Hopp til hovedinnholdet
Gutt spiller på PC (colourbox.com)
No nudes for ypou - #ikkegreit (ung.no)
No nudes for ypou - #ikkegreit (ung.no)

Vil 30 minutter jogging hver dag ha god effekt på kroppen min? Vil jogging gjøre appelsinhuden mindre synlig? Hvor lenge bør en treningsøkt med svømming vare?

Jente 17 år
 

Spørsmål
Hei.

Jeg er ei jente på 17 år som har lyst til å komme i bedre form. Nå har jeg ikke vært så veldig mye i fysisk aktivitet tidligere bare så det er nevnt, men jeg har bare noen få spørsmål.

1)Hvis jeg klarer å jogge i rundt 30 minutter hver dag, blir dette å ha en bra effekt på kroppen min? Jeg tenker at jeg kanskje kan starte med det de første ukene og så øke hvor lenge jeg løper gradvis.

2) En av hovedgrunnene til at jeg vil begynne å komme i bedre form er fordi jeg har strekkmerker på lårene(over og under) og på hoftene og skimter litt appelsinhud på rompa. Det virker ikke som om de har tenkt seg bort med det første, det blir faktisk bare mer og mer. Jeg vet at det ikke er så mye å gjøre med strekkmerker, men vil jogging gjøre de og appelsinhuden litt mindre synlig?

3) Jeg liker svømming veldig godt, men det nærmeste svømmehallen har så plagsomme åpningstider i forhold til skoletiden min og lignende. Hvor lenge bør en treningsøkt med svømming vare? Er en halvtime, time bra?

Takk for svar.
Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei
Så bra at du ønsker å komme i bedre fysisk form:) Du vil oppnå mange gode helsegevinster gjennom en økning i treningsmengde!

1) 30 minutters joggeturer er en kjempe god start. Klarer du dette hver dag vil dette helt klart ha positive effekter for deg. Det er også kjempe bra at du har som mål å øke varigheten etterhvert som du får trent en stund. Slik progresjon er viktig for å videreutvikle den fysiske formen. Kjempe bra:)

2) Jogging vil føre til en økning i  fettforbrenning, som igjen vil føre til at appelsinhuden blir mindre synlig ja:) Dette gjelder også andre aktivitetsformer, som sykling, svømming, dans, step, crosstrainer, ski/rulleski eller skøyter/rulleskøyter, diverse ballspill og lignende. Også lange turer i skog og mark er bra:)

3) Svømming er også en meget god aktivitet, som fører til liten "skadelig" belastning på kroppen, men fører med seg gode helsemessige effekter. De samme prinsippene gjelder for svømming som for jogging. 30 minutter er en fin start, men øk gjerne varigheten når du føler deg klar.

Husk at også intensitet har betydning. Etterhvert kan det være lurt å trene både langvarige økter med relativt lav intensitet, og noe mer kortvarige økter med høyere intensitet. Både jogging og svømming går under treningsformen utholdenhetstrening. Du kan lese mer om slik trening ved å klikke her

Lykke til med treningen. Dette blir bra!!


Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett


Quiz: Hva vet du om diskriminering?

Hvem har plikt til å gi veiledning i forhold til rasistisk relatert kriminalitet?