Hopp til hovedinnholdet

Jeg går på kortison og går opp i vekt. Hva skal jeg gjøre?

Jente 14 år
 

Spørsmål

Jeg har blitt diagonitisert med en veldig sjelden kronisk muskel- og leddsykdom. Dette medfører at jeg må ta høye doser med kortison-tabletter. Vektøkning er jo en bivirkning av medisinen, og dette sliter jeg nå med. Mest på hals og mage. Dette er veldig sårbart, i og med at jeg er vant til å trene mye - og er i utgangspunktet naturlig slank. Jeg har blitt godt informert om at jeg burde tenke over og passe på hva jeg spiser, så jeg ikke legger på meg mer enn nødvendig. Dette med mat er veldig vanskelig for meg, fordi jeg merker ikke at jeg har overspist før etterpå. Jeg prøver så godt jeg kan å unngå småspising, og spiser ikke direkte usunt. Jeg føler det blir litt for ekstremt å telle kalorier på alt jeg spiser. Lurer derfor på om dere har noen tips. - Hva er best å spise som mellommåltid, og hvor mange mellommåltider er nok om dagen? - En tallerken-porsjon, eller mer/mindre til middag? - Hva er en passelig mengde frokost? (Ei brødskive? To brødskiver? Smoothie?)

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmål!

Jeg vil foreslå at du ber fastlegen om henvisning til en klinisk ernæringsfysiolog, siden du antakelig vil måtte ta kortison over lengre perioder og da er det nyttig å få råd og oppfølging.

Jeg er enig med deg i at man skal slippe å telle kalorier.

Kortison kan gi en økning i appetitt. Derfor vil man måtte tenke litt mer igjennom hva man har spist og man kan ikke helt stole på sin egen sultfølelse. Det er dette som er utfordringen.

Det vil være bra å spise faste måltider og bestemme seg for at det er nok med:

Frokost - mellommåltid (hvis man er sulten) - lunsj - mellommåltid hvis man er sulten - middag. Spiser man sen middag behøver man ikke kveldsmat.

Mellommåltidene må bestå av små porsjoner og sunn mat. Eksempler er: en neve blåbær, en banan, en liten yoghurt, en brødskive med sunt pålegg, et eple, en gulrot eller liknende.

Unngå drikke og mat som gir rask blodsukkerstigning. Dette er: juice, brus, godteri, kake, sjokolade, lyst brød, boller og annen bakst.

Det erhelt ok å spise to brødskiver til frokost. Hvor store porsjoner man skal spise avhenger av hvor stor man er og hvor aktiv man er.

Dette er noen råd, men som sagt er det fint om du får hjelp av voksne til å finne ut hva som er best for deg å spise.

 

Hilsen klinisk ernæringsfysiolog, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Vær stolt av den kroppen du har!

Jente med skateboard (Colourbox)

Tenårene er en tid der kroppen forandrer seg mye. I løpet av noen få år utvikles kroppen fra barn til voksen, og det er normalt å føle på usikkerhet og sammenligne seg med andre.

Les mer

Gode vaner for en sunn hverdag

Spiser foran datamaskinen (colourbox.com)

Her gir vi deg enkle tips om trening og matvaner som gjør at du kan gjøre din hverdag sunnere. Det kreves verken spesiell diett eller fancy treningsformer.

Les mer

Enkelt å velge sunnere mat med Nøkkelhullsmerket

Nøkkelhullet (Helsedirektoratet / Mattilsynet)

Se etter nøkkelhullmerket på matvarene du handler. Når du finner merket, vet du at den matvaren er et sunnere alternativ enn andre varianter av matvaren.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse