Spørsmål og svar

Orker ikke å ha min praksis på gamlehjemmet, hva gjør jeg?

Jente, 16

Hei. I morra e d praksis på gamleheimen fordi eg går helse med studiespesialisering og vi har praksis på gamleheimen kvar fredag. Eg HATER praksisen, eg får ikkje byttet fordi det er ingen andre ledige og vi har berre tre ting å velge mellom og eg fekk ikkje ønsket mitt så eg havna på gamleheimen. (Har ingen venner i klassen, ensom, tror jeg har sosial angst) negativ for tida, foreldrene mine vil att eg skal få meg sommerjobb men eg vil, men samtidig ikkje fordi eg har så mye Anna å tenke på og fristen går ut snart og eg liker ikkje å vere rundt folk… Eg e veldig overveldet og trøtt. Så tilbake til det at det er praksis i morra og eg skal droppe det i morra. Eg må ringe legen og sei at eg eg sjuk og må ha legeerklæring. Føler på skyld og dårlege samvittighet men eg må. Eg klarer ikkje å vere der eg er, forferdelig. Læraren veit det men det er ikkje noko å gjøre med tydeligvis, vi har berre 3-4 gonger igjen i praksis. Foreldra mine vet dette og seier at det går fint at eg ringer lege

Hei!

Jeg forstår at dette er vanskelig for deg og at du er i en vond situasjon.

Sannsynligvis så har du allerede enten fått en legeerklæring på at du er syk eller så har du hatt din praksis på sykehjemmet?

Slik du beskriver din situasjon så er du mye alene og sliter med angst, og da er det viktig at du tar kontakt med en voksen.

Det er vanskelig å bære på alle disse tankene og følelsene helt alene, og det er nødvendig å dele de med noen for å bearbeide alt som skjer, og få hjelp til å gå videre.

Ta kontakt med helsesykepleier på skolen din eller kontakt Helsestasjon for ungdom. Helsesykepleier har kunnskap og erfaring å snakke med ungdom, og kan være en god støtte for deg videre.

Hvis det er vanskelig for deg å snakke direkte med helsesykepleier, kan du ta bilde av ditt spørsmål til oss og vise henne det, noe som kan gjøre det enklere for deg.

Ikke vær redd for å be om hjelp, og det blir gjerne ikke bedre av å ikke gjøre noe og tenke at det skal gå over, mens ungdomstiden fyker av gårde.

Ønsker deg alt godt!

Vennlig hilsen Helsesykepleier, ung.no

Besvart: 2.3.2025

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål