Hopp til hovedinnholdet
Gutt spiller på PC (colourbox.com)
No nudes for ypou - #ikkegreit (ung.no)
No nudes for ypou - #ikkegreit (ung.no)

Hvordan kan jeg trene på egen hånd?

Jente 16 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg har akkurat gitt opp fotball (pga manglende motivasjon/tid). For at jeg ikke helt skal slutte med trening, har jeg tenkt å melde meg på et bootcamp-opplegg (1 gang per uke) og dessuten trene i 1 time mandag og onsdag (jeg sykler dessuten til og fra skolen og andre aktiviteter) På mandager har jeg tenkt å kjøre spensttrening og intervalltrening (har dere noen forslag til et bra opplegg her?) Jeg skulle gjerne gjøre noe annet på onsdag, noe som er morsommere og hvor jeg liksom får en "belønning" for den andre treningen. Før merket jeg det ved at jeg spilte fotball bedre og ble mer fornøyd på den måten, men nå er jeg redd for at jeg vil miste treningsmotivasjonen min hvis jeg ikke finner noe belønnende/gøy å gjøre (føler ikke at gymtimene på skolen er nok). Bor ingen jeg kjenner i nærheten og tar for lang tid å dra til noen. Har en søster, men hun vil ikke trene sammen med meg (hun liker ikke følelsen av konkurranse, i motsetning til meg tsk) Noen forslag til hva jeg kan gjøre?

Besvart 11.10.2018 10:20
 

Svar
Hei

Jeg synes opplegget ditt høres bra ut, med en bootcamptrening og to egentreninger i uken, i tillegg til annen aktivitet som gym/sykling, etc. 
Dette vil holde deg i form, og bidra til å forebygge helseplager. 

For å klare å oppretteholde et treningsopplegg, så er det helt avgjørende at du er motivert for å gjennomføre det du holder på med. Aktivitetene i seg selv må være litt lystbetonte, selv om det enkelte ganger kan være veldig slitsomt. 

En trening i uken som er mer motiverende enn de andre synes jeg er en god ide. Dette kan gjerne være en trening med litt mindre intensitet enn de andre treningene, der du føler at du har litt overskudd og får hentet deg litt inn igjen. 

Hva som er motiverende og morsomt for deg vet jeg imidlertid ikke. Dette får du selv tenke litt på, og etter hvert finne aktiviteter som du føler opprettholder motivasjonen din. 

Den ene treningen du skal gjøre intervall og spenst kan for eksempel bestå av 4 x 4 minuttere, og deretter kassehopp, trappehopp eller vristhopp. Ved kassehopp/trappehopp hopper du jo opp, og får en mykere landing enn for eksempel fallhopp. Det gjør at det er lettere å begrense belastningen for beina/ryggen, og gjør som regel at du kan trene med lavere risiko. Start gjerne med 2 x 6 hopp, og øk gradvis med flere serier og repetisjoner. 

 

Vennlig hilsen fysioterapeuten

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Fakta om kondisjonstrening

utholdehnhetstrening (colourbox.com)

Hvordan bør du trene utholdenhetstrening? Treningseksperten vår gir deg tipsene!

Les mer

Det du trenger å vite om styrketrening

trener styrke (www.colourbox.com)

Styrketrening for større muskler, for å gå ned i vekt, for å bedre helsa eller for å bli sterkere? Her får du tipsene!

Les mer

Spensttrening

spensttrening (colourbox.com)

Spenst er en persons evne til å hoppe høyt eller langt, med eller uten tilløp. Noen eksempler på idretter som krever god spenst er skihopp, friidrett (spesielt tresteg, lengde- og høydehopp), volleyball, basket og turn.

Les mer


Kommentarer fra brukere Kommentarer


Du må fylle inn både navn og tekst for å sende inn skjemaet.

Legg inn en melding!

Obs! Ung.no svarer IKKE på spørsmål i kommentarfeltet. Send inn spørsmål på ung.no/oss

(HTML-tagger fjernes)

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett