Hopp til hovedinnholdet
Gutt spiller på PC (colourbox.com)
No nudes for ypou - #ikkegreit (ung.no)
No nudes for ypou - #ikkegreit (ung.no)

Kan du hjelpe meg å sett opp 4 dagsmåltider.

Jente 16 år
 

Spørsmål

Hei. kan du hjelpe meg og sette opp 4 dags måltider med 800 til 1000 kalorier til sammen? jeg er 170 høy og veier 80 kg (vet jeg er overvektig) trener minst 4,5 timer i uken, har lyst til å gå ned 10 kg for å trives bedre med mitt eget utseende og bli bedre fysisk. det jeg vil ha svar på der det med kostholt. på forhånd takk for svar!

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei jente 16 år.

Takk for spørsmålet ditt!
Du ber om hjelp til å sette opp en kostplan for å gå ned i vekt. Når du skal gå ned i vekt handler det alltid om å øke aktivitetsnivået og å redusere kaloriinntaket. Det handler om å endre på vaner og planlegge kostholdet og aktivitetsnivået. Alle kan i utgangspunktet gjøre det, selv om det kan være vanskelig å endre på dårlige vaner som du har hatt i mange år.
Du er allerede en aktiv jente, og da vil kostendringer være nyttig for å hjelp deg ned i vekt over tid.
Et kaloriinntak på 800 - 1000 kcal er helt utelukket. Selv om du skal ned i vekt, så må du spiser nok og regelmessig. Du bør derfor ligge på rundt 1500 - 1800 kcal pr dag. Et normalt sunt kosthold, hvor du har fokus på å spise sunt, vil hjelpe deg ned i vekt.

Her er en liste med forskjellige råd som kan hjelpe deg:

  1. Tren regelmessig fettforbrennende trening. Det vil si trening der du blir svett og sliten, og som gjerne varer i timesvis. Det kan være jogging, sykling, svømming, padling, langrenn, rollerblades, fjellturer, aerobic, dansing etc. Start gjerne forsiktig. Det kan være nok med 15 minutter til å begynne med. Deretter øker du både treningslengden, hyppigheten på treningsøktene og intensiteten gradvis.
  2. Spis regelmessig 4 - 5 ganger om dagen.Du skal ikke sulte deg! La det være mindre måltider og reduser kaloriinntaket blant annet ved å spise mer grønnsaker enn poteter/ris/pasta og fjærfe, kjøtt og fisk. Forsøk å spise mer fisk og fjærfe enn kjøtt, slik at du ikke blir for tung i kroppen når du skal trene senere på dagen. Spis frukt og grønnsaker til mellommåltider.
  3. Drikk alltid et glass vann før hovedmåltidene. Det fyller opp magen og gjør at du får en tidligere metthetsfølelse.
  4. Reduser saltinnholdet i maten.Unngå ferdigmat, snacks og poseprodukter som ofte inneholder mye salt.
  5. Kutt ut sukker og sukkerholdige matvarer, samt annet snop/snacks.
  6. Vær forsiktig med alkoholinntaket.Alkoholholdige drikker inneholder mye kalorier som gjør at kroppen forbrenner alkoholen før eventuelt andre kalorier.

Se flere tips på: helsedirektoratet

Det jeg vil råde deg til er at du tar kontakt med helsesøster på skolen din og får hjelp til å se på kostholdet ditt og hvordan du kan endre det på en sunn måte, og uten at det går ut over helsen din.
Det er viktig å ikke sette i gang med en halsbrekkende prosjekt med alt for lite energi til kroppen din, og som i verstek fall kan gå ut over helsen din. 

Håper dette kan hjelpe deg.
Lykke til!

Vennlig hilsen helsesøster.

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Tips til å spise riktig

Venner som spiser sammen (colourbox.com)

Med forskjellige råd i media kan der være vanskelig å vite hva man skal spise for å være sunn. Se her hva Helsedirektoratet anbefaler.

Les mer

Tren og ha det gøy!

Jente jogger (colourbox.com)

Her finner du råd for hvordan du kan finne glede ved bevegelse og aktivitet, enten du er vant til å trene eller ikke.

Les mer

Når kommer resultatene av treningen?

Jente tøyer ut etter trening (colourbox.com)

Mange lurer på hvor raskt man kan se resultater og oppleve effekt av trening. Det er ikke noe fasitsvar på dette og det avhenger blant annet av gener, hva man trener og kosthold.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening