Spørsmål og svar

Vi avbestilte lys- og lydutstyr. Må vi betale erstatning?

Jente, 16

Hei Jeg og gjengen min holdt av en soundbox og noe lysutstyr fra en bruker på instagram. Vi fant noe annet som vi heller ville ha og kansellerte derfor det vi hadde holdt av hos ham. Vi kansellerte 3 dager før vi egentlig skulle leie det. Han mener at vi nå må betale 50% i kompensasjon fordi vi avlyste i siste liten. Han har verken skrevet i annonsen, i chat til oss eller på brukeren sin at det er kompensasjon dersom man avlyser 3 dager før. Vi prøvde å forklare han at dette ikke sto noe sted, og at han derfor ikke kunne kreve at vi betaler han 50%. Han fortsette å mase på at vi må betale han og at vi ikke har angrerett fordi han er privatperson osvosv. Men det at han mener at vi må betale han tilbake er jo bare et etisk spørsmål mtp at vi ikke hadde noe form for avtale om hva som skjedde dersom vi ombestemte oss? Hva skal vi gjøre? Er vi nødt til å betale han tilbake?

Svar

Hei!

Det er ikke sikkert at dere må betale tilbake noe her. Det er for så vidt riktig at det ikke er noen angrerett på avtaler mellom privatpersoner, med mindre man blir enige på forhånd om at man kan kan angre eller avbestille.

Så du kan si det slik: Dersom avtalen ikke sier noe om angrerett eller avbestillingsmulighet, så er avtalen i utgangspunktet bindende. Hvis man bryter en bindende avtale, så kan motparten ha krav på erstatning.

Men: For at han kan kunne kreve erstatning fra dere, bør han kunne dokumentere at han har fått et økonomisk tap på grunn av at dere kansellerte. Hvis han ikke kan dokumentere at han har fått et økonomisk tap, så kan han i utgangspunktet ikke kreve noe.

Alternativt må det være avtalt et avbestillingsgebyr på forhånd, men jeg forstår det slik at det ikke sto noe om dette i avtalen deres uansett.

Du kan prøve å sende en melding eller e-post til denne personen, hvor du ber om bevis på at han har tapt noe økonomisk på grunn av at dere kansellerte. Forhåpentligvis ender dette med at dere slipper å betale, eller at dere i det minste blir enige om et lavere beløp.

Lykke til, så håper jeg dette løser seg best mulig!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 27.10.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål