar plass i en kirke er temmelig ironisk!
Du har litt feil
0
20.03.2018 21:39:30
Det er ganske stor forskjell på k konfirmasjon og h. H gjør du det bare som at det ikke skal være urettferdig. K er at man bekrefter at man er kristen. Det er sånn jeg ser det
Bob
1
03.05.2017 10:55:42
Det er ikke sant at man bekrefter dåpsløftet i konfirmasjon i kirka. Det var i gamle dager, nå er det bare at presten ber for deg. Så det er ikke så stor forskjell på borgerlig eller kirkekonfirmasjon. Hvis man ikke tror på gud, da , eller man vil lære mer om kristendom og kirka. Det viktigste er at man velger det som er riktig for deg, det synes jeg er det viktigste. Hvis det er sant at Gud fins, vil han ikke at noen skal presse deg eller betale deg for å gå i kirka det gjennomskuer han og det er ikke fint gjort. Du skal gå i kirka fordi du ønsker det, og hvis du ikke ønsker det kanskje dét er riktigere at du ikke gjør det. Også for Gud. Hvis han fins. Så begge deler er greit, se i hjertet ditt hva som er riktig for deg.
14
0
15.10.2016 18:28:35
Borgerlig neste år i Bergen. Det var egentlig et lett valg, ettersom at jeg ikke har hatt noe forhold noen religion.
FJODOLF
1
30.08.2016 11:50:21
la oss d... i komfirmasjonen og se på fantorangen
Yeees
4
11.06.2016 19:38:32
I dag så konfirmerte jeg meg borgelig, og jeg kan med hånda på hjertet si at det har vært en utrolig opplevelse for meg. Det er selvfølgelig forskjellig over hele landet, så det kan hende noen ikke oppfatter det slik. Jeg syntes jeg lærte en god del nyttige ting som vil være med meg i livet fremover. Komf møtene har gått mye på kritisk tenking, mennesket, samfunnet, o.s.v. Det har vært ganske innteressant, og igjennom konfirmasjonstiden har jeg møtt flotte folk, og kurslederen fikk oss også til å tenke litt mer utover enn hva en gjør til vanlig. Seremonien var helt grei, og egentlig ganske fin haha. I alt så angrer jeg ikke på å ta det!
14
2
06.05.2016 20:06:26
Humanistisk konfirmasjon er bare en dårlig kopi av den kirkelige. Man lærer masse tull og seremonien ( seriøst, seremoni!) er bortkastet tid
E.P
0
05.02.2016 18:44:51
Jeg har hørt at det er helt forferdelig. Du får såvidt mat, og du blir kald noen blir kanskje syke. Jeg hørte om noen som bare fikk to kjeks til mat.
rodegned
0
30.10.2017 21:08:46
tasårodegned
Serr
5
19.05.2016 10:40:25
Det er bare 24 timer, klarer du deg ikke i 24 timer uten mye mat, og så mye vann du gidder, er du en bortskjemt liten j*vel
bra sakt
1
30.08.2016 11:52:15
der sa du det
usikker
2
03.05.2015 11:38:36
Jeg har hørt at om man velger borgelig konfirmasjon så skal man på en type utflukt. Er det sant ?
blæblæ
1
09.05.2016 09:33:04
ja man skal på flyktnings leir for å lære hvordan det er å være flyktning, utflukten varer i 24 timer.
Helle
2
04.05.2015 17:50:06
Hei, noen av kursene i Oslo og Akershus har Camp Refugee, som er et rollespill om livet som flyktning, som en del av opplegget. Dette står på kursinformasjonen på human.no. Det finnes også kurs som skjer intensivt i form av en leir i stedet for kveldskurs.
kristo
4
09.05.2014 12:13:24
humanistisk komfirmasjon er best jayyyyyy
gardaffi
3
06.05.2014 09:07:24
eg hater komfirmasjon
Ostepop
0
19.11.2017 17:22:51
Kvifor?
E.P
0
05.02.2016 18:42:51
Jeg syns det er for mye stress, hverfall for meg.
hokkyjokkypjokkysokky
12
22.01.2014 19:14:13
Alle burde få lov til å velge hvordan man skal konfirmere seg. Foreldre som nekter en det er dumme i hodet.
hokkyjokkypjokkysokky
7
22.01.2014 19:11:50
Jeg vil konfirmeres borgerlig. Kult høres det jo ut. Gleder meg! :)
#
5
04.12.2013 16:56:34
Omtrent alle jeg kjenner velger kristen, de fleste er ikke kristne. Personlig, velger jeg kristen fordi jeg ikke vet om jeg er kristen eller ikke... i tillegg kommer jeg fra en kristen familie, så jeg tror bestefar ville blitt knust hvis jeg hadde valgt noe annet (haha). Men for folk som er usikre, tror jeg faktisk det er best med kristen konf. fordi da kan man virkelig få sjekket om det er noe man vil ta del i
??
2
04.02.2013 19:25:16
hvor lenge varer seremonien i en borgerlig konfirmasjon?
iwwtopp
3
01.05.2013 14:07:25
min varer ca en time :)
Anders
7
06.12.2012 19:07:36
jeg har 1 åt igjen til konfirmasjon, Vet jeg skal ha Borgelig, og jeg vil anbefale borgelig konfirmasjon for de som ikke tror på gud, for vist du ikke tror på gud, så er det kjedelig og være i kirken og snakke om gud. Hilsen en som ikke tror på gud
R530er
7
29.11.2012 16:05:05
Skal komfirmere meg neste år og vet at jeg skal velge borgelig, men foreldrene mine nekter å la meg velge selv... Kan noen gi meg noen råd? :)
iwwtopp
3
01.05.2013 14:08:27
Du har rett til å velge selv :P du kan kontakte helsesøster på skolen eller lærer ellerno :P
maria
2
30.10.2012 18:54:21
Jeg har ikke konfirmert meg enno, jeg vil velge borgelig fordi jeg er uenig i det at bibelen mener at kvinner er unnder menn. Jeg er kvinne selv og synes dette er helt feil. Men for all del de som vil ta kristelig eller borgelig valget er deres, og deres i fred.
Meg
3
31.05.2012 20:46:52
Jeg tok og valgte Humanetisk konfirmasjon fordi jeg ikke tror på Gud. Så enkelt er det.Også litt fordi jeg var usikker om jeg var kristen eller ikke, men jeg er blitt døpt. Jeg hadde menge diskusjoner med familien min og ikke minst mamma og pappa. Det var ingen jenter i min klasse som valgte det, så jeg ble kjent med masse nye folk. Veldig gøy. Det viste seg til slutt at alle som var med i rådhuset, som først hadde vært ganske negative skiftet mening. De sa i talene flere ganger at; rådhuset hadde en vakker sermoni, og vi er stolte av deg som tok ditt eget valg og ikke gjorde som alle andre. JEG AMBEFALER ALLE SOM ER I TVIL TIL Å VELGE HUMANETISK KONFIRMASJON :D
Lille meg
10
28.02.2012 19:46:06
Jeg er helt uenig med de som sier at de som konfirmerer seg borgerlig kun er ute etter penger! Konfirmasjon er som en seremoni som viser at man begynner å bli voksen, og dette bør alle få feire sammen med venner og familie uavhengig om du er kristen eller ei. Jeg har selv valgt borgerlig konfirmasjon som selv om jeg ikke går med noen jeg kjenner. Man blir uansett kjent med folk underveis, og jeg føler at vi lærer mer nyttige og vesentlige ting på dette kurset enn vi ville ha gjort på en kristen konfirmasjon. Jeg synes at en konfirmasjon er en såpass viktig ting at det nå være DITT valg, ikke venner eller foreldres. Over halvparten av alle de jeg har pratet med som har kristen konfirmasjon har angret på dette valget, rett og slett fordi de ikke er kristne og bryr seg døyten om det de lærer! Til alle dere der ute som ikke har bestemt seg enda; Konfirmasjon er et viktig valg, så velg det som føles rett for akkurat deg!
Nissen
8
14.01.2012 22:20:45
Jeg var den enste i min vennegjeng som valgte Humanetisk. Så da ba jeg mamma om jeg kunne bytte, men hun sa at hun syntes at det var tull at jeg skulle gjøre det samme som alle dem andre når jeg ikke har en kristen tanke i hodet :P
Meg ;) 15
9
13.01.2012 22:07:44
Bare en kommentar til Guds tapre soldat: Jeg er ikke enig i det hele tatt! Jeg syntes at mange av de som tar kristen konfimasjon gjør det for penger eller at det er det letteste valget siden alle i venne gjengen skal det. Jeg tror at de som tar humanetisk konfirmasjon tar et mer selvstendig valg. Fordi de tenker igjenom om de er kristne eller ikke og velger at det er de ikke. F.eks når jeg konfirmerte meg humanetisk var det bare 3 som tok kristelig konfirmasjon som kunne si ja jeg tror på gud. Selvfølgelig finnes det folk som bare gjør det for pengene, men finnes det ikke det overalt da ;) ikke døm noe du ikke egentlig ikke vet så mye om prøv å være åpen for alt.
Mariah
3
22.08.2011 21:15:00
hva er forskjellen på humanetisk konfirmasjon og å ikke konfirmere seg i det hele tatt?
iwwtopp
3
01.05.2013 14:11:51
melder du deg på humanetisk konfirmasjon, går du gjennom ett kurs, hvor du lærer ulike ting, som er viktige for en ungdom. På slutten markeres det med en flott sermoni ! :)
Meg
9
07.06.2011 17:28:33
Jeg har valgt humanistisk konfirmasjon. Da jeg først fikk vite at jeg er den eneste i vennegjengen min som skulle ta humanistisk konfirmasjon, ble jeg veldig skeptisk. Men kirkelig konfirmasjon er helt uaktuelt. Om jeg går inn i kirka og kjenner troskap til Gud, kommer jeg til å ljuge. Jeg har aldri vært kristen, og kommer neppe til å bli det. Nå gleder jeg meg forresten bare til konfirmasjonen min, og jeg er stolt av "det humanistiske valget" jeg tok!
iwwtopp
4
01.05.2013 14:12:38
Jeg er helst som deg ! :D
Maren
4
28.05.2011 00:04:00
Bare en underkommentar til "Guds tapre soldat": i utgangspunktet er jeg enig med deg. Det å konfirmere seg betyr å "confirm" dåpens budskap. Absolutt ingen kan motsi akkurat det. Men så sier du at de som velger å "gjøre det" på den Humanetiske Forbunds måte gjør det bare for pengenes skyld. Men jammen er det ikke mange som konfirmerer seg kristlig bare for pengenes skyld også! Vi var 3 stykker av 20 som faktisk konfirmerte oss i kirka fordi vi var kristne da jeg ble konfirmert for noen år siden.
iwwtopp
3
01.05.2013 14:14:50
Jeg valgte humanetisk konfirmasjon, for jeg mente det vaar det rette for meg. Hadde jeg valgt kirkelig konfirmasjon, hadde det bare vært for pengene. Nesten ingen i gruppa mi gjør det bare for å få penger!
Guds tapre soldat
3
27.05.2011 19:08:18
hyklere! de som konfirmer seg borgerig er KUN ute etter penger og en fest! konfirmasjon betyr å konfirmeere eller bekrefte Guds hellige religion, og at du skal fortsette å tillhøre dåpen. hvis man konfirmemre seg borgerlig er det ingenting å bekrefte! du bare mottar haugevis av penger forde du er 15 eller 14 år. er man ikke kristen, konfirmerer man seg ikke! samme prinsippet : er man ikke født, feirer man ikke sin bursdag.
Kake :3
6
26.03.2014 13:39:34
Unnskyld? Jeg konfirmerer meg i kirka, men så er konfirmasjon mer enn å bekrefte troen sin, den skal også representere at man går bra barn til voksen. Fra gammelt av var man voksen og skulle ut i arbeid når man var konfirmert. Derfor kan de som ikke tror på gud eller som ikke ønsker å bekrefte sin tro, men alikevel vil feire at man går fra barn til voksen gjøre dette med et kurs i menneskerettigheter og vesentlige og viktige verdier og en fin sermoni sammen med familie og venner.
...
7
01.05.2013 14:34:24
Vitenskapen har bevist at du har en stor feil her! :) 1. Flere tusen år siden(Steinalderen), viser det seg at de hadde "ritual/sermoni" for de unge voksne, før de kunne bli "voksne" Det har ingenting med Kristendommen å gjøre at man ønsker å markere at man holder på å bli voksen. Det beviser at folk har alltid gjort dette, og kristne på sin måte, jøder på sin måte og humanister på sin måte ! 2.Jeg er selv konfirmant, og skal konfirmere meg til helgen, og jeg (sitat) er en som ikke "KUN er ute etter penger og fest" ! Det er det verste jeg har hørt. Du traff noen tråder i hjertet og hjernen min, som ble lettere irritert over at du ikke tenker over hva du skriver ! Det at jeg ikke tror på noe som helst gudeommelig har INGENTING med at jeg ikke kan markere at jeg holder på å bli voksen. Koonfirmasjon betyr Bekrefte, og i kristene sammenhenger betyr det å bekrefte sin dåp. Men for humanister betyr det og bekrefte at man begynner å bli voksen !! Vær så snill å slutt med å sette folk i bås. Ingen er helt like. Ikke skriv på nettet at vi som er humanister er hyklere og noen drittsekker. Selv om du møtte en dårlig klovn en gang, betyr det ikke at alle klovner er sånn. Eller ALLE gutter som har hull i øret er noen drittsekker, og alt de bryr seg om er fylla, damer og fest. Vis at du er litt fornuftig og forstår hva du tenker galt. Det er jo litt samme måte som Hitler tenker. "ALLE jøder er dårlige". Svaret på det, er at alle jøder er forskjellige. Men er vi ikke alle folk ? Hvorfor gjøre forskjeller på de ? De svarte kattene går jo ikke ute etter å ta de som er hvite, for det er jo bare katter det å .... Hvorfor gjør vi det det ?
:)
7
01.05.2011 15:25:36
Eg skal konfirmera meg humanetisk, å glede meg kjempe mye!! :)
Konfirmant 2011
9
27.04.2011 18:30:37
Jeg konfirmerer meg humanetisk, og er stor fornøyd, vi lærer mye om livvssyn og ettik.. Pluss vi var på refuegee camp (levde som flyktinger) og det gjorde stort inntrykk! Anbefaler det sterkt
ingrid
7
09.04.2011 08:32:38
Jeg kommer definitivt til å konfirmere meg borgerlig, og jeg dritet i hva andre mener om det:p Jeg er døpt men er egentlig ikke kristen... Kem kan bestemme om å bli døpt eller ikke mnår man er uner 1år lizzom...
meg
5
03.03.2011 05:27:19
æ valgt humanetisk, e ikke gæli å vær kristn. Men personlig så like æ mæ ikke i kirka, d eneste æ klare å forbinn d me e døvve folk, e ikke så korsli å sitt på en bænk i en bygning, omringa av grave..
ida
5
10.05.2010 20:44:00
hei,jeg har fylt 15 år, å jeg angrer uteolig mye på att jeg ikke konfimerte meg, er det noen mulighet att jeg kan konfimere meg til høsten 2010? men ikke sammen med de som er født i 1996. er det noe egentlig for oss som ikke komfirmerte oss? (red: du kan sende inn spørsmål på ung.no/oss)
INGE
3
21.04.2010 10:05:42
HEI HEI Æ HEIT INGE OG Æ LIKE MÆNN
Mitt-navn-e-hemmelig:P
6
19.04.2010 00:01:00
Æ valgte humanetisk fordi æ ikke e kristen. lure på kordan folk fortsatt kan tru på sånt piss som e i bibeln.
me
0
30.08.2016 11:57:38
jeg mener at det er det samme om folk trur eller ikke
troende
0
14.05.2016 11:27:47
Dersom du faktisk lurer på dette så burde du kanskje forsøke å finne ut av det. Det gjorde jeg, og det forandret livet mitt..
lol
3
04.06.2009 18:38:34
jeg vet ikke hva jeg skal ta lol.. :P
Mr.B
6
30.03.2009 16:06:31
Jeg valgte humanetisk konfirmasjon fordi jeg mener at Kristendommen egentlig ikke har noe i hverdagen til oss moderne mennersker i det 21. århundret å gjøre, i tilegg bygger en del av mine verdier på det humanetikken går ut på.
Kjersti
2
08.12.2008 10:01:02
Jeg fikk beskjed om at hvis jeg tar humanetisk konfirmasjon så sier jeg til foreldrenne mine at jeg ikke respekterer valget de tok når de døpte meg. Men mamma og pappa sa at de ikke var enige i dette. Mamma ville selvfølgelig jeg skulle konfirmeres i kirka, men hun hadde ingen problemer med humanetisk heller. Jeg har en sterk mening for konfirmasjon. Jeg mener at om du konfirmerer deg i kirka så skal du være kristen! Hvis ikke føler jeg du på en måte ikke respekterer den troen. Jeg finnes selv ikke kristen, men skal gifte emg i kirka og døpe barnet mitt i kirka, og har ikke tenkt å melde meg ut av kirka av den grunn. Men å konfirmere meg i kirka, det var helt UAKTUELT!
Lena
5
26.11.2008 14:03:38
jeg har ei datter som valgte å konfirmere seg humanetisk for 3 år siden, vi som foreldre synes det var greit, for det var hennes valg, og som 15 åring, kan man bevise at man står for det valget man tar. Det var ingen i hennes vennkrets som tok humanetisk konfirmasjon. Hun har ikke angret...ennå. Men, under festen etter semonien, kom det bemerkninger av nære slekninger, blandt annet hennes fadder, at hun ikke gjorde seg fortjent til verken selskap eller gaver, siden hun ikke konfirmerte seg i kirken, som "alle de andre" Dette såret både henne og oss som foreldre og arransjører for selskapet. Vi har også en konfirmant til våren, som også har valgt humanetisk, og vi er redde for at et samme vil skje der. Vi føler oss pliktet å be disse menneskene, siden det er nær familie. Dette legger en demper på forbredelser for oss og konfirmanten.
:)
4
18.08.2008 17:55:19
døds gøy den humane konfen! fått masse gøye minner, spesielt danmarksturen! *vil gjøre igjen*
lille meg
3
22.06.2008 01:11:41
jeg er konfirmert, før konfirmasjons tiden, trodde jeg ikke noe særlig på gud, men konfe undervisingen fikk meg til å tenke på hvor mye som er lagt til rette for oss mennesker, slik som eks verden rundt oss, naturen og hvordan et menneske blir til av bare en sædcelle og en eggcelle, det kan umulig bare være tilfeldigheter.. jeg er ikke sånn super kristen som ¨går i kirken og slikt, men jeg tror på gud..:)
hedning
2
21.06.2008 18:14:34
jeg gjore ingenting , for de att jeg synest det er teit å konfirmere seg!
XD
18
20.06.2008 00:15:45
min bestemor og bestefar er veldig kristen, og de tilba meg 45000 kr for og konfirmere meg i kirken, men jeg gjorde det ikke, for de at jeg mener at unge skal si sin egen mening og ikke la seg styre av hva andre tror på.
hvem vet?
6
10.06.2008 10:08:05
kristne kan bare stikke av til %#@}£]!!!
troende
0
14.05.2016 11:31:42
...og du kaller deg?
Gjett da..
3
27.05.2008 07:27:35
Jeg vil også ha kristen konfirmasjon!
Ingen
3
04.05.2008 15:03:30
Jeg vil mye heller ha en kristen konfirmasjon!
=)
6
17.03.2008 19:30:01
Jeg tok borgelig konfirmasjon. Jeg lærte mye og hadde det gøy=D
troende
0
14.05.2016 11:34:19
Det er ingen tvil om at du og alle borgerlige "konfirmanter" lærer mye og har det gøy, men dèt gir jo overhodet ikke noe grunnlag for å bedømme sannheten i de kristnes tro. Det gjør derimot kirkelig konfirmasjon.
Meg
5
20.02.2008 15:14:46
Jeg skal ha borgelig konfirmasjon. Absolutt!

Spørsmål og svar

Hvor gammel må man være får og ta konfirmasjon?
Hei, Takk for spørsmål!Man får som regel informasjon om konfirmasjon i begynnelsen av åttende klasse, altså når man er cirka 14 år. Når man h...
Hvorfor konfirmerer man seg?
Hei   Er du i tenkeboksen og lurer på om du skal konfirmere deg og eventuelt hvordan? De fleste ungdom stiller seg disse spørsmålene. ”Skal du...
Hvordan foregår borgelig konfirmasjon?
Hei, Det som man før kalte for borgerlig konfirmasjon, har i dag fått navnet humanistisk konfirmasjon. Det er Human-Etisk forbund som arrangerer hu...
Jeg vil ikke ha bunad eller konfirmere meg
Hei Takk for at du skriver til ung.noDu skriver at du skal konfirmeres i år, men at du ikke har lyst til å gjøre det. Du vil ikke konfirmere deg h...
Jeg lurte på hva en komfirmasjon er ?
Hei :) Ordet 'konfirmasjon' kommer fra latin, 'confirmatio': Betyr stadfestelse, bekreftelse eller styrkelse. Kirken bruker konfirmasjon i betydnin...
Hvorfor konfirmeres vi?
Hei   Idet du avslutter åttende klasse kommer du ikke utenom spørsmålet: ”Skal du konfirmere deg?”. Hva er viktig for deg når du tar et sli...
Hvorfor konfirmerer de som går i kirken før de som konfirmerer seg borgerlig?
Hei Jeg er litt usikker på om du spør om hvorfor de kan konfirmere seg tidligere på året? Det kjenner vi dessverre ikke til. Spør gjerne læreren...
Mamma og pappa vil at jeg skulle konfirmeres i kirka. Kan jeg hoppe over til borgelig konfirmasjon?
Hei! Full frihet i religiøse spørsmål har du først etter at du har fylt 15 år. Da kan du selv bestemme om du vil melde deg inn i eller ut av D...
Hvorfor må en konfirmere seg?
Hei Viss en vil konfirmere seg så har en to valg, enten kirkelig eller humanistisk. Dette er frivillig og ikke noen en må. En del vil nok konfirme...
Hvilke likheter er det mellom kirkelig og borgerlig konfirmasjon? Etikk/morallære?
Hei! Du finner en god del om de to ulike konfirmasjonsordningene under emnet konfirmasjon her på ung.no. Du kan også gå direkte til konfirmasjon...
Hva er det man gjør på konfirmasjons leir?
Hei Tenker du på konfirmasjonsleir som man har i den kirkelige konfirmasjonen? Jeg finner ikke noe på nettet som sier noe om leirene som arrangere...
Hva er forskjellen på å bli konfimert kyrkelig eller borgelig?
Hei I artiklene under kan du lese mer om forskjellen på humanistisk og kirkelig konfirmasjon. Les også artikkelen "Kirkelig eller Humanistisk konf...
Jeg valgte kristelig konfirmasjon. Jeg angrer skikkelig nå, kan jeg bytte?
Hei   Jeg anbefaler deg å kontakte Humanetisk forbund (www.human.no) . Be om kontaktinformasjon til de som holder kurset og ring dem. Da kan du f...
Hvordan type konfirmasjon skal jeg ha?
Hei!  Takk for at du skriver til oss.  De to typene av konfirmasjon som er vanligst er nok kirkelig og humanistisk konfirmasjon (borgerlig) Jeg t...
Hva er humanetikere?
Hei Ingen er bedre til å svare på det en Human-Etisk Forbund selv, og leter du litt på nettsiden deres finner du mye informasjon. De har en side ...
Når starter konfirmasjonsundervisningen?
Hei Det er litt forskjell på kirkelig og humanistisk konfirmasjon. Den kirkelige går som regel over 8 måneder, og den humanistiske fra alt mellom ...
Må jeg melde meg ut av statskirken for å konfirmere meg humanistisk?
Hei Nei, det trenger du ikke. Det er fordi humanistisk konfirmasjon (tidligere borgelig konfirmasjon) er en livssynsnøytral markering åpen for alle...
Jeg gruer meg til konfirmasjonen min
Hei Takk for at du skriver til ung.no og ønsker hjelp til å finne ut av om du har sosial angst. Mange vil føle seg sjenerte i ulike situasjoner o...
Se alle