Hopp til hovedinnholdet

Hvor mange kcal jeg egentlig ha, hvordan skal jeg bli tynnere i midja og hvordan kan jeg slutte å se kcal i alt?

Jente 17 år
 

Spørsmål

Jeg er ei 17 år gammel jente. . Jeg er 175 cm, har variert mellom 64 og 70 kilo siden jul, og trener 5-6 ganger i uka. Jeg begynte å trene for litt over ett år siden, mest på grunn av at jeg ikke likte hvordan jeg så ut. I starten gikk det trått, men etter hvert ble jeg tynnere og begynte å se resultater. Jeg ble mer å mer rusa på tanken av å få den perfekte kroppen, og i månedene før jula 2016 begynte jeg å endre spisevanene. Jeg fikk mamma til å kjøpe mer sunn mat, og i hovedsak mat jeg visste inneh. lite kalorier. Dette gav resultater, og jeg hekta på det å bli tynnere. Jeg er glad i mat og godteri, så med en gang jeg spiste noe usunt, fikk jeg dårlig samvittighet. De siste månedene har jeg starta å telle kalorier på alt.. Jeg har dårlig følelse etter påska og jula, pga mye dårlig mat, nå teller jeg alt, og prøver å holde meg på 1600 kcal dagen. Hvor mye skal jeg egentlig ha, og hvor mye hvis jeg skal bli tynnere, spes. i midja? Hvordan kan jeg slutte å se kcal i alt?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk som tar kontakt med oss i ung.no.

Det høres veldig strevsomt ut for deg nå. Slik du beskriver det, så har fokuset på kropp og mat tatt mer og mer overhånd og det kan virke som prosjektet ditt om å få den perfekte kroppen har blitt altfor viktig for deg. Det er ikke bra for deg! 

Vi fra ung.no kan ikke si hvor mange kcal du skal spise, ei heller kan vi si hvordan du kan bli tynnere. Vi vet er at det er veldig viktig for barn og ungdom (også for oss voksne) å spise regelmessig gjennom dagen. Det vil si; frokost, lunsj, middag og kveldsmat. Det er viktig å spise det vi anser som variert og en god nok porsjon så du blir mett. Mange ungdom er usikre på hva som er lite, mye og nok. Da er det viktig å søke råd hos voksne, som kan gi veiledning på det. Det er helt riktig å spise med ca 3-4 timers mellomrom og ved økt aktivitet/trening må kroppen ha det vi kaller et mellommåltid (eks. en yoghurt, en banan og/eller en smoothie). Spiser du jevnt og trutt igjennom dagen, har kropp og psyke det godt og forbrenningen i kroppen er på topp. 

Du kan få hjelp til å få et annet syn på mat, kcal og kropp ved å oppsøke eksempelvis helsesøster på skolen din eller Helsestasjonen for ungdom. Der kan du få veiledning på hvordan du kan få det bedre med deg selv, få hjelp til å rette fokuset ut mot verden rundt deg og leve et liv uten bare tanker om kropp, mat og kcal-inntak. 

Jeg har lagt ved tre artikler, som jeg tror kan være aktuelt for deg å ta en nærmere titt på.

Ta godt vare på deg selv!

Vennlig hilsen psykologen

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Har jeg en spiseforstyrrelse?

Jente ved toalett ser på vekt (www.colourbox.com)

Grensen for når et anstrengt forhold til mat og kropp går over i en spiseforstyrrelse er glidende. Lurer du på om du er i ferd med å utvikle en spiseforstyrrelse, kan du få noen svar som er til hjelp i denne artikkelen.

Les mer

Selvhjelpsøvelser på veien mot å bli frisk av spiseforstyrrelse

Jente som veier seg selv (www.colourbox.com)

Øvelsene kan hjelpe deg med motivasjon til å ta imot hjelp for spiseforstyrrelsen. Det er viktig med hjelp for å bli bra. For å bli frisk av en spiseforstyrrelse, er regelmessige måltider helt avgjørende.

Les mer

Selvtillit og selvfølelse

Fornøyd gutt (colourbox.com)

Har du dårlig selvtillit eller selvfølelse? Hva er forskjellen på de to, og hvordan kan du få god selvfølelse og passe god selvtillit?

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse