Hopp til hovedinnholdet

Ønsker tips til styrkeøvelser og sunnere mat.

Gutt 15 år
 

Spørsmål

Hei, Jeg har begynt å trene for ca 2 uker eller noe. Jeg vil ha magemuskler som vises, altså sixpack, og fine armmuskler...osv. Gjør squats hver dag for å trene lårene og sånn og jeg har vekter/manualer som jeg bruker(2 vekter, 2 kg hver vekt) Men jeg vil også oppnå fin rumpe...jeg har fin kroppsoppbygning og jeg har litt hofter som ikke alle gutter har men jeg synst er fint, men i det siste har rumpa mi blitt litt mindre på en måte. Vil ha en fin rumpe og litt fyldig...ikke som en jente da. Kunne jeg fått øvelser for både sixpack, armer, lår, rumpe, som jeg kan gjøre hjemme? Helst effektivt vil oppnå dette til sommeren....Er ikke best på mat og spiser ikke så mye og ikke grønnsaker...osv...kan jeg få litt tips om mat også?? Takk:) :) :)

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt. Så fint at du er aktiv med trening. Hvordan kroppen vår ser ut avhenger naturligvis av trening og mat, men gener og arv, samt hvor langt man har kommet i puberteten har også mye og si. Derfor kan man ikke forme kroppen sin akkurat som man vil. Men det å trene er veldig fint, og etterhvert vil du nok se resultater. Du fokuserer på armer, mage, rumpe og lår, og vil ha øvelser for disse områdene. De delene av kroppen er ofte involvert i de fleste øvelser, og når vi driver med ulike aktiviteter. 

I denne artikkelen finner du et styrketreningsprogram for hele kroppen, inkludert armer,mage, rumpe og lår. Selv om du vil fokusere på disse delene av kroppen, anbefaler jeg deg å trene hele kroppen, ikke bare deler av den. Det er også mer effektivt. Dette programmet kan du gjøre 2-3 ganger i uken. 

Det aller viktigste når man skal trene, er å finne aktiviteter man synes er morsomme. Man bør også trene variert, altså ikke bare styrketrening. Nå på vinteren er det mange aktiviteter man kan gjøre som er super trening. Noen eksempler er langrenn, skøyter, alpint, aking, ha snøballkrig, spille ballspill osv. Se flere tips til hvordan du kan trene og samtidig ha det gøy i artikkelen under. Det anbefales at ungdom er i aktivitet minst en time om dagen, så det kan være et fint mål. Da teller all aktivitet, som å gå til skolen. 

Når det gjelder det å får sixpack og større rumpe, så er kroppsformen vår som sagt mye avhengig av gener, og det er ikke alle som har mulighet til å få sixpack. Men ved å komme inn i gode rutiner med trening og kosthold, vil du nok både se og kjenne at du kommer i bedre form. Og det har jo også mange positive effekter, som bedre humør, mer energi og økt velvære. 

Det er fint at du ønsker å spise litt sunnere. Når man trener er det viktig å spise nok mat og at den er variert, sånn at man får i seg alle næringsstoffene kroppen trenger. Mange blir overrasket over hvor mye mat man faktisk trenger når man trener og spiser sunt. 

Her er våre generelle råd for et sunt kosthold:

  • Spis 3-4 hovedmåltider hver dag, i tillegg til 1-2 mellommåltider. Dette er viktig for god forbrenning, metthetsfølelse og konsentrasjon og energi gjennom hele dagen.
  • Bruk mest mulig grove og fiberrike kornprodukter, både når du spiser brød, knekkebrød og frokostblanding.Spis frukt og grønnsaker som mellommåltid.
  • Velg magre meieri- og kjøttprodukter. Ekstra lettmelk, kesam, cottage cheese, smøreost og lettost. Karbonadedeig, kylling og svin er magre kjøttprodukter. Bruk mest mulig rene kjøttprodukter.
  • Begrens mengden smør, bruk heller margarin og oljer, men pass på mengdene!
  • Ha minst 1/3 av middagstallerkenen med grønnsaker.
  • Drikk vann som tørstedrikk. 
  • Unngå godteri, brus og kaker på hverdager, og begrens inntaket i helgene til en utvalgt mengde som du kan spise med god samvittighet.
  • Bruk noe belgfrukter i matlagingen, dette er bønner, erter og linser.

Du skriver at du spiser litt lite grønnsaker. Hva med å kjøpe en stor pose gulrøtter og begynne å ha med seg én på skolen hver dag? Det er en veldig fin og enkel start. Vi anbefaler også at man har 1/3 av middagstallerkenen med grønnsaker. Husk at du trenger ikke bli 'best' på dette med en gang, men velg deg ut én ting som du ønsker å bli bedre på, og fokuser på det før du begynner med noe annet.

Vi har skrevet en guide til hvordan man kan gå frem for å få til endringer i kostholdet, ta gjerne en titt på denne.

I forbindelse med trening er det viktigste at du spiser et godt måltid 2-3 timer før du trener, og at du spiser innen 1 time etter treningen. Er du sulten med en gang du er ferdig med trening, kan du gjerne spise noe lett som en banan, yoghurt eller sjokolademelk. Innen en time bør du spise noe mer, som består av både karbohydrater og proteiner. Det kan f.eks. være havregrynsgrøt, grove brødskiver med pålegg eller middag (med blant annet potet/pasta/ris).

Vi har skrevet en artikkel om hva man bør spise før og etter trening.

Les også artiklene under for mer utfyllende informasjon

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog og fysioterapeuten, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Vær stolt av den kroppen du har!

Jente med skateboard (Colourbox)

Tenårene er en tid der kroppen forandrer seg mye. I løpet av noen få år utvikles kroppen fra barn til voksen, og det er normalt å føle på usikkerhet og sammenligne seg med andre.

Les mer

Gode vaner for en sunn hverdag

Spiser foran datamaskinen (colourbox.com)

Her gir vi deg enkle tips om trening og matvaner som gjør at du kan gjøre din hverdag sunnere. Det kreves verken spesiell diett eller fancy treningsformer.

Les mer

Tren og ha det gøy!

Jente jogger (colourbox.com)

Her finner du råd for hvordan du kan finne glede ved bevegelse og aktivitet, enten du er vant til å trene eller ikke.

Les mer

"Fit", "ripped", eller markert - men ikke nødvendigvis sunn

Markerte muskler og sixpack er ikke synonymt med god helse. Her kan du lese hvorfor.

Les mer

Når kommer resultatene av treningen?

Jente tøyer ut etter trening (colourbox.com)

Mange lurer på hvor raskt man kan se resultater og oppleve effekt av trening. Det er ikke noe fasitsvar på dette og det avhenger blant annet av gener, hva man trener og kosthold.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse