Hopp til hovedinnholdet
Følg ung.no på Snapchat
Gutt spiller på PC (colourbox.com)
Gutt spiller på PC (colourbox.com)

Kan man gå ned i vekt på to dager?

Jente 13 år
 

Spørsmål

Klassa vår skal på en klasse tur, men det blir mye bading å jeg er ikke så tynn er ganske overvektig har dårlig selvtillit osv. Har dere noen tips til hvordan man kan bli tynn på to dager eller få alle de andre i klassa til å ikke se så rart på meg PS har akkurat tatt av en gibs etter 4uker

Besvart 19.06.2017 15:39
 

Svar
Hei.

Takk for spørsmål.

Du er like verdifull som alle andre! Hvis du tenker mange negative tanker om deg selv så kan det påvirke hva andre tenker om deg.

Du kan få psykisk helsehjelp for å få det bedre med deg selv, og du kan gjøre noe selv for å få det bedre. Hvis du ønsker psykisk helsehjelp av en fagperson så kan du ta kontakt med helsesøster på skolen din eller spørre moren din om hun kan hjelpe deg i kontakt med fastlegen din som kan henvise deg videre til en fagperson som jobber med å hjelpe ungdommer som har det sånn som deg til å finne løsninger. Det kan også være lurt om du selv eller at du får hjelp av moren din til å informere læreren din om hvordan du har det. kanskje læreren din kan være en god støtte for deg hvis du prøver å jobbe med å styrke selvtilliten din? Hva trenger du for å ha det bra? Hvilke personer gir deg energi? hva liker du å gjøre?

Du kan påvirke tankene og følelsene dine ved å bruke en metode som bygger på kognitiv terapi. Du kan prøve å svare på disse spørsmålene i den gitte rekkefølgen. Det kan hjelpe deg til å finne ut hvilke løsninger som kan fungere for deg:
1. hva opplever du som et problem?
2. hvilke følelser kjenner du på når du tenker på dette problemet?
3. hvilke tanker stopper deg i hverdagen? hvilke tanker forteller deg at dette ikke kommer til å ordne seg?
4. hvilke tanker forteller deg at dette kan du klare å ordne opp i? har du noen eksempler på når du har det bedre?
5. hva kan du gjøre selv med din situasjon
6. hvem kan hjelpe deg?

Det er mange på din alder som strever med forholdet til egen kropp. Man har fått noen idealer via venner, tv-serier, musikk-videoer, reklame, blogger etc og det er ikke lett å skal leve opp til det perfekte idealet. Men hvem er perfekt? Alle har noe de strever med, til og med de som utad ikke viser det.
Jeg tenker at forholdet til kroppen inngår i en større helhet, selvbilde. For enkelhet skyld kan en dele selvbilde inn i seks punkter.

Det ene er det fysiske. Mange føler seg bedre med seg selv hvis de trener regelmessig og spiser sunt. Dette er med å bygger godt selvbilde. Det å starte med å gå turer, deretter lett jogg eller eventuelt sykling, eller melde seg inn i et treningssenter for mer variert trening, kan være lurt. Dette er også en utmerket arena for å treffe mennesker som liker og som gjør det samme som en selv. Du spør om man kan gå ned i vekt på to dager, og det kan man dessverre ikke.

Den andre er det emosjonelle, følelser, hvordan man takler ting. Mange har en negativ selvinstruksjon, det vil si at de ofte sier til seg selv, "Nei, det kan jeg ikke, det tør jeg ikke, jeg er ikke god nok, jeg svetter i hendene, jeg rødmer og er usikker, jeg er dum etc." 

Det vil hjelpe deg til å bli mer fornøyd og få det bedre med deg selv, hvis du jobber med å ha en mer positiv monolog med deg selv og erstatter eventuelle negative tanker med positive tankemønster. Da kommer du i en positiv sirkel. Den enkleste måten å jobbe med dette på, er å snakke positivt til deg selv og støtte og oppmuntre deg selv aktivt og regelmessig daglig.

Du kan begynne i dag ved å si til seg selv om og om igjen mange ganger for dag noen av følgende setninger: "jeg er en flott person og jeg liker meg selv", "det kommer til å gå bra", "det er ikke så nøye", "det går over", "jeg er bra nok som jeg er", " jeg gjør så godt jeg kan, så får det gå som det går", "andre liker å være sammen med meg", "jeg er like bra som alle andre", "pytt sann, det går an å leve med en og annen dårlig dag", "jeg ser bra ut" og flere andre setninger som passer for deg.

Det kan være til god hjelp at du jobber med å finne fram til noen slike enkle, oppmuntrende setninger og skriver dem ned på lapper som du henger opp f.eks. på speilet på badet og andre steder du ser ofte. Still deg opp foran speilet og si disse setningene til deg selv. Det virker litt uvant til å begynne med, men det virker positivt etter hvert. Husk at øvelse gjør mester, og du trenger mye og ofte trening på dette.

Det er fullt mulig for deg å styre hva du bruker tid til og tenke på. Du kan aktivt oppsøke andre tanker som er mer positive for deg hvis negative tanker kommer over deg. La de negative tankene komme inn i oppmerksomheten din og se på dem som skyer som driver forbi over himmelen og ut av oppmerksomheten igjen.

Hvis en negativ tankesky stopper opp i oppmerksomheten din, så kan du iverksette tankestopptiltak. Tankestopp gjør du ved å aktivt fokusere på noe annet. Enten ved å mentalt oppsøke andre tanker eller ved og bruke hjelpemidler som TV, internett, musikk, andre omkring deg eller utføre en aktivitet som krever all din oppmerksomhet. Positive tanker og følelser om seg selv bygger selvbilde.

Det tredje er hva som gir deg mening. Hva er det viktige i ditt liv? Fritidsaktiviteter? Vennskap? Politiske aktiviteter? Finn ut hva som er viktig og meningsgivende for deg å ha et større fokus på dette, det er ofte drivkraften i dagliglivet og gir oss mennesker en følelse av sammenheng. Det definerer også en del av den personen du er.

Det fjerde er kompetanse, hva er du flink til? Hva mestrer du? Dette er ofte forbundet med selvtillit, vi får selvtillit av å kjenne mestringsfølelsen over noe vi kan godt. Er det skolen? Sportsaktiviteter? Hvordan kan en utvikle seg her?
Det femte er tilhørighet, hvem eller hva tilhører du? Med hvem eller hva kjenner du tilhørighet? Venner? Familie? Deg selv? Å definere dette for seg selv, bygger selvbilde, du blir bevisstgjort i forhold til roller og grupperinger.

Det siste er summen av alt dette; Identitet. Når en har et avklart forhold til hvordan man ser ut, hvordan man tenker og føler om seg selv, hva som gir mening, hvilke kompetanse en har og hvem/hva/hvor en tilhører har en et noenlunde avklart bilde av ens identitet, hvem en selv er.
Du kan også ringe Røde Kors sin hjelpetelefon for barn og ungdom på tlf: 800 333 21. Det er gratis å ringe fra fasttelefon og mobil. Telefonen er åpen mandag til fredag fra klokken 14.00 til 20.00. Denne tjenesten er også anonym.

Håper du får en fin klassetur!

Hilsen Helsesøster i samarbeid med ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Dette liker jeg med meg selv!

Fornøyd gutt

Av og til føles det som om man ikke kan noen ting, ikke er verdt noe, og ikke har noen gode egenskaper i det hele tatt. Men sånn er det jo ikke. Hva er dine gode egenskaper?

Les mer

Tips til å spise riktig

Venner som spiser sammen (colourbox.com)

Med forskjellige råd i media kan der være vanskelig å vite hva man skal spise for å være sunn. Se her hva Helsedirektoratet anbefaler.

Les mer

Tren og ha det gøy!

Jente jogger (colourbox.com)

Her finner du råd for hvordan du kan finne glede ved bevegelse og aktivitet, enten du er vant til å trene eller ikke.

Les mer

Tips for bedre selvfølelse og passe god selvtillit?

Gutt med armene i kors (colourbox.com)

Selvtillit er tro på det vi gjør og det vi får til. Selvfølelse er verdien man ser i seg selv, det å kjenne at man er glad i seg selv. Selvfølelse er også å stole på sine egne følelser og tåle å ta feil.

Her er noen enkle tips til hvordan du kan få bedre selvfølelse og passe god selvtillit.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse