Spørsmål og svar

Har ikke fått det jeg bestilte, men blir likevel bedt om å betale

Jente, 20

Hei, Jeg bestillte et mobildeksel i juli, brukte klarna til betaling, og mottok varen i august og varen var ødelagt. Jeg sendte mail til selskapet med en gang, og fikk svar at de ikke refunderer, men de kan erstatte, så jeg takket ja til det. Dette var en norsk nettside med ".no" Så får jeg ikke dekslet mitt , sender mailer får svar på noe,med 2 ukers mellomrom, før de slutter å svare. Klarna utsetter fakturaen min så mye som de kan, men nå har jeg enda ikke mottatt mitt deksel. Klarna sa gå til forbrukertilsynet, så jeg gjorde det. Så fikk jeg mail om at jeg skulle kontakte selger(17.nov), og jeg har nå fått svar. De sier at butikken er nedlagt, og jeg kan ikke heve kjøpet, og ikke kan de utsette fakturaen, siden alt bortsett fra mailen jeg snakker med de på er stengt. Men dekslet er på vei, sendte 19.nov. Leveringstid 2-7 dager. Jeg har ikke lyst på dette dekselet lenger, og nå sier de at jeg må betale for noe jeg ikke har fått. Og vist jeg ikke betaler nå, så blir det begyr.

Svar

Hei!

Jeg forstår godt at det føles frustrende å måtte betale i dette tilfellet. Dersom du ikke har fått dekselet du har bestilt, så skal du heller ikke betale noe. Klarna skriver (på hjemmesiden sin) at du kan ha rett på deres kjøperbeskyttelse, dersom du ikke får det du har bestilt.

Når dekselet er ødelagt, så skal butikken sørge for å sende deg et nytt deksel innen rimelig tid. Rimelig tid er vanligvis 2-4 uker. Gjør de ikke dette, så kan du kreve å heve kjøpet. Da skal du heller ikke betale noe. Slik jeg forstår det, så fikk du et ødelagt deksel i posten i august. Du klagde, men du fikk aldri tilsendt nytt deksel innen rimelig tid.

Du kan prøve å sende en skriftlig klage til Klarna, for eksempel på e-post eller via kontaktskjema. Spør om de kan slette fakturaen, fordi:

-Du skal ikke betale for noe du ikke har fått.
-Du ønsker å heve kjøpet, fordi butikken aldri sendte deg et nytt deksel innen rimelig tid.

Lykke til, så håper jeg du får en god løsning på saken din!

er villig til å tilby deg en god løsning etter dette

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 21.12.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål