Jeg søker mye oppmerksomhet og bekreftelse av han. Hva skal jeg gjøre?
Jente, 16
Hei! Jeg skriver til dere fordi jeg ikke ser en annen utvei og jeg er virkelig nødt til å fikse dette. Jeg høre kanskje gal ut, men sånn vår det nesten være. Jeg er i et forhold som nå snart vart i et år. Ikke for å være en oppmerksomhetssyk person, men jeg har ikke hatt noen særlig gode år. Jeg var deprimert i noen år og har hatt ustabile familie- og vennskap før samt et veldig giftig forhold. Jeg er nå sammen med en snill fyr og jeg merker at jeg søker mye oppmerksomhet og bekreftelse av han. Han behøver ikke akkurat det samme. Jeg vil «detache» og ikke bry meg om hvor mange ganger han sårer meg eller avlyser noe. Jeg vil for det første ikke være toxic som klikker bare han avlyser noe, men jeg vil for min egen del føle at jeg ikke trenger han for å ha det bra. Hvordan kan jeg «detache»?
Hei.
Takk for at du skriver til oss på Ung.no. Det er ganske normalt å søke bekreftelse fra andre. På den andre siden leser jeg at du er veldig bevisst at du søker bekreftelse og oppmerksomhet. Det er jo på måte bra. Det du har opplevd tidligere er kanskje et resultat av hvordan du har det nå, men det trenger ikke å være slik om du er bevisst det. Dette er noe du kan jobbe med over tid. Det finnes mange måter å redusere behovet for å søke oppmerksomhet og heller være tilfreds med det forholdet du har nå. Det er jo veldig bra at han er en snill og god kjæreste. Det må du prøve å bli vant til❤️. Du fortjener det og prøv å tenk at det er slik det skal være. Det du har av dårlige erfaringer fra tidligere er ikke slik det skal være. Samtidig er det veldig fint å få og gi oppmerksomhet til den man er glad i, men det må på en måte være en balanse. Det dere kan gjøre er å snakke om forventninger til hverandre- for i et kjæresteforhold er kommunikasjon veldig viktig for å bygge videre i forholdet.
Det jeg vil anbefale deg er at du snakker med noen om hvordan du har det. Gjerne noen andre enn kjæresten din. Du kan for eksempel snakke med helsesykepleier på skolen, noen voksne på Helsestasjonen for ungdom eller fastlegen din. Jeg legger ved noen artikler som jeg anbefaler deg å lese. I de vil du finne god informasjon, tips og råd. Jeg legger også ved en app som du kan vite om og teste ut. Ønsker deg alt godt og lykke til.
Med vennlig hilsen helsesykepleier, ung.no
Besvart: 24.6.2026
Vi har valgt ut dette for deg
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål

