Hvordan påvirker energidrikker kroppen?

Energidrikker gir en oppkvikkende effekt, men hvor mye kan du drikke før det blir farlig? Finnes det aldersgrenser for å få kjøpt det? Her får du svar på ofte stilte spørsmål om energidrikker.

Sist oppdatert: 28.03.2022 Av: Ernæringsfysiologen

Gutt sitter foran PCen og drikker energidrikk (colourbox.com)
FARLIG? Det finnes ikke et tydelig ja eller nei på dette spørsmålet. Svaret avhenger av hvor mye du drikker, alderen din og størrelsen på kroppen din.

Energidrikker er leskedrikker som vanligvis inneholder koffein, taurin, guarana og andre typer urter og sukker. Disse tilsetningsstoffene har en oppkvikkende effekt på kroppen.

Energidrikker kommer i forskjellige varianter og smaker, med ulike mengder av koffein og sukker. På matportalen.no finner du mer fakta om energidrikker.

Er energidrikk farlig?

Det finnes ikke et tydelig ja eller nei på dette spørsmålet. Svaret avhenger av hvor mye du drikker, alderen din og størrelsen på kroppen din.

Det vi kan si generelt, er at selv et lavt inntak vil for barn og ungdom kunne føre til uro, irritabilitet, nervøsitet, angst og søvnproblemer.

  • Barn og ungdom bør ikke få i seg mer enn 1,4 mg koffein per kilo kroppsvekt per dag for å unngå søvnforstyrrelser.
  • En person som veier 50 kg, bør altså ikke få i seg mer enn 70 mg koffein per dag før det oppstår risiko for søvnforstyrrelser. Dette tilsvarer ofte 3 dl med energidrikk, gitt at den typen man drikker inneholder 32 mg/100 ml.
  • Ved mer enn 150 mg koffein per dag kan samme person få mer alvorlige helseeffekter, slik som effekter på hjerte- og karsystemet. Dette tilsvarer 4,7 dl energidrikk, gitt at den typen man drikker inneholder 32mg/ml.
  • Hyppig inntak av energidrikk kan også gi syreskader på tennene.
  • Mange energidrikker har et høyt sukkerinnhold. Drikker du 5 dl energidrikk med sukker vil du få i deg ca 60 g sukker, dvs 25-30 sukkerbiter, som er mer enn maksimalt anbefalt inntak av sukker per dag.

Er det en aldersgrense på energidrikk?

Nei, det er ingen lovpålagt aldersgrense for kjøp av energidrikk i Norge.

Butikken har likevel lov til å sette sine egne aldersgrenser som kan variere fra 14 til 18 år. Dette betyr at butikkansatte kan nekte deg å kjøpe energidrikk.

Energidrikk og trening

Energidrikker er ikke en god sportsdrikk, fordi koffeinet kan virke vanndrivende og sukkerinnholdet kan føre til mageproblemer under trening.

Energidrikk og søvn

Et vanlig problem for mange som drikker energidrikk er at det påvirker søvnen. Koffein er et stoff som gjør kroppen oppkvikket og våken, og det tar lang tid for kroppen å bryte det ned. Det betyr at selv lenge etter du har inntatt energidrikk, har du fortsatt koffein i blodet.

Hvis du drikker en energidrikk klokka 16, så har du halvparten av koffeinmengden i blodet når klokka er 21. Først utpå formiddagen neste dag er koffeinet så og si borte fra kroppen.

Å innta energidrikk på ettermiddag og kveld kan altså gi ekstra utfordringer med å få sove, og det kan også gi dårligere søvnkvalitet når man først har sovnet.

Når er man koffeinavhengig?

Dersom du får i deg koffein daglig over tid, får du en høyere toleranse for det. Det betyr at kroppen venner seg til koffeinet, og du må drikke mer for å få samme oppkvikkende virkning som første gangen du drakk energidrikk.

Dersom du brått slutter å drikke koffeinholdig drikke vil du kunne oppleve for eksempel uro, irritabilitet og hodepine i en periode. Dette vil etter hvert gå over og er ikke farlig, men kan oppleves som ubehagelig. Det tar ca. en ukes tid å bli kvitt avhengigheten fra koffein om man bestemmer seg for å slutte å innta det.

Allerede ved inntak av 1-1,3 mg koffein per kilo kroppsvekt per dag kan det være vanedannende. For en person på 50 kilo tilsvarer det å drikke litt mindre enn en liten boks (250 ml) med energidrikk per dag. At koffein blir vanedannende vil si at det å ikke innta koffein kan føre til ubehag og hodepine.

Nå er det ikke slik at du bare får i deg koffein fra energidrikk, men også fra andre drikker og matvarer. Koffein finnes også i varierende mengde i blant annet kaffe, te, cola, Pepsi og sjokolade. Til sammen kan dette gi høye mengder koffein.

Hjerteproblemer? Vær forsiktig med energidrikker

Har du hjerteproblemer, bør du snakke med en hjertespesialist før du drikker energidrikker.

Det har vært meldt om flere negative hjertehendelser i forbindelse med inntak av energidrikker. Hvorvidt energidrikkene i seg selv var årsaken er vanskelig å bevise, men tilfellene gir grunn til å være føre var ifølge Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL).

Gutt sitter foran PCen og drikker energidrikk (colourbox.com)
FARLIG? Det finnes ikke et tydelig ja eller nei på dette spørsmålet. Svaret avhenger av hvor mye du drikker, alderen din og størrelsen på kroppen din.

Drikker du energidrikker?

Temasider

Mat og kosthold

Les mer

Trening og idrett

Les mer