Hopp til hovedinnholdet

Jeg må ha litt hjelp til å sortere tankene mine nå om dagen. Når skolen starter igjen har jeg mye å gjøre med skolearbeid og drilltrening. Jeg skal også prioritere familie og venner. Jeg er ofte sliten og synes det er trist å måtte si "nei" til venner.

Jente 16 år
 

Spørsmål

Jeg må ha litt hjelp til å sortere tankene mine nå om dagen,jeg har nå ferie (det er utrolig deilig).Men når uka starter igjen,har jeg så mye jeg skal gjøre på skolen,på drill,pluss at jeg skal prioritere venner og familie.Det jeg må ha hjelpt til er hvordan jeg skal greie å takle alt dette,jeg er en person som ikke takler mye skolearbeid,samtidig som jeg må prioritere drill.Vi skal være med i konkurranse til uka,vi har trening tirsdag (4,5t),onsdag (1,5t),torsdag (4t) og fredag og lørdag skal vi trene og stille i konkurranse.På mandag må jeg gjøre skolearbeid,og vil gjerne være med vennene mine. Er ikke så ofte med de lenger, fordi jeg har så mye drill og lekser.Hvordan skal jeg få prioritert å vært med venner,samtidig som jeg har drill og lekser?Jeg har skole til 15.30 hver eneste dag,når jeg kommer hjem er jeg ofte veldig sliten.Har du noen tips til meg?Jeg må ofte si 'nei' til vennene mine, fordi jeg har mye å gjøre.Og det er alltid så trist!

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Jente 16 år. Takk for at du skriver til Ung.no. Det er et hektisk liv du presenterer for oss og det virker som du setter deg høye mål. Så spennende med drillkonkurranse til helgen. Det er viktig å øve godt før et mesterskap. Du har forklart grundig hvor mye av tiden som går til skole og til trening, men dessverre ikke grundig nok til at vi kan lage en timeplan for deg. Det er heller ikke så viktig. Det viktigste er faktisk at du lærer deg å lage timeplaner selv. Dette er nok ikke den eneste uken som er hektisk for deg. Begynn nå med å lage ukeplaner for fritiden din.

Du nevner at du synes det er trist å måtte si "nei" til venner. Klart det er trist. Det er trist for din del da du ikke får vært sammen med de du er glad i. Det er også trist for dem å føle seg avvist ofte av deg. Her er det viktig å ha timeplan ferdig ført i lang tid fremover. En av fordelene er at du ikke lager avtaler som du da vil oppdage kolliderer med andre hendelser. Når du lager en timeplan vil du også kunne se om noe kolliderer noen dager eller uker frem i tid. Det er da viktig at du raskt avlyser den ene av avtalene. Det er å vise respekt for andres hverdag å avlyse i god tid. Venner vil synes det er sårt og irriterende hvis du ofte avlyser i siste liten. Da vil du være en person som ikke kan stoles på.

Du må prioritere hva som er mest viktig og mindre viktig. Det er trolig skole og lekser som er mest viktig. Det er ikke alltid mulig å planlegge at på mandag etter skolen skal jeg være med en venn hjem. Dette må også passe for en venn. Det er en god vane å ikke utsette viktige ting. Dette vil kun skape unødig stress og gjøre deg mer sliten. Du anbefales å prioritere lekser mandag, tirsdag og onsdag. Alt ettersom hvor mye lekser du har. Husk at ingen ting må gå på akkord med skolearbeidet. Du bør tørre å si "nei" til treneren hvis trening kolliderer med lekser. Venner kan du prioritere fredag, lørdag og halve søndagen. Denne planen kommer da i tillegg til treningen. Torsdag har jeg lagt inn uten lekser og venner slik at du kan hvile når du ikke trener. Du trenger å være mest mulig opplagt til konkurransen fredag. Den andre halvdelen av søndagen skal du forberede og begynne med lekser til neste uke.

Hvordan du skal prioritere familie tenker jeg først og fremst er rundt måltider. Spiser du til andre tider en resten av familien så be dem sitte sammen med deg når du spiser. Under måltider er det fint å kunne snakke sammen. Et annet tidspunkt er når du skal til trening. Hvis du da blir kjørt eller hentet av foreldre så har du litt tid da også. Regner med at dine foreldre vil se på konkurransen til helgen også.

Enkelte ungdommer gjør for mye i fritiden og trives ikke med dette. De føler etter hvert at de blir for slitne, fokuserer for dårlig på skolearbeidet og savnet etter kamerater blir for stort. Skjer dette må du ta et valg for hva som er viktigst for deg. Trening er viktig men det finnes andre former for trening som tar mindre tid. Et siste tips er å sove nok. Du bør være i seng ca kl 22:00. For å være mest mulig uthvilt så må sovn prioriteres. Les artikkelen om søvn som legges ved.

Håper tipsene hjelper deg og lykke til med konkurransen.

 

Vennlig hilsen Helsesøster

 

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hvordan få tid til alt i hverdagen

Jente sitter i sofaen og er oppgitt (colourbox.com)

Skole og deltidsjobb, trening og fritidsaktiviteter. Mye å gjøre? Her får du tips til hvordan prioritere skolearbeid, når timeplanen er full fra morgen til kveld.

Les mer

Søvn er viktig!

Trøtt jente (colourbox.com)

Mye trøtt og sliten? Irritabel og ukonsentrert også kanskje? Du er ikke alene om det. Som regel skyldes det rett og slett for lite søvn. Husk å skru av alle skjermer en time før du legger deg.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse