Jeg irritere meg over vennene mine.
Jente, 17
Hei. Jeg er en soisial 17 åring men liker meg også godt i små selskap. Går på internat skole og er mye rundt folk, å har mange nære bestevnr. Men jeg har ett problem. jeg sliter med at jeg får rundt og iriterer meg over folk for ting og vaner de har eller gjør eller oppfører seg. Og jeg har lsm noe og si som er irriterene med alle vennene mine. Er dette normalt? Skjønner at man ikke burde fokusere på alt det dårlige og at man selv har dårlige kvaliteter. Dette høres veldig veldig overlegent ut men jeg føler til en viss grad at andre ikke har så mye og ta meg på.. føler jeg er ganske sånn perfekt. Mens jeg har noe jeg kunne sagt på alle vennene mine.. hun ene fks glemmer alltid avtaler, hun andre er alltid forsinket, noen syns jeg har for mye selvtilit (på en dårlig måte) noen er helt umulige og ha med og gjøre i konflikter.. noen kommenterer mye på hva jeg gjør ilista er lang. Føler på en måte at alle irriterer meg litt at jeg aldri finner en «perfekt». H skal jeg gjøre med disse tanke
Hei.
Så fint du skriver til oss.
Det er ikke unormalt å irritere seg litt over andre. Verken nære eller mer perifere venner. Antagelig gjør andre dette med deg også, selv om du skriver at du ikke tror de andre har noe å ta deg på. Det er jo litt av problemet. At man ofte selv ikke ser hva som kan være irriterende for andre - akkurat denne tingen er jo ikke irriterende for deg. Om du snur på det kan det jo være hun du nevner synes du er like umulig å ha med å gjøre i en konflikt…
Dette kalles selvinnsikt eller metalliseringsevne. Altså at man evner å se seg selv uten i fra, og andre innen i fra. At man evner å forstå hvordan andre kan oppleve deg, og at du forstår hvordan din atferd kan påvirke andre. Om du for eksempel påpeker det du mener er en svakhet hos en av vennene dine, vil det kunne gjøre at de ser på deg som en besserwisser eller en som er veldig kritisk og negativ, samtidig som det kan såre følelsene til den som får kommentaren, og gjøre at denne føler seg mislykket eller mindre verdt. Om du forstår dette har du god mentaliserings evne. Om du ikke ser hvordan en slik kommentar kan gjøre noe med hvordan andre ser på deg, eller hva det gjør med den som får en slik kommentar, så har du dårlig mentaliserings evne.
Jeg tenker at gode venner tåler hverandres ulikhet. Alle har noe ved seg som andre kan oppleve som irriterende. ha fokus på de gode egenskapene ved vennene dine i stedet. Vi er gode på ulike ting og vi utfyller hverandre. Jeg tror det er vanskelig å finne noen du opplever som perfekt. Hva du opplever handler jo også om ditt overskudd og hvilken tilstand du er i. Har du sovet for lite, vil du antagelig irritere deg over mer, enn om du er ny forelsket og utvilt.
Aksepter at du har slike tanker, men bestem deg for å ikke dyrke de. Forsøk å flytte fokus over på noe annet hver gang de kommer.
Håper dette svaret hjelper deg.
Ønsker deg alt godt.
Vennlig hilsen Helsesykepleier
Besvart: 24.6.2026
Vi har valgt ut dette for deg
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål

