Hopp til hovedinnholdet

Jeg er redd for å få anoreksi.

Jente 13 år
 

Spørsmål

Hei, for noen dager siden sa jeg til dere at magen min var stor og sånt nå har jeg menstruasjon og jeg har veldig strekt magesmerte og når jeg så på magen min ista har den blitt mindre og ved brydtet så ser man liksom litt skjelett og jeg er veldig rett for å få anoreksi jeg veide meg men jeg er ca 150 høy eller høyere og veier 38 dere sier detter er normal vekt for ei 13 år jente jeg tenker jo at jeg ikke har anoreksi forsi jeg han menstruasjon men jeg skulle egt hatt det forrige uke men så kom det ikke jeg håper å få svart forsi hva skal jeg gjøre med mat rutinen min skla jeg begynner spise mer? Jeg føler jo ikke at jeg har anoreksi fordi jeg spiser vanlig men i det siste er jeg helt slapp, lat orker ikke å gjøre noe jeg klarer så vidt å holde iPaden min og jeg blir sliten fort.

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Det er ikke uvanlig at magen blir litt oppblåst og vond når man har menstruasjon. Da kan ofte størrelsen på magen variere litt fra dag til dag. Når man har menstruasjon så blir magen litt oppblåst, både på grunn av væske og luft. Det er heller ikke uvanlig at menstruasjonen kan være en uke forsinket av og til.

Du har en normal vekt, det skal du ikke bekymre deg for. Du skriver at du er redd for å få anoreksi. Du skriver at du spiser normalt, og at du har ei normal vekt. Anoreksi er ikke noe man bare får av å veie lite, anoreksi er en sykdom som betyr at man med vilje unngår å spise, man sulter seg og går kraftig ned i vekt fordi man føler at man ser tykk ut, man er ofte veldig redd for å legge på seg.

Her kan du lese mer om hva anoreksi er.

Ettersom du kjenner på en del bekymringer både rundt vekt, menstruasjon, anoreksi og slapphet, så synes jeg du skal ta en tur til helsesøster eller fastlegen og få snakket litt om dette. Det høres ikke noe greit ut å ha det sånn. Det er ikke så mye vi kan hjelpe deg med her på ung.no heller, annet enn å gi deg noen råd på veien. Hvis du har ordentlige bekymringer og sliter med dette må du nesten snakke med noen ansikt til ansikt.

Her er våre generelle råd for et sunt kosthold:

  • Spis 3-4 hovedmåltider hver dag, i tillegg til 1-2 mellommåltider. Dette er viktig for god forbrenning, metthetsfølelse og konsentrasjon og energi gjennom hele dagen.
  • Bruk mest mulig grove og fiberrike kornprodukter, både når du spiser brød, knekkebrød og frokostblanding.Spis frukt og grønnsaker som mellommåltid.
  • Velg magre meieri- og kjøttprodukter. Ekstra lettmelk, kesam, cottage cheese, smøreost og lettost. Karbonadedeig, kylling og svin er magre kjøttprodukter. Bruk mest mulig rene kjøttprodukter.
  • Begrens mengden smør, bruk heller margarin og oljer, men pass på mengdene!
  • Ha minst 1/3 av middagstallerkenen med grønnsaker.
  • Drikk vann som tørstedrikk. 
  • Unngå godteri, brus og kaker på hverdager, og begrens inntaket i helgene til en utvalgt mengde som du kan spise med god samvittighet.
  • Bruk noe belgfrukter i matlagingen, dette er bønner, erter og linser.

Hvis du ønsker å gå opp i vekt, kan du følge disse rådene:

  • Bruk et tykt lag myk margarin på brødet
  • Bruk mye pålegg, helst kaloririke: majones, rekesalat, italiensk salat o.l, remulade, peanøttsmør, makrell i tomat. Eller proteinrike: leverpostei, ost, kjøttpålegg, fiskepålegg, egg.
  • Bruk lettmelk eller helmelk som drikke til måltidene
  • Rør inn 1-2 ss raps-/olivenolje i yoghurt og havregrøt
  • Lag supper og sauser med ekstra smør/margarin, matolje eller fløte
  • Ha raps-/olivenolje på salaten
  • Ha raps-/olivenolje i smoothie
  • Bruk ofte fet fisk (laks, makrell, ørret, kveite) i stedet for mager fisk (torsk, sei)
  • Ikke la det gå mer enn 3 timer mellom hvert måltid
  • Spis kveldsmat hver dag
  • Unngå å bruke lettprodukter
  • Nøtter er veldig kaloririke, og kan spises som et mellommåltid eller på slutten av et måltid. Spis gjerne 2 never nøtter (mandler, valnøtter) flere ganger om dagen

Håper du får det bedre med bekymringene dine og at du snakker med noen om dette.

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Gode vaner for en sunn hverdag

Spiser foran datamaskinen (colourbox.com)

Her gir vi deg enkle tips om trening og matvaner som gjør at du kan gjøre din hverdag sunnere. Det kreves verken spesiell diett eller fancy treningsformer.

Les mer

Menstruasjonssmerter

Jente holder seg for magen (colourbox.com)

Smertefull menstruasjon er ganske vanlig i tiden etter puberteten. Noen kjenner kun svake smerter i mage eller rygg rett før- eller samtidig med at mensen starter, mens andre er helt satt ut av sterke smerter, kvalme, oppblåsthet og slitenhet i flere dager.

Les mer

Dette skjer med kroppen din hvis du spiser for lite

TRØTT GUTT (colourbox.com)

Er det farlig å spise lite mat én dag? Hva med over en lengre periode? Hvor lite mat kan du spise før det blir farlig, og hva er det egentlig som skjer med kroppen din da?

Les mer

Har jeg en spiseforstyrrelse?

Jente ved toalett ser på vekt (www.colourbox.com)

Grensen for når et anstrengt forhold til mat og kropp går over i en spiseforstyrrelse er glidende. Lurer du på om du er i ferd med å utvikle en spiseforstyrrelse, kan du få noen svar som er til hjelp i denne artikkelen.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse