Leieren av min ballkjole har ødelagt kjolen - hva gjør jeg?
Jente, 16
Hei, jeg er en jente på 16 som skulle leie ut en ballkjole til person x også skulle den kjøpes senere av person y. men person x har revnet kjolen og skal skreddersy den, men det kan være at jeg ikke får solgt til person y da. Person y har allerede inngått avtale og betalt delsum 2000 av 5000. I annonsen på tise står det at dersom noen skader lukt eller slitasje oppstår må kjøper selv dekke dette, og at et depositum kun betales tilbake om den er i same tilstand som før. Fra er rettslig ståsted har jeg noen lover ellns som ville gjort at person x må dekke kostnadene til person y siden det er hennes feil , eller er det mitt ansvar? Hva ville dere anbefalt meg å gjøre? Kan jeg evt ikke betale depositum tilbake som en mellomting?
Svar
Hei.
Jeg er usikker på om jeg har forstått deg korrekt, men jeg svarer basert på min tolkning av henvendelsen. Hvis annonsen tydelig fastslår at leietaker av kjolen må dekke eventuelle skader, lukt eller slitasje, har du rett til å kreve erstatning fra person x for skaden på kjolen, eller du kan be person x om å dekke reparasjonskostnadene. Dersom leietakeren allerede har betalt et depositum som kan dekke reparasjonene, kan du normalt ikke kreve ytterligere erstatning, med mindre det økonomiske tapet overstiger depositumssummen. Du kan imidlertid ikke beholde depositumet og samtidig kreve at person x reparerer kjolen for egen kostnad.
Når det gjelder person y, har dere allerede inngått en avtale, og person y har betalt en delsum. Ifølge avtalen har hun rett til å motta kjolen i den tilstanden som er beskrevet. Hvis du ikke kan levere kjolen i den tilstanden som ble lovet, bør du informere person y om situasjonen. Du kan spørre henne om hun er villig til å vente til kjolen er reparert, eller om hun foretrekker å heve avtalen. Hvis person y velger å heve avtalen, må du refundere hennes delbetaling, da hun ikke er ansvarlig for situasjonens utvikling.
Håper dette var til hjelp.
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 23.1.2024
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål