Hopp til hovedinnholdet

Spiser jeg passe mengde mat for å gå ned i vekt?

Jente 20 år
 

Spørsmål

Hei Jeg trener 4-5 ganger i uka 1-2 timer hver gang. Trener bare tung styrketrening og kjører et splittprogram der jeg trener spesifikke muskelgrupper hver gang. Mandag er det biceps, triceps, skuldre, tirsdag er det bein/ rumpe osv. Er 163cm høy/65kg. Jeg har lyst å gå ned i vekt (misfornøyd med utseendet) og passer på hva jeg spiser;Frokost:1dl havregryn kokt på 2dl ekstra lett melk og sukrin/kanel som topping. Lunsj: to skiver med kalkunpålegg og salatblader. Middag:en kyllingfilet, litt wok og 4 ss brun ris. Kvelds: 2 knekkebrød/ 2 skiver med pålegg. Spiser to mellommåltid i løpet av dagen: enten én frukt/gulrøtter. Spiser sunt i helgene også. Spiser jeg for lite for å gå ned i vekt i forhold til mengde trening?Har hatt denne trening/måltidsplan i flere måneder men ser ingen resultater i reduksjon av fettprosent (mage, side,lår).Får bare større muskler i armer/ben. I følge en kalorikalkulator skal jeg spise 2600-3300kcal/daglig. Dette virker veldig mye ut. Hva gjør jeg galt?

Besvart 07.11.2018 11:09
 

Svar
Hei!

Takk for ditt spørsmål til ung.no!

Så flink du er som trener så mye, og spiser så sunt. Det høres ut som du har en veldig fin måltidsrytme, med hovedmåltider og mellommåltider, det er bra. Maten du spiser er det heller ikke noe å si noe på. Det er sunn mat, og det er et godt utgangspunkt for vektnedgang. 

Når man spiser sunt, regelmessig og trener, men allikevel ikke går ned i vekt, så er det som regel fordi man spiser for mye eller for lite. Spiser man for lite så blir forbrenningen lav. Ut i fra den mengden mat du spiser, så tenker jeg at du i alle fall ikke skal spise noe mindre. Mange ville nok kunne gått ned i vekt på det kostholdet du har, men individuelle faktorer spiller en viktig rolle. Etter en periode med mye trening og begrenset mengde mat, så kan man få lav forbrenning, og det eneste som fungerer da, er å spise mer. 

Jeg kan ikke si dette helt sikkert, men jeg tror jeg ville prøvd å spise litt mer mat. Kanskje du kan prøve å øke mengden du spiser litt til alle måltider, slik at du totalt sett legger på 200-300 kalorier mer per dag? 

Du skriver at du spiser sunt i helgene, og det er viktig for å klare å gå ned i vekt. Mange spiser veldig sunt til hverdags, men store mengder godteri / alkohol i helgene, som ødelegger fremgangen. Husk at det er plass til litt kos én dag i uka, du vil allikevel kunne få resultater.

Trenger du med tunge vekter? Noen opplever bedre resultater hvis de trener tungt, med få repetisjoner og heller tyngre vekter. Et annet tips er å prøve å legge inn én intervalltrening hver uke, f.eks. på tredemølla. Da kan du bytte ut en styrkeøkt med dette, og for vektnedgang vil det være bedre om det da går på bekostning av styrkeøvelser på små muskelgrupper, kontra store.

Når det er sagt så kan det også være lurt å gjøre noen øvelser for bedre selvbilde, om du ikke liker din egen kropp. Det er ikke så lett å gå ned i vekt og forme kroppen slik man ønsker, for noen er det rett og slett urealistisk med de resultatene man ønsker seg. Da er det viktig at man i stedet lærer seg å like sin egen kropp, og trener for god helse, energi og en fin kroppsholdning. Snakk med noen om du synes dette er vanskelig.

Lykke til videre med treningen!

 
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer

Tips til å spise riktig

Venner som spiser sammen (colourbox.com)

Med forskjellige råd i media kan det være vanskelig å vite hva man skal spise for å være sunn. Se her hva Helsedirektoratet anbefaler.

Les mer

Vær stolt av den kroppen du har!

Jente med skateboard (Colourbox)

Tenårene er en tid der kroppen forandrer seg mye. I løpet av noen få år utvikles kroppen fra barn til voksen, og det er normalt å føle på usikkerhet og sammenligne seg med andre.

Les mer

Positivt selvbilde og kroppsbilde er #goals

Bildet er lånt fra www.colorbox.com

Om målet ditt er et positivt syn på deg selv og din kropp, kan Instagram og Snapchat være forstyrrende.

Les mer

Dette skjer med kroppen din hvis du spiser for lite

TRØTT GUTT (colourbox.com)

Er det farlig å spise lite mat én dag? Hva med over en lengre periode? Hvor lite mat kan du spise før det blir farlig, og hva er det egentlig som skjer med kroppen din da?

Les mer

Når kommer resultatene av treningen?

Jente tøyer ut etter trening (colourbox.com)

Mange lurer på hvor raskt man kan se resultater og oppleve effekt av trening. Det er ikke noe fasitsvar på dette og det avhenger blant annet av gener, hva man trener og kosthold.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse