Jeg er den eneste i gjengen som ikke drikker.
Jente, 16
Hei. Jeg vet at dere ikke kommer til å oppfordre til å drikke alkohol, men jeg har lyst til å dele noe jeg synes er vanskelig. I det siste har fester med alkohol blitt en større del av livet mitt. Alle har med sin egen drikke, bortsett fra meg. Selv om vennene mine sier at det er helt greit at jeg ikke drikker, føler jeg meg likevel utenfor. Jeg har fått smake litt, og jeg merker at det ikke bare handler om at «alle andre gjør det». Jeg har også selv lyst til å prøve og være en del av det. Samtidig har jeg veldig strenge foreldre som ikke kan få vite at jeg drikker, og jeg vet heller ikke hvordan jeg skulle fått tak i alkohol. Dette gjør at jeg føler meg mer og mer adskilt fra de andre. Jeg vil også si at jeg har fantastiske venner som alltid er der for meg. Dette handler derfor ikke om dem, men om at alkohol og andre rusmidler er veldig vanlig der jeg bor. Nesten alle jeg kjenner på skolen drikker, og det får meg til å føle meg alene og utenfor, selv om jeg egentlig har gode venner.
Hei.
Så fint du skriver til oss.
Dette skjønner jeg er utfordrende for deg. Du er også veldig sterk som klarer å stå i mot dette indirekte drikkepresset.
Det krever mot og integritet å stå i mot en allerede etablert drikkekultur. Dette vil antagelig gi deg respekt i vennegjengen. Det er fint å høre at de ikke presser deg, men godtar at du ikke drikker.
Som ungdom virker mye av det man ikke får lov til spennende, slik som rusmidler. Men tenk igjennom hva du egentlig vil få ut av å drikke? Alkohol forsterker ofte bare de følelsene du har i utgangspunktet. Altså om du er gira blir du mer gira, men om du er lei deg, vil du kjenne enda sterkere på dette.
Det er også lettere å havne i vanskelige situasjoner når man har drukket. Det kan være misforståelser, dårlige vurderinger eller grenseoverskridende situasjoner. Det er også lurt at en i gjengen ikke drikker, og kan ha litt overblikk over situasjonen.
Forsøk å eie det at du ikke drikker, i stedet for å tenke at du er utenfor. Gå inn på festen med hevet hodet, og bestem deg for å ikke bry deg. Da vil ikke de andre gjøre det heller. En siste utvei kan være at du bytter ut innholdet i en boks eller flaske, eller at du har en alkohol enhet, men unngår å drikke av den. Altså at det ser ut som om du også drikker, men du gjør det egentlig ikke.
Håper dette svaret hjelper deg.
Ønsker deg alt godt.
Vennlig hilsen Helsesykepleier
Besvart: 26.6.2026
Vi har valgt ut dette for deg
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål

