Hopp til hovedinnholdet

Martin: Jeg føler meg trygg, når jeg har mobilen med meg overalt. Les innlegg Liten pil høyre

Kommentaren

Følg ung.no på Snapchat
Følg ung.no på Snapchat

Eg har trenet med vekter i 1 måned er det lurt?

Gutt 13 år
 

Spørsmål

Eg har trenet med vekter i 1 måned er det lurt

Besvart 13.10.2017 08:59
 

Svar
Hei

Selv om du er ung, så kan du trene med vekter, men vektene bør ikke være veldig tunge. Viktigst av alt er at du trener teknikk, og da spesielt på øvelser som knebøy, knebøy med stang over hodet, utfall med god holdning, osv. Jeg tror veldig mange unge trener armene med manualer, og glemmer resten av kroppen. Skal du bli sterk så er det nemlig viktig å trene hele kroppen, og å finne øvelser der hele kroppen engasjeres, i stedet for bare noen små muskelgrupper. 

Det å trene styrke med kroppen som vektbelastning er også kjempefint. Du kan gjøre tunge øvelser som gir økt muskelmasse og styrke, uten vekter også. Uansett hvordan du velger å trene, så er det alltid en fordel å ha noen som kan se til at du gjør det riktig, og at treningsprogrammet ditt er riktig sammensatt. Feil teknikk og for tunge øvelser kan føre til dårligere muskelbalanse og at du blir lettere utsatt for skader. 

Har du noen i familien som kan hjelpe deg? Kan kanskje gymlæreren hjelpe deg med tips? Kan du komme deg inn i et treningsmiljø der du kan lære mer om styrketrening? Lykke til med treningen!

Vennlig hilsen fysioterapeuten

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Det du trenger å vite om styrketrening

trener styrke (www.colourbox.com)

Styrketrening for større muskler, for å gå ned i vekt, for å bedre helsa eller for å bli sterkere? Her får du tipsene!

Les mer

Dette bør du spise før og etter trening

Lønner det seg å spise før du trener, og hva skal du i så fall spise? Og hvor viktig er det egentlig med drikke under treningen? Få gode tips til hva du bør spise og drikke før, under og etter trening her!

Les mer

Styrketrening du kan gjøre hjemme

Hjemmetrening (ung.no)

Å trene styrke har mange positive effekter. Økt muskelstyrke strammer opp, og gjør oss i stand til å takle mange av hverdagens oppgaver bedre. Det kan også være med på å forebygge skader, både innen idrett og ellers.

Les mer


Kommentarer fra brukere Kommentarer


Du må fylle inn både navn og tekst for å sende inn skjemaet.

Legg inn en melding!

Obs! Ung.no svarer IKKE på spørsmål i kommentarfeltet. Send inn spørsmål på ung.no/oss

(HTML-tagger fjernes)

Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse