Spørsmål og svar

Vippesalongen har avlyst timen 3 ganger - Hva kan jeg kreve?

Jente, 19

Hei! Jeg har en kjøpstvist jeg trenger litt hjelp til. Har inngått en bindene avtale hos en næringsdrivende salong som legger falske vipper. 3 minutter før timen avlyser hun og sier hun ikke kan komme. Slik som jeg tolker det er vell dette i seg selv ikke lovlig mtp så kort varsel og hun selv har avbestillingsfrist på 24 timer for meg som kjøper? Videre ber jeg om ny time og får ny time et par dager senere. Hun avbestiller denne også et par timer før timen, da hun sier hun har fått korona. Hun sier da at jeg kan få ny time neste uke ( denne uken) men hører ikke mer fra henne. Jeg sender en mld tirsdagen og spør om time uten å få svar. Samme skjer onsdagen. Er det noe i forbrukerretten jeg kan støtte meg opp under slik at jeg kan få ny time da hun ikke svarer? Avtalen har tatt sted og er bindene, men betaling er ikke gjennomført. Hovedproblemet er at jeg må gå til henne da hun allerede har påført vipper og ingen andre salonger vil hjelpe meg da jeg har en annen bedrifts vipper på.

Svar

Hei Jente 19 år.

Det er riktig slik du forklarer at dere har inngått en rettslig bindende avtale og at hun er forpliktet til å oppfylle sin del av avtalen, det vil si levere sin tjeneste.

Dersom hun er syk og har fått korona er det kanskje bedre ikke å dra foreløpig.

Når hun ikke leverer sin avtale til tiden er hun forsinket i en juridisk forstand Da kan du ha rett til

  1. å holde betalingen tilbake
  2. erstatning for økonomisk tap som er en følge av forsinkelsen
  3. å heve avtalen

    Vi anbefaler at du sender henne en skriftlig klage. Du kan skrive i klagen at du finner det uprofesjonell at hun avlyser få timer før timeavtalen og at hun ikke følger opp sine avtaler. Refererer gjerne til at hun har gitt kundene sine 24 timers avlysningsfrist og da er det naturlig å forvente at hun gjør det samme. Du kan legge til at dersom hun ikke leverer sin tjeneste i henhold til avtalen vil du kreve prisavslag pga. misligholdelse av avtalen. Du kan i tillegg skrive at hun risikerer å få et erstatningskrav i tilfelle du må gå til en annen salong hvor det koster mer, dette kalles dekningskjøp.

Dekningskjøp går ut på at dersom man må kjøpe en vare eller tjeneste et annet sted fordi den opprinnelig avtalepart misligholder sin avtale kan man kreve en eventuell merkostnad dekket av den opprinnelige avtalepart. Erstatningen vil være forskjellen i pris på den opprinnelig avtalepart og den andre avtalepart (mellomdifferansen), forutsatt at den nye avtalepart er dyrere. Du kan lese mer om dekningskjøp her: Dekningskjøp - Jusstorget

Hvis du foretar deg et dekningskjøp er du forpliktet til å begrense ditt tap, det vil si at du ikke kan gå ut å få satt på vippene på den dyreste salong du finner i byen, du få finne et passende alternativ.

Vi anbefaler at du utøver din forbrukermakt å finner deg en annen salong som er mer seriøs.

Håper dette var til hjelp.

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 16.9.2022

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål