Spørsmål om blant annet arbeidsoppgaver og rolleforskjeller
Jente, 20
Hei,er utdannet helsefagarbeider og jobber i hjemmetjenesten.Jeg opplever stor forskjellsbehandling fra ledelsen når det gjelder fagarbeidere og sykepleiere.Jeg er fult inneforstått om at det er en rolleforskjell og at vi har forskjellige arbeidsoppgaver,men flere av fagarbeiderene opplever mindre respelt fra ledelsen. Feks. Blir fagarbeiderne sammenlignet med assistenter,noe jeg mener er helt feil da vi tross alt har en utdanning som går over 4relevante år. Eksempel får jeg daglig husvasker i oppgane, noe som ikke spl får,dette er en oppgave som ikke inngår i min utdanning på lik linje som spl.kjenner på stor frustrasjon da dette går ut over arbeidsmiljøet og respelten ovenfor min utdanning.Hvilke rettigheter har man på dette området,om vi i det hele tatt har noe. Spl har også mye mindre arbeidspress.Skal sies at jeg også går som vaktleder til tider med sykepleier liste,men har da mye mer på listen enn om en spl går den,til tross for at jeg har samme ansvar,hilsen utbrent fagarbeider
Svar
Hei,
Det skal fremgå av din arbeidsavtale og stillingsinstruks hvilke oppgaver du skal utføre i din stilling.
I en stillingsinstruks kan det blant annet stå mer om stilingens ansvar, oppgaver og lignende; Kort fortalt det som forventes av deg i stillingen du er ansatt i.
Generelt så gjelder dette for alle, og man kan bli satt til arbeidsoppgaver som ikke nødvendigvis inngår i utdanningen man har. Du kan undersøke hva som står i din arbeidsavtale/stillingsinstruks, og så snakke med din arbeidsgiver om det ikke er samsvar mellom hva som står i din arbeidsavtale/stillingsinstruks, og de oppgavene du utfører på din arbeidsplass.
Du skriver blant annet at flere av fagarbeiderne på din arbeidsplass opplever stor forskjellsbehandling, og mindre respekt fra ledelsen sammenlignet med sykepleierne på din arbeidsplass. Alle arbeidstakere har krav på et fullt forsvarlig arbeidsmiljø. Dette gjelder både det organisatoriske, men også det psykososiale arbeidsmiljøet.
Bestemmelsen om integritet og verdighet (arbeidsmiljøloven § 4-3 (1)) innebærer et generelt krav om respekt for arbeidstakers egenverd.
Integritetsbegrepet har nær sammenheng med følelsen av å gjøre en god nok jobb, å kunne strekke til og å kunne handle i tråd med det man selv mener er riktig og forsvarlig. Enkelt sagt kan en si at det handler om gjensidig respekt for hverandres faglige bakgrunn, kompetanse, erfaring og verdier i jobben.
Dette gjelder alle, og er uavhengig av bakgrunn, utdanning eller hvilken stilling man har. Om det dere opplever grenser mot mobbing/trakassering på arbeidsplassen, så er dette noe dere kan ta opp med deres verneombud. Du kan lese mer om mobbing og trakassering på våre temasider.
På nettsiden vår som det ligger lenk til, står det mer om hvordan de forskjellige aktørene (arbeidsgiver, arbeidstaker, verneombud, tillitsvalgt osv) på en arbeidsplass skal jobbe med arbeidsmiljøet og mot mobbing/trakassering. Det står også der om muligheten til å koble inn Arbeidstilsynet.
Om det er slik at du for eksempel arbeider mye, opplever at tiden ikke strekker til, og at du har så mange oppgaver at du blir utbrent av å være på jobb, så kan det bety at det er noe som ikke fungerer verken med det organisatoriske eller det psykososiale arbeidsmiljøet på din arbeidsplass.
Vi vet jo blant annet at arbeidstakere som opplever stress over lengre tid kan utvikle alvorlige fysiske og psykiske helseproblemer.
Arbeidsrelatert stress skyldes ofte problemer på virksomhetsnivå, og må derfor håndteres på dette nivået. Årsakene til arbeidsrelatert stress skyldes ofte måten arbeidet er organisert og tilrettelagt på, og hvordan arbeidsoppgavene er fordelt.
Et råd dersom man opplever dette på arbeidsplassen er å forsøke å tenke gjennom din arbeidssituasjon, og forsøke å finne ut om årsaken ligger i forhold på arbeidsplassen (som du beskriver i din henvendelse). Videre kan du snakke med verneombudet på arbeidsplassen og din arbeidsgiver. I lenken som ligger vedlagt om stress kan du også lese mer om temaet.
Med hilsen Svartjenesten i Arbeidstilsynet i samarbeid med ung.no
(Vær oppmerksom på at vårt svar i denne tjenesten kun er veiledende kortinformasjon. Har du flere spørsmål om arbeid kan du også ringe eller chatte med Arbeidstilsynet. Se https://www.arbeidstilsynet.no/kontakt-oss/telefon-chat/)
Besvart: 28.10.2022
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål