Spørsmål og svar

Hvorfor får jeg kviser av å drikke sukkerfri brus?

Jente, 16

Hei, jeg merker at hver gang jeg drikker sukkerfri brus, t.d pepsi max får jeg alltid masse småkviser og hudormer rundt munnen. Er ekstremr irriterende. Mamma og sier hun merker det. Er jeg allergisk mot aspertam, veldig gla i Pmax så er det noe måte å bli immun?

Hei!

Jeg kan godt forstå at dette må være kjedelig for deg!

Dessverre er det vanskelig for meg å si noe sikkert om hva som kan være grunnen til at du reagerer på denne måten når du drikker sukkerfri brus. Kviser er ingen vanlig bivirkning ved inntak av aspartam, men det kan likevel ikke utelukkes at dette kan være tilfellet hos deg. Det finnes dessuten også en rekke flere andre kunstige tilsetningsstoffer i brus som du kan reagere på.

Jeg vil råde deg til å unngå inntak av sukkerfri brus for en periode for å se om det blir noe bedre. Kanskje kan du finne andre drikkevarer som kan erstatte brusen, i alle fall for en periode.

Hvis du ønsker å finne ut av om du kan være allergisk, kan du også kontakte fastlegen din slik at du kan bli grundigere undersøkt.

Ønsker deg alt godt og lykke til!

Vennlig hilsen legen, ung.no

Besvart: 30.1.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål