Hopp til hovedinnholdet
Følg ung.no på Snapchat
Gutt i dusjen (colourbox.com)
Gutt i dusjen (colourbox.com)

Er det mulig å gå opp 7-8kg fett fra mellom 4 juli-20 august?

Jente 17 år
 

Spørsmål

Har tidligere veid 62 kilo (før jula 2016) så gikk jeg ned til 55-56 kilo som har vært en STABIL vekt for meg. Jeg har overspist veldig mye etter bursdagen min (dette har noe å gjøre med at jeg ofte har overspist og kost meg på høytider) men nå har det vært hver dag... har t.o.m følt på en tvang til å spise mye. Har absolutt spist mer enn jeg har trent. Nå, 20 august 2017, er jeg tilbake på 62kg... Er det mulig å gå opp 7-8kg FETT fra mellom 4 juli-20 august? Vil si jeg har høy forbrenning og legger ikke på meg så lett. Er dette VANNVEKT? Og legger vannvekt seg som fett på kroppen, om du skjønner? Føler jeg ser tynnere ut nå, enn jeg gjorde før da jeg veide det samme. Men får ikke på meg en bukse som passa meg lett for 1-2 mnd siden... Er det likevel mest vann og ikke fett som gjør at den buksa ikke passer lengre, og derfor puppene mine er større? Blir veldig lei meg om det faktisk er fett og at det tar en stund før jeg kommer inn i buksa igjen!

Besvart 25.08.2017 10:48
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålene dine!
Det er fullt mulig å gå opp mange kilo i vekt i løpet av kort tid. Noe av vekten kan være væske i kroppen, men det meste vil være fett. Hormonelle svingninger i kroppen rundt menstruasjonen kan gi mer væske i kroppen, og vekten kan variere noe på grunn av dette. Men det utgjør ikke så mye.
Dersom du spiser mat som inneholder mye salt, vil det føre til at væske holdes tilbake i kroppen, og det vil også gi utslag på vekten.
Spiser du mer kalorier enn det du forbruker, så går du opp i vekt og får mer fett på kroppen. Så enkelt er det faktisk. Kroppen kan forandre seg på ulike måter når vekten øker. Noen får en jevn fordeling av fett på kroppen, mens andre får mer på mage, rumpe og lår.
Brystene blir også større når vekten øker.

Jeg tenker du går ned igjen i vekt når du kommer mer i vanlig aktivitet igjen i høst. Hvis du har tenkt å gå ned i vekt bør, du bruke lang tid på vektreduksjonen. Det er ingen god ide å gå på lettvinte kurer eller slutte å spise ett eller flere måltider daglig. Da vil du bare gå fort opp igjen i vekt. Å gå ned i vekt  innebærer ofte at man må endre på en del viktige vaner i livet sitt, og det kan kreve en del  viljestyrke. For eksempel kan det bety at man må slutte helt med brus, eller slutte å spise og se på TV samtidig, eller å spise godterier på hverdagen. Det kan også bety at man må finne andre ting å gjøre når man ellers har kost seg med mat; for eksempel hvis man kjeder seg, er lei seg, koser seg osv.
Har man et generelt normalt kosthold, og er aktiv flere ganger i uken, så klarer man som regel å holde vekten på et jevnt nivå. 

Det du kan gjøre er å ta kontak med helsesøster på skolen din for å få hjelp til å se på kostholdet ditt, og råd om hvordan du kan gjøre endringer på en måte som ikke gå ut over helsen din. 

Håper dette kan hjelpe deg.
Lykke til!

Vennlig hilsen helsesøster.

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hva er det vanlig å veie?

Vekt

For tykk, for tynn eller rett og slett passe - hva er normalt?

Les mer

Tips til et sunt og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Hvordan få kontroll over vekten?

Badevekt, ung.no

Å få kontroll over vekten handler ikke bare om å gå ned noen kilo på en måned, det handler også om å bli værende på den nye vekten. Se her hvordan du kan klare det.

Les mer

Når kommer resultatene av treningen?

Jente tøyer ut etter trening (colourbox.com)

Mange lurer på hvor raskt man kan se resultater og oppleve effekt av trening. Det er ikke noe fasitsvar på dette og det avhenger blant annet av gener, hva man trener og kosthold.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Mest for jentene
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om mest for jentene