Hopp til hovedinnholdet
Følg ung.no på Snapchat
116111.no
116111.no

Hvordan kan jeg da gå ned i vekt uten å gjøre foreldrene mine bekymret, og uten å måtte sulte meg selv?

Jente 17 år
 

Spørsmål

Hei, jeg er ei jente på 17 år. Jeg er lite aktiv, og bruker mye av tiden min på stillesittende arbeid. Jeg er 176 høy og veier mellom 76 og 78 kg. Er jeg da litt overvektig? I så fall ønsker jeg å være innenfor den "normale" eller den anbefalte vekten for min høyde, alder og kjønn. Jeg er også redd for å ta dette opp med foreldrene mine, ettersom jeg har opplevd negativ tilbakemelding etter å ha nevnt dette for dem tidligere. (De vil ikke at jeg skal endre på noe, sier jeg er som de "typiske tenåringene som bare vil være syltynne. Dette er langt ifra sannheten, jeg ønsker bare å muligens gå ned 2, 3 kilo for så å opprettholde den vekten) Hvordan kan jeg da gå ned i vekt uten å gjøre foreldrene mine bekymret, og uten å måtte sulte meg selv? (For det vil jeg ABSOLUTT ikke.)

Besvart 21.11.2017 18:51
 

Svar
Hei

Du er 176 cm høy og veier 76-78 kg, da er du helt normalvektig. Dette er når man bruker BMI (kroppsmasseindeks) som mål, altså ser på hvordan vekten din er i forhold til høyden din. Den sier ikke noe om forholdet mellom muskelmasse og fettmasse, kun om vekten er normalt.

Du skriver at du er lite aktiv og har en stillesittende jobb. Selv om du ikke trenger å slanke deg, kunne det vært en fordel å bli mer fysisk aktiv. Da vil du få mer muskler på kroppen, noe som gir deg høyere forbrenning, bedre kroppsholdning og 'strammere' kropp. Det vil ikke nødvendigvis føre at vekten din endrer seg, men det kan allikevel føre til en endring i kroppsfasong, fordi man mister litt fett og legger på seg litt muskelmasse.

Hva er ditt forhold til trening og fysisk aktivitet? Hvilken type aktivitet liker du å gjøre? Man trenger ikke å trene hardt hver eneste dag for å få sunn helse. Helsedirektoratet anbefaler at man er i aktivitet i 30 minutter daglig. Er du det, eller kan du bli flinkere? Har du tenkt på hvor mange timer av døgnet du sitter/ligger? Forskning viser at det ikke er bra for helsa å sitte/ligge for mye i løpet av en dag, og vi nordmenn må bli flinkere til å komme oss opp og røre oss med jevne mellomrom. Noen mener faktisk at stillesitting er like farlig for helsa som å røyke, og farligere enn å være overvektig! Her kan du lese litt mer om det.

Klarer du å motivere deg selv til å trene 2-3 dager i uka? Og kan du forsøke å legge inn litt mer hverdagsaktivitet? Det er viktig å ikke sette seg for ambisøse mål. Hva med å starte med å trene 1 dag i uka? Og kanskje gå tur to dager? Også kan du øke etter hvert som du mestrer og kjenner at det gjør godt for kropp og sjel. Lag deg gjerne en aktivitetsklaender.

Du skriver at du ønsker å gå ned 2-3 kg, og da går jeg ut i fra at det er kilo du ønsker å gå ned for å føle deg bedre? Ved å gjøre kostholdet litt sunnere, og komme i gang med trening (spesielt styrketrening), vil man kunne gå ned et par kg uten for store anstrengelser. Samtidig er det viktig å være klar over at hvis man først begynner å fokusere mye på kosthold og trening, kan man fort bli 'hekta', og ha vanskelig for å stoppe der man hadde tenkt. Man bør derfor prøve å ikke fokusere for mye på det, men heller bestemme seg for noen få ting som man endrer på, og tenker at en eventuell endring i kroppsfasong er en bonus.

Her kan du lese mer om hva som er et sunt kosthold.

Man skal absolutt ikke sulte seg, og heller ikke være fanatisk streng med hva man spiser. Hvis man reduserer porsjonsstørrelsene litt, øker mengden grønnsaker man spiser og kutter ned på godteri/snacks/boller/brus o.l., i kombinasjon med trening, kan man få en liten effekt på vekten.

Hvis du synes dette med kropp, vekt og mat er vanskelig, og føler du får lite forståelse hos foreldrene dine, kan jeg råde deg til å snakke med helsesøster om dette. Hun kan ofte ha mange gode råd og komme med.

Lykke til!

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hva er det vanlig å veie?

Vekt

For tykk, for tynn eller rett og slett passe - hva er normalt?

Les mer

Kom i gang med treningen!

Joggesko (colourbox.com)

"Jeg har ikke penger, jeg har ikke utstyret, jeg har ikke tid?" Kjenner du deg igjen? Det finnes mange årsaker til å utsette treningen.

Les mer

Tips til et sunt og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Slik får du motivasjon til å trene

Knyter skolissene (colourbox.com)

Har du lyst til å trene, men mangler motivasjonen til å komme i gang? Ta en kikk på denne artikkelen og se hvordan du kan få motivasjon.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Tykk & tynn
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om tykk & tynn