Kan selger politianmelde meg for dårlig produktanmeldelse?
Gutt, 18
Hei, etter jeg kjøpte en vare jeg ikke var fornøyd med prøvde jeg å returnere den. Når jeg gjorde dette ble jeg trukket i refusjonen av selgeren fordi de mente den var kjørt for hardt, det står ingen definisjon på dette i deres kjøpsvilkår. Dermed er det umulig for kjøpere å vite hva de mener er grensen for bruk. Dermed skrev jeg en produktanmeldelse hvor jeg sa jeg ikke var fornøyd med kvaliteten, og kalte disse for svindlere. Dette gjorde jeg ettersom at de trakk penger uten at jeg som forbruker kunne vite hva som var grensen. Selger mener nå at de skal politianmelde meg og gå til erstatningskrav grunnet tapt inntekt på grunn av disse anklagene. Det er heller ikke mulig å redigere eller slette anmeldelsen. Har jeg gjort noe galt? Kan de politianmelde meg for dette?
Svar
Hei
Det er ikke ulovlig å gi dårlige produktanmeldelser. Men det er heller ikke ulovlig av selger å kreve at du betaler for varens verdireduksjon hvis du har gått utover en normal undersøkelse av varen. Vi forutsetter at du har kjøpt varen over internett og at du har benyttet deg av angreretten din. Da kan du angre innen 14 dager fra du mottok varen.
For å kunne ta stilling til om du vil angre på kjøpet, gir loven deg anledning til å undersøke varen. Men undersøkelsen må gjøres på en forsvarlig måte, uten at varen tar skade. Undersøkelsen av varen kan sammenlignes med undersøkelse av varer i butikk. Har du gått utover dette, kan selgeren kreve et beløp for den verdireduksjonen varen har hatt.
Her høres det ut som selgeren trakk fra et beløp uten å informere deg, og det skjønner vi at du syns var dårlig kundeservice. Men selgeren er ikke en svindler av den grunn.
Ta kontakt igjen med selger for å se om dere kan komme frem til en løsning. Gjør dere ikke det, kan vi mekle mellom dere. Da må du fylle ut elektronisk klageskjema som du finner på våre nettsider.
Hvis du er redd for en politianmeldelse, kan Politiet gi deg veiledning om hva som kan anmeldes og ikke.
Håper dette var til hjelp :)
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd, veiledning og mekling hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 1.10.2020
Oppdatert: 1.10.2020
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål