Mat, drikke, trening og søvn under Ramadan

Under Ramadan, som varer i en måned, faster mange muslimer verden over. Da faster man fra soloppgang til solnedgang.

Jente med hijab som smiler.
FASTER: Fra soloppgang til solnedgang unngår fastende blant annet mat, drikke, snus og røyk. Under Ramadan ber man oftere enn ellers. Foto: Colourbox.

Fra soloppgang til solnedgang under Ramadan, unngår fastende blant annet mat, drikke, snus og røyk.

I noen livssituasjoner behøver man ikke å faste. Her er noen eksempler:

  • Når man er barn
  • Ved sykdom
  • Graviditet og amming
  • Alderdom
  • Ved lange reiser
  • Tungt fysisk arbeid
  • Aktiv militærtjeneste
  • Krisehåndtering

Mat før soloppgang

Under Ramadan spiser man før soloppgang og etter solnedgang. Det er viktig at man da spiser og drikker nok slik at kroppen får nok væske, energi og alle de næringsstoffene man trenger.

Det kan være lurt å spise mat som metter. Spis gjerne grove kornprodukter, magre meieriprodukter, frukt, bær, juice og pålegg.

Her finner du forslag til hva man kan spise til frokost i Ramadan.

Mat etter solnedgang

Spis gjerne fisk 2-4 ganger per uke. Velg hvitt kjøtt, foran rødt kjøtt og bearbeidede kjøttprodukter. Rødt kjøtt er kjøtt fra storfe, sau og geit.

Bønner og linser kan brukes i stedet for, eller i tillegg til, fisk eller kjøtt. I tillegg bør man spise fullkornsris, fullkornspasta, poteter, grovt brød, grønnsaker og mager saus.

Bruk gjerne litt olje til matlaging (1-2 ss per porsjon), men unngå store mengder. Olje av oliven, raps og nøtter har best sammensetning av fettsyrer. Bruk mindre av soya og solsikkeolje, og minst av smør/hard margarin.

Unngå frityrstekte retter og hard steking/steking ved høy temperatur og med mye fett. Velg heller ovnsstekte retter, bakte, kokte og sammenkokte retter.

Her finner du forslag til hva man kan spise til middag i Ramadan.

Drikke

For de fleste vil det være nok å drikke 1,5–2 liter væske i løpet av et døgn. Det er viktig å drikke nok i løpet av døgnet, særlig når det er varmt ute.

Blir du kvalm, svimmel og har vansker med å konsentrere deg, kan dette være tegn på at du har fått i deg for lite væske. Drikk derfor rikelig med væske med mellom solnedgang og soloppgang.

Gode alternativer er vann, mineralvann, alkoholfritt øl, juice; gjerne blandet med vann. Drikk gjerne frukt- eller urtete uten sukker som variasjon til kaffe/sort te. Bruk lite sukker i kaffe og te og unngå annen sukkerholdig drikke som brus og saft.

Noen opplever forstoppelse og halsbrann. For å unngå dette, er det viktig å spise og drikke under begge måltidene i ramadan. Drikk rikelig og spis fiberrik mat som grove kornprodukter, grønnsaker, frisk eller tørket frukt, nøtter og frø. Svisker og yoghurt er også tips for å forhindre forstoppelse, i tillegg til en daglig spasertur.

For å unngå halsbrann under ramadan, anbefales det å begrense inntaket av sterk og fet mat, kaffe og brus.

Råd om hva man bør tenke på dersom man faster ved ulike sykdommer.

Trening og fysisk aktivitet under fasten

Siden det er mange timer av døgnet under ramadan der du ikke skal drikke, bør du unngå aktiviteter som gjør at du svetter mye, spesielt hvis det er varmt. Det kan være farlig å tape mye væske og salter ved trening, dersom dette ikke kan erstattes med mat og drikke.

Hvis du trener like før solnedgang, vil middagsmåltidet erstatte tap av væske og næringsstoffer. Treningen bør likevel være rolig fordi du ikke har fylt opp kroppens lager av næringsstoffer på mange timer. Gå turer i langsomt tempo med lette klær, gjør husarbeid i moderat tempo og gjør forsiktig styrketrening på kvelden for å holde deg aktiv under fasten.

Under Ramadan ber man oftere enn ellers, og belastningen på knærne er derfor større enn ellers. Husk derfor å være i bevegelse, og beskytt knærne ved å ha et ekstra mykt underlag under bønneteppet.

Søvn

Det kan være utfordrende å få nok søvn når man skal våkne før soloppgang. Står du opp hver dag til soloppgang, kan du ha nytte av å hvile litt i løpet av ettermiddagen. En fast døgnrytme også i helgene, kan gjøre det lettere å sove godt.

Fakta

Ramadan

Skrevet av Redaksjonen, ung.no

Sist oppdatert: 12.04.2021

Offentleg og kvalitetssikra
Jente med hijab som smiler.
FASTER: Fra soloppgang til solnedgang unngår fastende blant annet mat, drikke, snus og røyk. Under Ramadan ber man oftere enn ellers. Foto: Colourbox.

Fakta

Ramadan

Fikk du svar på det du lurte på?
Les også

Hva er religionsfrihet?

Du har rett til å velge selv om du vil ha en religion eller ikke, hva du vil tro på, og hvordan du vil utøve religionen din.

Ti gode grunner til å drikke vann

Vann er den beste tørstedrikken og anbefales som drikke til måltider - og mellom måltider. Les mer om hvorfor du trenger mye vann og hvordan du får drukket nok.

Vannflaske på bagasjen på en sykkel

Hvor mye trening er nok – og for mye?

Hvor mye trening som er akkurat passe finnes det ikke noen fasit på. Men i denne artikkelen får du tips til hvordan du kan finne ut hva som er passe mengde for deg.

Mann som løper(colourbox.com)
Aktuelt

Dette skjer med kroppen din hvis du spiser for lite

Er det farlig å spise lite mat én dag? Hva med over en lengre periode? Hvor lite mat kan du spise før det blir farlig, og hva er det egentlig som skjer med kroppen din da?

TRØTT GUTT (colourbox.com)

Hva skjer hvis du blir tatt med falsk legitimasjon?

Det kan være fristende å låne legitimasjon av andre for å komme inn på utesteder eller konserter, men hvis du blir tatt kan du få problemer.

Ungdom ved gjerde på festival (Foto: www.colourbox.com)

Gutt og utsatt for overgrep?

Gutter opplever også seksuelle overgrep. For å få hjelp til å takle de vonde opplevelsene, er det viktig å snakke om det som er vanskelig.

Trist jente