Hopp til hovedinnholdet
Følg ung.no på Snapchat
Gutt spiller på PC (colourbox.com)
Gutt spiller på PC (colourbox.com)

Hvordan bør jeg trene ned lårmusklene (evt. også legger, skuldre, biceps og triceps)? Lang tid før jeg ser forbedring? Bør jeg ta jevnlig kroppssjekk med målinger av muskelmasse o.l.?

Jente 16 år
 

Spørsmål
Hei! Jeg har drevet aktivt med alpint i 7 år. Gjennom alle disse årene har vi trent veldig mye styrke, spesielt lår muskulaturen. Etter forje sessong sluttet (for 4 mnd siden) valgte jeg å slutte med å stå aktivt alpin. Nå har jeg altså ikke bruk for like sterk lårmuskulatur. Min far snakket med en venn av han som har litt greie på trening. Han sa at det beste når man skulle trene seg ned var å gå fort. Da forbrenner man uten å få melkesyre, altså: uten å bygge muskler. De siste månedene har jeg da kun gått på tur og trent på treningssenter. På treningssenteret har jeg trent svært lite lårmuskler. Jeg har fortsatt trent en liten mengde lår for ikke å miste musklene helt, men i og med at jeg ikke har mistet noen muskler i det hele tatt vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg har ikke gått ned noen kg siden jeg sluttet. Heller opp 1 - 1,5. Likevel trener jeg 4 - 7 ganger i uken. Hvilke måte er den beste å trene ned lårmuskulaturen på (evt. også legger, skuldre, biceps og triceps)? Hvor lang tid vil det ta før jeg ser noe forbedring? På treningssenteret har jeg sett at de har en "kropssjekk" hvor de måler muskelmassenn osv. Hadde det kanskje vært lurt å ta en tur der for å måle jevnlig, slik at jeg ser om det er forbedring eller ikke? Håper på svar så fort som muligt, slik at jeg kan komme i gang med RIKTIG trening :-)
Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei


Ja du bør trene slik at du oppnår høy forbrenning, samtidig som treningen ikke stimulerer til muskelvolumøkning. Den beste treningen for å oppnå de effektene vil være langvarig kontinuerlig utholdenhetsarbeid. Gå tur er en mulighet ja, men det finnes også aktiviteter som ikke bruker musklene i underkroppen. Siden kroppens største muskler ligger i lår og sete vil forbrenningen være høyest ved trening hvor disse musklene jobber, men du vil også oppnå økning i forbrenning ved å kun bruke overkroppen. Aktiviteter som å ro eller padle aktiverer musklene i underkroppen i liten grad, men fører til økt forbrenning. Slike aktiviteter kan du holde på med lenge om gangen, med relativt lav intensitet.

Litt informasjon om langvarig kontinuerlig utholdenhetsarbeid:
Langvarig kontinuerlig arbeid fører til god fettforbrenning, spesielt hvis varigheten på økten blir lang. Grunnen er at kroppen hele tiden trenger mer energi for å kunne fortsette treningen. Energien får du fra karbohydratnedbrytning og fettforbrenning. Karbohydratlagrene i kroppen tømmes mye raskere enn fettlagrene, og siden du hele tiden trenger mer energi, vil mer og mer av energien komme fra fettforbrenning etter hvert som karbohydratlagrene tømmes. Varighet på rundt 1 time og utover er kjempe bra.

Hvis du har sett kroppsbyggingen til langdistanseløpere, som maratonløpere, har du sikkert lagt merke til at de er tynne. De gjennomfører utrolig lange treningsøkter, ofte med relativt lav intensitet. Lav intensitet vil ikke føre til økning i muskelvolum, men vil føre til høy fettforbrenning. Du kan altså gå fort eller jogge lenge. Ellers er svømming et godt alternativ, sammen med å gå på ski.

Det tar ofte relativt lang tid før kroppen endres slik at du kan se stor forskjell, men prosessene settes i gang med en gang. Vær tålmodig. Du kan regne med å se noe forskjell etter 6-8 uker med mye langvarig og relativt rolig trening

Hvis det koster mye ville jeg ikke tatt jevnlige slike kroppssjekker, men hvis det er gratis kan du jo gjøre det for å følge med hvordan kroppen utvikler seg. Det er ikke nødvendig, men kan være greit:)

Lykke til!

Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett


Quiz: Hva vet du om barnevernet?

Hva gjør barnevernet dersom et barn blir mishandlet i sitt hjem?