Hopp til hovedinnholdet

Ønsker å spise sunnere for å få mer muskler og mindre legger.

Jente 14 år
 

Spørsmål

Hei, jeg trener mye, spiser Sundt og er i god form. Jeg er ikke overvektig på noen måte, men ønsker å bygge muskler og få mindre legger. Jeg trener veldig mye, så det har ingen ting med trening å gjøre, men jeg vil gjerne spise ens syndere sånn at jeg skal nå målene mine. Jeg har last at jeg skal kutte ut gluten meieriprodukter og masse annet. Dette er ganske vanskelig når jeg blant annet har mat og helse på skolen og når jeg skal lage matpakke ril skolen. Jeg kan begrense hva jeg spiser veldig og er ikke kresen. Kunne dere kanskje hjulpet meg ved å nå målet midt og kanskje lære med litt når, hvor ofte og hva jeg skal spise?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for at du sender inn spørsmål til ung.no

Så fint at du trener og spiser sunt. 

Det finnes mange råd der ute om hva man bør gjøre for å få et sunnere kosthold, og mye av det er dessverre feil. For eksempel så vil ikke det å spise glutenfritt gjøre at du blir sunnere på noen som helst måte, det vil faktisk heller gjøre det motsatte. Glutenfrie matvarer inneholder lite fiber og næringsstoffer, derfor anbefaler vi ikke at man spiser dette med mindre man har Cøliaki og er nødt til det.

Det er ikke noe hokus pokus å spise sunt egentlig, det handler bare om å spise variert og litt av alle matvaregruppene. Da skal man ha både meieriprodukter, gluten, frukt, grønnsaker, fisk osv.

Her er de beste rådene for et sunt kosthold:

  • Spis 3-4 hovedmåltider hver dag, i tillegg til 1-2 mellommåltider. Dette er viktig for god forbrenning, metthetsfølelse og konsentrasjon og energi gjennom hele dagen. Eks: frokost, lunsj, middag og kveldsmat + 1-2 mellommåltider.
  • Bruk mest mulig grove og fiberrike kornprodukter, både når du spiser brød, knekkebrød og frokostblanding.Spis frukt og grønnsaker som mellommåltid.
  • Velg magre meieri- og kjøttprodukter. Ekstra lettmelk, kesam, cottage cheese, smøreost og lettost. Karbonadedeig, kylling og svin er magre kjøttprodukter. Bruk mest mulig rene kjøttprodukter.
  • Begrens mengden smør, bruk heller margarin og oljer, men pass på mengdene!
  • Ha minst 1/3 av middagstallerkenen med grønnsaker.
  • Drikk vann som tørstedrikk. 
  • Unngå godteri, brus og kaker på hverdager, og begrens inntaket i helgene til en utvalgt mengde som du kan spise med god samvittighet.
  • Bruk noe belgfrukter i matlagingen, dette er bønner, erter og linser.

Det er viktig å spise ofte for å ha en god regulering av sult- og metthetsfølelsen, og høy forbrenning.

Hvis man skal få mer muskler på kroppen, er det lurt å tenke litt ekstra på hva man spiser etter trening. Her kan du lese mer om det.

Hvor store legger man har skyldes mest genetikk. Så lenge man ikke er overvektig så vil det være veldig vanskelig å slanke leggene uten å slanke hele kroppen. Noen har større legger enn andre, og det er helt normalt, og jeg synes ikke du skal fokusere noe på det. Prøv å vær fornøyd med kroppen din slik den er, og tenk heller at du skal trene for å være sunn og få god helse. Å forme kroppen slik en fitnessutøver gjør krever ekstremt mye arbeid, viljestyrke og en streng (og kjedelig) kostholdsplan. Det er noe som fungerer dårlig i lengden. Jeg håper ikke du har det som noen målsetting. 

Mitt beste råd til deg må være å ikke tenke for mye på hva du spiser. Prøv å spis variert, mye grønnsaker og fisk, grove kornprodukter og frukt. Spis med jevne mellomrom og spis innen en time etter trening. Drikk mye vann og unngå godteri på ukedagene. Da kan du spise hva som helst av det som dukker opp av mat i Mat og helse faget eller når du er borte på besøk. Du vil få gode resultater av treningen så lenge du spiser nok mat og trener riktig.

Ønsker deg lykke til videre!

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Vær stolt av den kroppen du har!

Jente med skateboard (Colourbox)

Tenårene er en tid der kroppen forandrer seg mye. I løpet av noen få år utvikles kroppen fra barn til voksen, og det er normalt å føle på usikkerhet og sammenligne seg med andre.

Les mer

Dette bør du spise før og etter trening

Lønner det seg å spise før du trener, og hva skal du i så fall spise? Hvor viktig er det egentlig med drikke under treningen? Få gode tips til hva du bør spise og drikke før, under og etter trening her!

Les mer

Selvfølelse og kroppspress

Trist jente ser seg i speilet (colourbox.com)

Fra vi er unge blir vi utsatt for ulike skjønnhetsidealer. På grunn av dette føler mange at de ikke er bra nok, og sliter med dårlig selvfølelse. Må det være sånn?

Av Emilie, ungdomsjournalist

Les mer

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

10 tips til sunn og billig mat

Ulike grønnsaker (Colorbox).

Det kan fort bli dyrt hvis vi skal prøve å velge sunn mat når vi handler. Her får du 10 tips til hvordan du kan tenke smart i matbutikken - og gjøre sunne valg uten å tømme lommeboka helt.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse