Spørsmål og svar

Jeg liker noen, men hun er ikke klar for et forhold

Gutt, 13

Vi likte hverandre men hun var ikke klar så nå er jeg lei meg at ingenting skjedde. Jeg likte en jente og hun gav ganske klare hint at hun likte meg tilbake. Så jeg begynte å fantasere litt at vi var sammen og sånt. Så valgte jeg å ringe henne å si at jeg hadde følelser for henne. Hun sa at hun ikke likte meg, men et par minutter senere så tekstet hun meg at det ikke var at hun ikke likte meg men hun bare ikke var klar for kjæreste. Nå er jeg bare veldig deppa siden jeg var så spent på å ha kjæreste, men hun ikke ville. Jeg kan ikke si at jeg ikke liker hun lenger siden jeg tenker på henne konstant og klarer ikke å komme over henne. Og jeg synes at vi hadde passet så bra sammen siden vi hadde veldig god kjemi bare for å legge salt i såret. Jeg er redd jeg aldri kommer til å finne noen som henne igjen.

Hei!

Jeg skjønner godt at dette føles vondt. Det kan være sårt og vanskelig å bli avvist av personen du liker, spesielt hvis du hadde et stort håp på at hun skulle like deg tilbake.

Det er forståelig at du fortsatt ønsker å bli sammen med henne, men det er viktig å respektere det hun sier med at hun ikke ønsker et forhold. Det er også viktig å huske på at det at hun ikke er klar for kjæreste ikke betyr at det er noe galt med deg.

Det er helt normalt at følelsene er veldig sterke nå, og at du føler at du ikke kommer til å finne noen som henne. Bare fordi du føler det slik nå, betyr det ikke nødvendigvis at det stemmer. Det er helt naturlig at det føles litt ekstra vanskelig nå.

Det kan være fint å prøve å få tankene på noe annet. Du kan for eksempel bruke tiden din på en hobby eller være med noen som gjør deg glad.

Det kan også være lurt å prøve å unngå å oppsøke henne mye, både i virkeligheten og på sosiale medier. Dette kan gjøre det vanskeligere å tenke mindre på henne.

Det hjelper ofte også å snakke med noen om det du føler på, for eksempel en voksen eller en god venn.

Det føles ofte mer sårt i starten, men med litt tid kommer nok følelsene til å roe seg litt ned etter hvert.

Ta den tiden du trenger og ta vare på deg selv!

Vennlig hilsen ungdomsredaksjonen

Besvart: 22.6.2026

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål