Hopp til hovedinnholdet

Jeg har gått ned i vekt, hvordan unngår jeg å gå opp?

Jente 13 år
 

Spørsmål

Hei Jeg er en jente som har levd på 1000 kcal i ca to måneder. For to uker siden reise vi til Spania, og var det i to uker. Der spiste vi mye mat. Så da jeg kom hjem bestemte jeg meg for å leve på 1000 kcal ut måneden august. Mitt spørsmål er da: hvordan kan jeg i september få opp matinntaket uten å legge på meg? Det sier seg selv at jeg ikke kan begynne å spise 2000 kcal med en gang, for da begynner jeg jo å legge på meg alt igjen. Det andre spørsmålet er at jeg veide opprinnelig 63 kilo og er 1.65, nå veier jeg ca 58 kilo. Jeg vil ned til 55. Er 55 rn bra vekt til høyden min? Samtidig, jeg skal på ferie i ti dager i begynnelsen av oktober, så jeg har veldig lyst til å kunne kose meg der, uten å måtte legge på meg noe ekstra pga jeg har spist lite i det siste? Så hvor og hva bør jeg spise i september? Takk for svar!

Besvart 12.08.2019 17:38
 

Svar
Hei! 

Jeg legger merke til at du er 13 år gammel. Det vil si at det kan være veldig fint for deg å få støtte og oppfølging av voksne når det gjelder vekten din. Du har en vekt som tilsvarer normalvekt og skal derfor ikke gå noe mer ned i vekt. For en jente på din alder vil det være naturlig at du går noe opp i vekt fremover, siden kroppen din fortsatt er i utvikling. 

Tusen kcal per dag er en veldig lav energimengde, og kan føre til at du får ulike vitamin- og mineralmangler. Kroppen trenger også mer energi. Du bør derfor spise mer enn nå. 

Hvor mange kalorier hver enkelt trenger er individuelt. Det kommer an på flere faktorer, slik som: Kjønn, alder, høyde, vekt, fysisk aktivitet og gener (hvor høy forbrenning man har). Jeg kan derfor ikke gi deg noe eksakt svar på hvor mange kalorier akkurat du trenger for å holde vekten stabil. 

Kroppen vår er ekspert på å regulere hvor mye mat vi trenger, hvor mye vi forbrenner og hvor sultne vi er. Dette styrer den ut fra hvor aktive vi er og hvor mye vi spiser. Vi trenger ikke å telle kalorier for å få i oss riktig mengde mat, alt vi trenger å gjøre, er å spise regelmessig, normale porsjoner og følge kroppens egen sult- og metthetsfølelse. Når man trener er det viktig å spise litt ekstra i forbindelse med treningsøkten.

Det er ikke nødvendigvis så bra å fokusere for mye på kalorier og hvor mye mat man trenger. Hvis man begynner å telle kalorier og fokusere for mye på å ikke gå opp i vekt, så kan man bli veldig opphengt i dette. 

Når en person har gått ned i vekt, og har oppnådd en sunn og normal vekt, er det viktig at denne personen fortsetter å spise sunt og å være aktiv.  Men også unngå å gå mer ned i vekt. 

Du er 13 år gammel, så det vil være normalt å gå opp i vekt etterhvert som kroppen utvikler seg til en mer voksen kvinnekropp. Dette skal ikke forveksles med overvekt. Er du usikker kan du diskutere dette med for eksempel helsesøster. Hun eller han kan også se om du vokser normalt. 

Du kan helt fint kose deg på ferie uten å spise så lite som nå. Men forsøk å ta sunne valg. Begrens inntaket av mat med mye sukker, fett og salt. Det betyr ikke at du ikke kan spise dette, men at du for eksempel spiser is et par ganger mens du er på ferie, men ikke daglig. Samtidig er man bare på ferie i blant og det er ok å spise annerledes da, for så å komme tilbake til normal hverdag når ferien er over. Forsøk å nyte at du er på et nytt sted, bevege deg, og spise mat som er bra for deg, men tenk ikke for mye på dette med vekt og kalorier. Ha det gøy!

Ha en fin ferie når den tid kommer! 

Hilsen klinisk ernæringsfysiolog, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Vær stolt av den kroppen du har!

Jente med skateboard (Colourbox)

Tenårene er en tid der kroppen forandrer seg mye. I løpet av noen få år utvikles kroppen fra barn til voksen, og det er normalt å føle på usikkerhet og sammenligne seg med andre.

Les mer

Hva er kalorier og hva brukes det til?

Varedeklarasjon (ung.no)

De fleste vet at kalorier finnes i mat og er noe kroppen bruker når man er i bevegelse. Men hva betyr det egentlig?

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse