Hopp til hovedinnholdet
Følg ung.no på Snapchat
Gutt i dusjen (colourbox.com)
Gutt i dusjen (colourbox.com)

Jeg er 13 år og trener håndball 1-2 ganger i uken, men ønsker å finne motivasjon til å begynne med egentrening, hva skal jeg gjøre og trener jeg for lite?

Jente 13 år
 

Spørsmål

Hei, jeg er en jente på 13-åring som trener1-2 ganger i uka håndball. Treningene er mellom 1,5 og 2 timer. Jeg går på andre aktiviteter som ikke er trening også. Hører ofte om venner som er på tre treninger og i tilleg driver med egentrening. Har lyst til å vær i form, være slank og veie lite, men finner ikke motivasjon til å drive med egentrening. (Spiser endel søte ting) Spørsmålene mine er om jeg trener lite og hva jeg skal gjøre?

Besvart 10.11.2017 12:32
 

Svar
Hei!

Takk for spørsmålet ditt.
Først vil jeg bare si at det er flott å lese at du driver med håndball 1-2 dager i uken i tillegg til annen trening. Dette er absolutt ikke for lite trening! Det er ikke noe poeng i å sammenlikne seg med andre, det viktigste er at man synes det er gøy å drive med treningen og at man får tid til alt annet man har lyst til i løpet av dagen. Her kan du lese mer om motivasjon og hvor viktig det er å finne noe man liker å trene:
Motivasjon til å trene!
Tren og ha det gøy!

For å begynne med egentrening er det lurt å ha god teknikk for å unngå skader. Jeg ville hørt med håndballtreneren din for å få gode tips til øvelser det kan være lurt å gjøre. Kanskje du kan bli med noen av lagkameratene dine på trening? Her kan du se eksempler på øvelser du kan gjøre hjemme:
Trening du kan gjøre hjemme

Her kan du også lese om resultat av trening og hvor viktig det er med nok hvile mellom øktene:
Når kommer resultatene av treningen?

Det gjør ingenting om du spise søtsaker, det er viktig å kunne kose seg. Hvis du i tillegg har et variert kosthold er det lettere å få overskudd til trening. Her kan du lese mer om kosthold:
Tips til et sunt og variert kosthold

 

Hilsen fysioterapeuten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Slik får du motivasjon til å trene

Knyter skolissene (colourbox.com)

Har du lyst til å trene, men mangler motivasjonen til å komme i gang? Ta en kikk på denne artikkelen og se hvordan du kan få motivasjon.

Les mer

Tren og ha det gøy!

Jente jogger (colourbox.com)

Her finner du råd for hvordan du kan finne glede ved bevegelse og aktivitet, enten du er vant til å trene eller ikke.

Les mer

Når kommer resultatene av treningen?

Jente tøyer ut etter trening (colourbox.com)

Mange lurer på hvor raskt man kan se resultater og oppleve effekt av trening. Det er ikke noe fasitsvar på dette og det avhenger blant annet av gener, hva man trener og kosthold.

Les mer

Styrketrening du kan gjøre hjemme

Hjemmetrening (ung.no)

Å trene styrke har mange positive effekter. Økt muskelstyrke strammer opp, og gjør oss i stand til å takle mange av hverdagens oppgaver bedre. Det kan også være med på å forebygge skader, både innen idrett og ellers.

Les mer

Tips til et sunt og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett