Hvorfor er ikke energidrikk lov på skolen når det er mer koffein i iskaffe?
Gutt, 13
Hei. På skole kantinen så selger de iste, sjokolade, iskaffe osv. I Iskaffe inneholder det 100mg av koffein, imens 250ml Redbull har 80mg av koffein. Hvorfor er ikke energidrikk lov i ungdom skolen når iskaffe har mer koffein enn en 250ml Redbull?
Spørsmål og svar om energidrikk som er skrevet før 1.1.2026, kan inneholde utdatert informasjon.
Fra 1.1.2026 ble det ulovlig å selge energidrikk til personer under 16 år. Dette kan du lese mer om i forskrift om forbud mot salg av energidrikk til barn under 16 år (lovdata.no) og i denne artikkelen på ung.no.
Hei!
Godt spørsmål!
Grunnen til at en del skoler har valgt å gjøre inntak av energidrikk ulovlig er nok fordi mange ungdom drikker mye mer energidrikk enn iskaffe og på den måten får i seg mer koffein av energidrikk, noe som kan være uheldig.
Hvis du har flere spørsmål rundt dette, vil jeg råde deg til å forhøre deg med læreren din eller noen andre som jobber på skolen. Ellers kan du ta en titt på denne artikkelen hvor vi har skrevet mer om energidrikker og hvordan det påvirker kroppen din.
Vennlig hilsen lege og ernæringsfysiolog, ung.no
Besvart: 26.10.2022
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål

