Kan stress gi klump i halsen og uro i kroppen?
Jente, 14
Hei, det kjennes ut som om at jeg har en klump i halsen ofte. En slim klump eller noe, men vet ikke hva det er. Jeg får også følelse av at jeg ikke får inn nok luft noen ganger, som på kvelden når jeg prøver å sove. Jeg bruker å få sånn rar kribbling eller urolighet i kroppen, og føler meg urolig eller egnstelig ofte uten at det har skjedd noe spesielt. Jeg får bare en sånn rar følelse i kroppen, og føler meg litt svimmel eller at det blir uklart å se. Vanskelig å forklare. Vet ikke hva dette kommer av og jeg blir litt egnstelig for det. Hva om det er en sykdom liksom? Det bruker å komme i perioder, og started rundt høsten i fjor tror jeg. Periodene brukte å være korte før, men jeg syns det har vart lengre enn det det har brukt å vært. Lurte på om det var stress, men jeg vet ikke, fordi jeg føler ikke at jeg har vært så stresset i starten av denne perioden når jeg fikk det. Kan man få stress symptomer etter en litt vanskelig eller slitsom periode? Beklager hvis det var vanskelig å lese
Hei!
Det du beskriver er faktisk noe mange opplever, og det er ikke vanskelig å forstå hva du mener. Følelse av klump i halsen, at det er vanskelig å få trukket pusten skikkelig, uro i kroppen, kribling, svimmelhet og en følelse av at noe ikke er helt som det skal være, er plager som ofte kan henge sammen.
Det er ikke mulig å si sikkert hva årsaken er uten å undersøke deg, men det du beskriver kan passe med reaksjoner på stress, bekymringer eller angst. Mange tenker at man må føle seg veldig stresset der og da for å få slike symptomer, men det trenger ikke være tilfelle. Noen opplever at kroppen reagerer først etter en vanskelig eller slitsom periode, eller at symptomene fortsetter selv om situasjonen som var belastende er over.
Selv om man har følelse at noe sitter i halsen, betyr ikke at det faktisk sitter noe fast i halsen. På samme måte kan man få en følelse av at man ikke får nok luft, selv om lungene fungerer normalt. Når man blir urolig eller engstelig, kan man også bli mer oppmerksom på kroppslige signaler, og da kan symptomene oppleves sterkere.
Samtidig er det viktig å huske at vi ikke kan vite sikkert hva dette skyldes. Siden du har hatt disse plagene over flere måneder og synes de varer lenger nå enn før, synes jeg det er fornuftig å ta det opp med fastlegen. Da kan dere sammen vurdere om det kan være stressrelatert, eller om det er behov for å undersøke andre mulige årsaker. Nettopp derfor kan det være godt å få en vurdering, slik at du slipper å gå alene med usikkerheten.
Ønsker deg alt godt videre!
Vennlig hilsen legen, ung.no
Besvart: 27.6.2026
Vi har valgt ut dette for deg
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål