Hopp til hovedinnholdet
Gutt spiller på PC (colourbox.com)
No nudes for ypou - #ikkegreit (ung.no)
No nudes for ypou - #ikkegreit (ung.no)

Vil treningen jeg gjør gi meg den kroppen jeg vil ha?

Jente 13 år
 

Spørsmål

Hjelper virkelig å gjøre lunges, in and out squats, mountain climbers og jumping squats 15×3 m å få tynnere/bedre lår? Og hjelper p hoppe 200 hopp i hoppetau, og 100 jumping jacks? Og 20 crunches, 20 leg raises, 20 flutter kicks(10 p hver fot), 20 scissor kicks(10 p hver fot) og 20 bicycle crunches (10 p hver fot). Hjelper det på å få en bedre mage? Både oppe og nede? Hjelper liksom noe av dette på "belly fat"? For jeg vil ha fine legger og lår, og en fin, rett mage, men jeg føler at ingen ting hjelper. Jeg er sundere enn flere av vennene mine, og jeg er ganske aktiv. Jeg har fotball ca 3 ganger i uka, + jeg trener nesten hver dag, og har 2 timer gym. Men vil jeg få kroppen jeg vil ha?

Besvart 14.09.2018 14:55
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt. Så fint at du er aktiv og opptatt av å være sunn. Treningen som du beskriver vil kunne påvirke de områdene som du nevner. Men kroppen er en helhet, så man kan ikke "fjerne" fett fra bestemte deler av kroppen. Styrkeøvelser for magen gir for eksempel ikke nødvendigvis mindre. Men det vil gjøre magemusklene sterkere, og de kan bli større. 

Det er som sagt fint at du er sunn, men ikke la fokuset på trening og mat ta altfor stor plass. Det er helt normalt å ha litt fett på magen, eller "belly fat" som du kaller det. Fettet har nemlig viktige funksjoner i kroppen. Og i den alderen du er nå skal kroppen utvikle seg mye, så det er viktig at den får lov til å gjøre det. Å ha fokus på å slanke seg eller forandre kroppen er altså ikke noe som anbefales. 

Kroppsfasingen vår er i stor grad bestemt av genene våre, og man kan dessverre ikke trene seg til en bestemt kroppsform selv om trening selvfølgelig vil påvirke noe.

Du er som du sier veldig aktiv, og det er faktisk viktigere at kroppen din får nok energi gjennom mat og drikke, og nok hvile til å restituere seg mellom treningsøktene. Tren fordi du synes det er gøy, ikke for å endre kroppen din eller du føler at du må.

Jeg legger ved noen artikler som kan være nyttige for deg å lese.

 Hilsen fysioterapeuten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hvor mye trening er nok, og hvor mye er for mye?

Sliten jente på spinning (colourbox.com)

Hvor mye trening som er akkurat passe finnes det ikke noen fasit på. Men i denne artikkelen får du tips til hvordan du kan finne ut hva som er passe mengde for deg.

Les mer

Dette skjer i kroppen når du trener

I denne artikkelen forklarer vi hva som skjer i kroppen ved trening, både under trening og som følge av trening.

Les mer

Vær stolt av den kroppen du har!

Smiler

Tenårene er en tid der kroppen forandrer seg mye. I løpet av noen få år skal kroppen utvikles fra et barn til en voksen, og i denne perioden er det normalt å føle på usikkerhet og å sammenligne seg med andre.

Les mer

Positivt selvbilde og kroppsbilde er #goals

Bildet er lånt fra www.colorbox.com

Om målet ditt er et positivt syn på deg selv og din kropp, kan Instagram og Snapchat være forstyrrende.

Les mer

Styrketrening, vekst og pubertet

Rom med vekter for å trene styrke (colourbox.dk)

Kan jeg stoppe å vokse hvis jeg trener med tunge vekter? Hvordan får jeg raskt store og tydelige muskler? Jeg trener mer enn kameratene mine. Hvorfor har de større muskler enn meg?

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett