Hopp til hovedinnholdet

Treninga går greit, men eg spiser vel litt feil eller for mykje og difor står vekta mi der den gjør. Kan du hjelpe meg med å få tilbake min gammle kropp?

Gutt 16 år
 

Spørsmål
Hallo.
Eg er ein gut som er ca. 174 cm høg og veger ca. 82kg. Eg veit sjølv at dette er for mykje og det kan vere ein del grunnar til dette. Begge foreldra mine er tjukke, og trener ikkje. Eg derimot, trener jamnt. Speler fotball aktivt. Eg vil ned i vekt, men står liksom ''fast''. Treninga går greit, men eg spiser vel litt feil eller for mykje og difor står vekta mi der den gjør. Kan du hjelpe meg med å få tilbake min gammle kropp?

For ca. 1 år sidan vegde eg ca.7 kg mindre. Eg trur det var i januar problemet starta. Eg fekk ein ganske alvorleg skade, og kunne ikkje trene på 6mnd. I løpet av den tida, blei det jo ikkje trening og vekta økte frå månad til månad. No som eg har starta oppigjen treninga tok eg raskt av eit par kilo, men no står alt fast.

Hjelp!
Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei,

Arv har mye å si når det gjelder vekt, MEN dette er alltid noe man kan gjøre noe med. Så om foreldrene dine er litt overvektig og ikke trener, vil ikke det si at du kommer til å bli som dem. Desto har du en bedre grunn til å holde et sunt, variert kosthold og regelmessig fysisk aktivitet.

Husk på at nå som du har begynt å trene igjen har kroppssammensetningen din endret seg mye. Du har begynt å bygge mer muskler, hvilket veier mer enn fett, noe som igjen kan være grunnen til at du ikke ser så mye forskjell på vekta. Ikke gi opp håpet på grunn av dette, du kan være helt sikker på at noe skjer i kroppen din, men at det kan ta tid før du ser noe på utsiden. Vær derfor tålmodig når du ønsker vektreduksjon, resultatene vil komme etterhvert.

Når det gjelder kosthold er det viktig at dette er variert. Det vil si at det bør inneholde litt av alt, men man bør velge mest:
* Grove kornprodukter (grovt brød, knekkebrød og frokostblandinger uten for mye sukker)
* Magre meieriprodukter (for eksempel (ekstra) lett melk, smøreoster, cottage cheese, magre yoghurter med minst mulig sukker)
* Magre kjøttprodukter (for eksempel kokt skinke, kylling som pålegg og middag, roastbeef, renskåret kjøtt)
* Fisk og fiskeprodukter som middag eller pålegg
* 2 frukt og 3 grønnsaker hver dag. Grønnsaker kan brukes både til middag og rå som mellommåltid.
* Vegetabilske produkter som olje og myk margarin i stedet for hardt smør.

Godteri og snacks bør man begrense til en dag i uken.

I tillegg er det viktig å ha et regelmessig måltidsmønster med 3-4 hovedmåltider (frokost, lunsj, middag og evt kveldsmat) og 1-2 mellommåltider. Mellommåltidene skal være mindre enn hovedmåltidene og kan ofte være en rå gulrot, kålrot, en yoghurt med litt grov müsli eller et grovt knekkebrød med pålegg. Husk på å spise deg passe mett til hovedmåltidene, ikke for lite og ikke for mye.

Håper dette kan være til hjelp!
Vennlig hilsen ernæringsfysiologen, ung.no.
Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse


Quiz: Hva vet du om stat og kommune?

Hva er et statsbudsjett?