Jeg besvimte, jeg skalv og øynene ble hvite, hva betyr det?
Jente, 15
i går besvimte jeg og da jeg våknet visste jeg ikke hva som skjedde. Jeg husker ikke engang hva som skjedde, men mamma fortalte meg at jeg skalv og at øynene mine ble hvite. Hva betyr det.Jeg har anemi men jeg tar ikke tablettene ,etter Det som skjedde i går Så begynte jeg å ta tablettene.
Hei!
Det var sikkert skummelt både for deg og for mamma at du plutselig besvimte. Det kan skje at man besvimer, men om det skjer mange ganger skal man alltid sjekke det ut med lege.
Anemi betyr at du har for få friske røde blodceller. De røde blodcellene inneholder hemoglobin som sørger for oksygentransport fra lungene til resten av kroppen. Har man anemi kan man blant annet bli slapp og trøtt, bleik og svimmel.
Det er vanskelig å si hva som var årsaken til at du besvimte. Men anemien kan ha noe med det å gjøre. Du har ikke tatt medisinen din som du skal og da kan det hende at hjernen og kroppen din ikke er helt som den skal være. Det at du besvimte kan være kroppen sin måte å si fra på.
Hvordan folk ser ut når de besvimer er forskjellig. Noen bare faller sammen, andre får kramper i kroppen og noen kan bli stive. Det er ganske vanlig at øynene ruller bakover, og da ser de hvite ut.
Hvis dette skjer igjen synes jeg dere skal ta kontakt med lege, enten fastlege eller legevakt. Det er viktig å undersøke hva som kan være årsaken til at du besvimer.
Jeg håper dette var til hjelp for deg!
Vennlig hilsen helsesykepleier
Besvart: 9.8.2023
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål
