Hopp til hovedinnholdet

Jeg synes jeg veier for mye, jeg vil gå ned i vekt.

Jente 13 år
 

Spørsmål

Hei, jeg veier 49 kg og er 145cm høy, jeg synes jeg veier mye. Jeg har fettklumper ved magen og det er jeg ikke fornøyd med!!!!!!!! Selv om jeg prøver å spise sunt så er det noe i kroppen min som sier spis sjokolade drikk brus, jeg klarer ikke å slutte med usunne ting.er jeg sjuk?? Hva er BMIen min?? Kan du gi meg triks jeg kan gjøre hjemme for å få mindre vekt???? Hva kan jeg spise??? For noen uker siden veide jeg meg, så spurte mamma meg hvor mye jeg veide, jeg sa 39kg selvom jeg veide 49kg!!!! Jeg har ikke selvtilliten!!!! Jeg vil gå ned i vekt for å passe noen klær som jeg har!!! En ting jeg hater å høre er VEKT

Besvart 12.10.2018 10:12
 

Svar
Hei jente 13 år.

Takk for at du kontakter Ung.no.

Men mange unge, som deg, synes dette med kropp og vekt er vanskelig i din alder. Og om du har alle disse tankene om at du ikke er fornøyd, forstår jeg at du er fortvilet og hater å høre ordet VEKT. 

Da det er så stor forskjell på dere, er det lett å bli usikker på om en er unormal og det er lett å sammenligne seg med andre som en mener er finere og slankere. 

Det er viktig å vite at det er normalt å gå opp i vekt i perioden en går i fra å være barn til å bli en voksen kvinne. En skal få former og fettet fordeles på kroppen. Og det er normalt at det legger seg fett på magen hos unge jenter.

Vi regner ikke ut BMI på barn og unge, det er et mål som en bruker på voksne. Men en bruker noe som en kaller KMI. Dette kan helsesøster på skolen din regne ut for deg. 

Men barn i din alder skal ikke slanke seg, det kan være helsefarlig, men det er lov å tenke at en skal få gode vaner for å ta vare på kroppen. Husk også at du er i starten av puberteten og vil vokse mer i lengden, da vil den vekten du har fordele seg mer jevnt. Så benytt sjansen til å gjøre noe om du mener at du spiser for mye godteri og søtsaker. Det viktigste er nemlig at du får gode vaner slik at du klarer å regulere vekten og holde deg frisk.

Men da er det viktig at du snakker med noen om hvordan du har det. Går en alene med mange bekymringer og triste tanker, er det lett at søtsaker og godteri blir en trøst. Er det noe du kjenner igjen? Hvis det er tilfelle hos deg, sørg heller for å bli trøstet på andre måter. Snakk derfor med mamma om hvordan du har det, slik at du får den hjelpen og trøsten du trenger.

Fysisk aktivitet er viktig for å holde kroppen frisk og forbrenningen oppe og regulere vekta. Så sørg for å være i aktivitet minst en time pr. dag, gjerne sammen med en venn. Men husk at trening skal være gøy og helst ikke fordi en strever mot et mål om å endre kroppen. Da blir det fort stress i stede for hygge. 

Min anbefaling er at du spiser regelmessig 4-5 måltider pr. dag med vanlig god og næringsrik kost. Start gjerne dagen med en kraftig frokost, da vil du føle deg mer opplagt og klar for dagen.

Velg vann som tørstedrikke og begrens godteri til en dag i uka. Ikke gjør dette til noe kompliserte greier og vær mindre opptatt av tanker om kropp, vekt og  fett. Det gjør deg bare trist, lei og usikker.

Slutt å sammenligne deg med andre og gi tankene om kropp og utseende mindre tid og rom. Avled deg selv med å gjøre hyggelige ting sammen med gode venner og snakk med noen om dine tanker og følelser.

Les de artiklene jeg legger ved og ta en prat med helsesøster på skolen. Her kan du få gode råd om hvordan du kan ta best vare på deg selv i årene som kommer. Helsesøster har også kurver fra du var liten og kan si noe om din vekstutvikling er slik den bør være.

Håper dette var til hjelp for deg og ønsker deg alt godt.

 



Vennlig hilsen Helsesøster, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Lurer du på hva det er vanlig å veie?

Vekt

For tykk, for tynn eller rett og slett passe - hva er normalt? Det kan være vanskelig å vite. Dersom du ønsker en vurdering av vekta di anbefaler vi at du snakker med fagpersonell som lege, helsesøster eller ernæringsfysiolog.

Les mer

Dette kan du snakke med helsesøster om

Helsesøster

Helsesøster kan svare på spørsmål om kropp og helse, pubertet, sex- og samliv, problemer med venner eller familie, vanskelige tanker og følelser, livvstilsproblemer og annet.

Les mer

Tips for bedre selvfølelse og passe god selvtillit?

Gutt med armene i kors (colourbox.com)

Selvtillit er tro på det vi gjør og det vi får til. Selvfølelse er verdien man ser i seg selv, det å kjenne at man er glad i seg selv. Selvfølelse er også å stole på sine egne følelser og tåle å ta feil.

Her er noen enkle tips til hvordan du kan få bedre selvfølelse og passe god selvtillit.

Les mer

Selvfølelse og kroppspress

Trist jente ser seg i speilet (colourbox.com)

Vi blir fra ung alder utsatt for tydelige og strenge skjønnhetsidealer, og som følge av et sterkt kroppspress kjemper vi for å være perfekte. Dårlig selvfølese blir konsekvensen for mange.

Må det være sånn?

Av Emilie, ungdomsjournalist

Les mer

Vær stolt av den kroppen du har!

Smiler

Tenårene er en tid der kroppen forandrer seg mye. I løpet av noen få år skal kroppen utvikles fra et barn til en voksen, og i denne perioden er det normalt å føle på usikkerhet og å sammenligne seg med andre.

Les mer

Gode vaner for en sunn hverdag

Løper i sand (colourbox.com)

Her gir vi deg enkle tips om trening og matvaner som gjør at du kan gjøre din hverdag sunnere. Det kreves verken spesiell diett eller fancy treningsformer.

Les mer

Tips når du vil endre en uvane eller slutte med noe

Rødt kryss på kalender (foto: ung.no)

Ønsker du å slutte med noe, starte med noe eller forandre på noe? Ønsker at de nye vanene skal vare? Her får du noen råd som kan være til hjelp så det ikke bare blir med et halvhjertet forsøk eller bare med tanken.

Les mer

Snakk med foreldrene dine om vanskelige ting!

Jente prater med faren sin (colourbox.com)

Er det vanskelig å snakke med foreldrene dine om personlige ting? Åpenhet og tillit vil alltid lønne seg i det lange løp, og husk at foreldre ikke alltid er like håpløse som du tror, og ofte kan hjelpe deg om du trenger det.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse