Hopp til hovedinnholdet

Ideer til idrett og trening jeg kan begynne med?

Jente 14 år
 

Spørsmål

Hei JEg er en jente på 14 år og gjør ingenting på fritiden min. Ikke spiller ejg fotball, som alle andre i klassen min, ikke går jeg på ski, ikke gjør jeg noen ting. Jeg tenkte aldri noe særlig over det før, men det var før ALT rundt meg bare skulle handle om kropp og klær. I gymtimene på skolen er jeg den med dårligest kondis og den som svetter mest. Det er ikke akkurat gøy... Jeg ønsker å begynne med en eller annen idrett, men problemet er at jeg bor i en liten bygd. Her har vi bare fotball, langrenn og slalom, og det er jo greit for de som liker alt det, men jeg er ikke interessert i noe av det. En er nødt til å kjøre i en time for å komme til nærmeste by, og det føler jeg blir litt langt å kjøre en til to ganger i uken. Noen ideer til hva jeg kan gjøre, og hva jeg kan begynne på??

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmål!

 

Det viktigste er at du finner aktiviteter du trives med. Hvis du ikke liker fotball, ski eller slalåm, vil det være lurt å heller velge noe annet. Dersom det viktigste for deg er å komme i bedre fysisk form, og du tror du kan like å trene for deg selv, er det en mulighet. Du må altså ikke være med på et idrettslag for å trene, men dersom du ønsker å trene sammen med flere er ofte et idrettslag en god løsning. Kanskje du har en venninne/kamerat som også ønsker å trene litt, men ikke ønsker å holde på med idrett? I så fall kan dere kanskje begynne å trene sammen et par ganger i uka? Hva du/dere velger av aktiviteter er ikke så viktig med tanke på treningseffekt, så lenge du kjenner at du blir sliten og varm av det. Når du blir sliten og varm av trening oppnår du effekt på din fysiske form, og du gjør kroppen i bedre stand til å takle lignende situasjoner igjen. Det er bra:) Velg aktiviteter ut fra hva du liker bedre enn andre. Kanskje du liker å sykle, gå fort i ulendt terreng (naturen?), svømme, trene styrke hjemme, danse? Husk at litt trening er mye bedre enn ingen trening, og begynn i det små. 2 økter i uka nå i starten vil være kjempe bra:)

 

Hvis du liker styrketrening kan du fint trene slik hjemme uten mye utstyr. Tren hele kroppen hver økt. Klikk på øvelsesnavnene for å se videoinstruksjon:

Knebøy

Skulderpress

Armhevninger

Dips

Hangups

Pyramiden

Dveveløvelsen:)

 

Utfør hver øvelse 3 ganger. Hver gang/hver serie utfører du til du blir skikkelig sliten. Du kan gjerne ta tida, slik at hver serie varer i 30 sekunder, før du tar 30 sekunders hvile, og så pån igjen:) Du kan enten gjøre deg ferdig med alle 3 seriene for hver enkelt øvelse før du går videre til neste øvelse, eller du kan utføre øvelsene direkte etter hverandre i sirkel. I så fall blir det 3 sirkler med alle øvelsene. Det er viktig at du blir skikkelig sliten i musklene for å få god effekt av styrketreningen! Ta i!

 

Hvis du vil trene alene synes mange det er motiverende å trene til god musikk. Les mer om ulke  treningsformer i artiklene vist til under svaret. Spesielt intervalltrening, som står beskrevet i artikkelen "utholdenhetstrening" er effektiv trening for å komme i bedre form:)

 

Lykke til videre!


Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hva er utholdenhet og hva er kondisjon?

utholdehnhetstrening (colourbox.com)

Vi bruker ofte ordene utholdenhet og kondisjon om hverandre. Begge deler handler om evnen til å holde på med en aktivitet over tid. Og det kan trenes opp!

Les mer

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Fritid
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om fritid