Spørsmål og svar

Er det jeg eller arbeidsgiver som har ansvar for politiattesten?

Jente, 20

Jeg har jobbet i en ny barnehage i 2dager. I dag på dag nr3 ringer styrer meg og sier at jeg ikke kan komme på jobb, pga mangel på politiattest. Dette søkte jeg om på dag nummer 1 siden jeg ikke hadde fått beskjed om at dette var noe jeg skulle ha før jeg startet. Det sto i kontrakten bare. Man måtte også ha en bekreftelse fra arbeidsgiver (noe jeg ikke hadde fått) for å søke. Nå sier styrer at for de dagene jeg ikke jobber må jeg søke ferie eller ulønnet permisjon. 1. Er det mitt eller styrer sitt ansvar at politiattest er i orden før oppstart? 2. Kan styrer fra ta meg lønn med så kort beskjed? Er det ikke regler rundt der? 3. Hva er mine rettigheter nå? Hva skal jeg si på møtet med arbeidsgiver Takk på forhånd!

Svar

Hei!

Så bra at du skriver til oss, og at du ønsker å finne ut av hvordan du kan håndtere denne situasjonen på best mulig måte. Vi forstår at dette kan føles vanskelig, men vi håper svaret kan gi deg en bedre oversikt over hva du har rett på, og hvordan du kan gå frem.

Hvem har ansvaret for at politiattest er i orden før oppstart?
Det er arbeidsgivers ansvar å informere om kravet til politiattest og sørge for at alle nødvendige dokumenter er på plass før du begynner i jobben.

Arbeidsgivere kan bare kreve politiattest fra søkere til en stilling når det står klart i lov eller forskrift at de har mulighet til det. Datatilsynet anbefaler at det bør gå frem av stillingsutlysningen at arbeidsgiver krever politiattest for stillingen. Les mer om krav til polititattest på datatilsynet.no.

Arbeidsgiver skal gi deg den dokumentasjonen du trenger for å søke politiattest. Hvis du har søkt etter at du fikk informasjon om kravet, har du gjort det du skal.

Kan styrer frata meg lønn med så kort beskjed?
Nei, arbeidsgiver kan ikke uten videre frata deg lønn. Hvis du har møtt opp til arbeid og det er arbeidsgiver som ikke har sørget for at politiattesten er på plass, kan du ha krav på lønn for de dagene du har jobbet. Les mer om lønn og lønnstrekk på arbeidstilsynet.no.

Arbeidsgiver kan ikke tvinge deg til å ta ferie eller ulønnet permisjon uten grunn. Det er viktig at arbeidsgiver følger riktig prosedyre, og at du ikke blir ansvarlig for manglende dokumentasjon fra arbeidsgiver.

Hva er mine rettigheter?
Arbeidsgiver skal gi deg informasjon og dokumentasjon for å søke politiattest.

Du kan ha krav på lønn for dagene du ikke har jobbet, særlig hvis arbeidsgiver ikke har sørget for at alt er i orden.

Arbeidsgiver må følge riktig prosedyre, og kan ikke tvinge deg til ferie eller ulønnet permisjon uten grunn.

Hva bør jeg gjøre i møte med sjefen?
På møtet med arbeidsgiveren din kan du:

  • Be om en forklaring på hvorfor du ikke ble informert om krav til politiattest før du startet.
  • Forklare at du søkte politiattest så snart du fikk beskjed.
  • Snakke om lønn for dagene du ikke jobbet, og be om betaling for de dagene du var klar til å jobbe, men ikke fikk sjansen.

Husk å ta med dokumentasjon på at du har søkt om politiattest, og vær tydelig på dine rettigheter når du møter arbeidsgiver.

Dette kan du få til, og med god kommunikasjon er det mulig å finne en løsning som er rettferdig for begge parter. Lykke til på møtet!

Hilsen Arbeidstilsynets svartjeneste i samarbeid med ung.no

Vær oppmerksom på at vårt svar i denne tjenesten kun er veiledende informasjon. Har du flere spørsmål om arbeid kan du også ringe eller chatte med Arbeidstilsynet.

Besvart: 27.2.2025

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål