Spørsmål og svar

Utfører jobb alene som er ment for to, hva kan jeg gjøre?

Gutt, 20

Hei, jeg har jobbet på en jobb hvor vi var to i min stilling. Men for 6 måneder siden ble han ene permittert og jeg har jobbet alene i en stilling som krever 2 personer i en lengre periode nå. Dette er en meget fysisk jobb. Jeg føler på et økt stressnivå og dette ødelegger hverdagen min utenfor jobb. Har jeg krav på noe fra arbeidstaker? Jeg føler at de ikke prioriterer å ansette en som kan hjelpe meg med mine arbeidsoppgaver. Noen tips?

Svar

Hei, og takk for at du tar kontakt.

Det høres ut som en utfordrende situasjon du står i. Det skal ikke være slik at jobben går utover hverdagen din utfor jobb.

Når det gjelder dine rettigheter og muligheter i denne situasjonen, gir arbeidsmiljøloven noen klare retningslinjer som kan være relevante for deg.

Arbeidsmiljølovens krav

Arbeidsmiljøloven (§ 4-1 og § 4-4) stiller generelle krav til arbeidsmiljøet som skal sikre at arbeidstakere ikke utsettes for uheldige fysiske eller psykiske belastninger.

  • Forebygging av skader og sykdommer: Arbeidets organisering og tilrettelegging skal være slik at du ikke utsettes for uheldige fysiske eller psykiske belastninger.
  • Fysisk arbeidsmiljø: Arbeidsplassen skal innredes og utformes slik at du unngår uheldige fysiske belastninger. Nødvendige hjelpemidler skal stilles til disposisjon for å unngå tunge løft og ensformig gjentakelsesarbeid.

Du kan også lese mer om det vi kaller organisatorisk arbeidsmiljø her på vår temaside. Der står det blant annet mer om organisering av arbeidet, alenearbeid, tilrettelegging og arbeidsrelatert stress.

Hva du kan gjøre

  • Dialog med arbeidsgiver: Det første steget er å ta en prat med din arbeidsgiver. Forklar situasjonen og de belastningene du opplever. Det kan være lurt å be om et møte hvor du kan diskutere dine arbeidsoppgaver og behovet for tilrettelegging eller ekstra hjelp. Det kan jo være at arbeidsgiver ikke vet hvordan arbeidssituasjonen faktisk påvirker deg.
  • Verneombud: Du kan også ta kontakt med verneombudet på arbeidsplassen for å få støtte og hjelp til å ta opp saken med ledelsen. Et verneombud er bindeledd mellom arbeidstakere og arbeidsgivere, og skal hjelpe arbeidsgiver i det forebyggende arbeidet med helse, miljø og sikkerhet. Verneombudet skal sørge for at arbeidstakernes sikkerhet blir ivaretatt og at de ikke utsettes for fare.
    • Verneombudet kan for eksempel bistå arbeidsgiver med å se på arbeidsmengden og hvordan arbeidet er organisert etter at din kollega ble permittert.
  • Tilrettelegging: Spør din arbeidsgiver om det er mulig å få tilrettelegging i arbeidet som kan redusere de fysiske og psykiske belastningene. Dette kan inkludere tekniske hjelpemidler, endringer i arbeidsrutiner eller midlertidig redusert arbeidsmengde.
  • Helsefremmende tiltak: Hvis stresset og belastningen påvirker helsen din, kan det også være aktuelt å diskutere helsefremmende tiltak sammen med bedriftshelsetjenesten.

Det er viktig at du tar vare på din egen helse og sikkerhet på arbeidsplassen. Arbeidsgiver har et ansvar for å sørge for et fullt forsvarlig arbeidsmiljø, og dine bekymringer bør tas på alvor.

Du kan også ta kontakt med oss i Arbeidstilsynets svartjeneste på telefon eller chat om du ønsker å snakke med noen om det du står i på jobb. Du finner vår kontaktinformasjon nedenfor.

Hilsen Elisabeth i Arbeidstilsynets svartjeneste i samarbeid med ung.no

Vær oppmerksom på at vårt svar i denne tjenesten kun er veiledende kortinformasjon. Har du flere spørsmål om arbeid kan du også ringe eller chatte med Arbeidstilsynet.

Besvart: 29.4.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål