Hopp til hovedinnholdet

Burde jeg gå ned i vekt, og hvordan bli kvitt mavefett kjapt?

Jente 14 år
 

Spørsmål

Hei, jeg er ei jente på 14 år, 153 høy og 58-59 kg. Er det mye, burde jeg gå ned i vekt? Og har dere noen tips for å bli kvitt magefettet??

Besvart 15.06.2019 03:25
 

Svar
Hei

Det er vanskelig å kommentere vekten din uten å ha sett deg, men ut fra kun vekt og høyde er du litt overvektig. Hvis du fortsatt vokser bør du holde den vekten du har nå, mens du fortsetter å vokse. 

Det er dessverre ikke sånn at man kjapt kan bli tynnere på et bestemt sted i kroppen. Hvis man går ned i vekt vil man bli tynnere over hele kroppen, og omvendt om man går opp i vekt. 

Det er også forskjellig fra person til person hvordan kroppsfettet man har fordeler seg. Noen har mest på lår og rumpe, andre får det mer rundt midjen eller andre steder.

Ofte opplever man selv at man er mer kraftig enn det andre synes. Jeg anbefaler deg ikke å begynne å slanke deg på egenhånd, men heller ta en prat med helsesykepleier.

Når det er sagt, så vil jo trening gjøre at du får mer muskler. Jeg legger ved en artikkel med øvelser du kan gjøre hjemme, og som trener hele kroppen. 

Jeg legger ved noen artikler om vekt og kosthold som kan være nyttige for deg å lese.

Jeg vil anbefale deg å spise 4-5 måltider om dagen, og ikke minst IKKE småspise. Spis kun en porsjon til middag, det er nok. Jeg vil også anbefale deg å spise 5 frukt og grønnsaker om dagen. 3 grønnsaker og 2 frukt. En porsjon er en håndfull. 

Det lurt å kutte ut godteri, brus/sukkerholdige drikker, boller/hvetebakst og annen snacks i ukedagene. Hvis man skal kose seg bør en kun gjøre det en gang i uka og da bør en også begrense seg. 



Vennlig hilsen helsesykepleier, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Styrketrening du kan gjøre hjemme

Hjemmetrening (ung.no)

Å trene styrke har mange positive effekter. Økt muskelstyrke strammer opp, og gjør oss i stand til å takle mange av hverdagens oppgaver bedre. Det kan også være med på å forebygge skader, både innen idrett og ellers.

Les mer

Dette bør du spise før og etter trening

Lønner det seg å spise før du trener, og hva skal du i så fall spise? Hvor viktig er det egentlig med drikke under treningen? Få gode tips til hva du bør spise og drikke før, under og etter trening her!

Les mer

Dette kan du snakke med en helsesykepleier om

Helsesykepleier

Helsesykepleiere kan svare på spørsmål om kropp og helse, pubertet, sex- og samliv, problemer med venner eller familie, vanskelige tanker og følelser, bekymringer, livvstilsproblemer og annet.

Les mer

Fakta om kondisjonstrening

utholdehnhetstrening (colourbox.com)

Hvordan bør du trene utholdenhetstrening? Treningseksperten vår gir deg tipsene!

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse